buitenteugel op maat houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

buitenteugel op maat houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 14:28

Hoi

Ik laat iedere keer mijn buitenteugel te lang worden, heeft er iemand tips zodat ik hem netjes op maat kan houden? Als ik dan een volte maak loopt ze weg over de buitenschouder, dan weet ik weer dat ie te lang is, maar dat is dan eigenlijk alweer te laat.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:06

Heb zelf het zelfde probleem.
Ik zeg gewoon constand tegen mezelf: teugels op maat houden (want heb het eigenlijk met allebei mijn teugels, maar buitenteugel is erger)
Dus blijf ook ff kijken wat de rest eraan doet.....

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:10

Probleem bekend Haha!. Ik rij met springteugels dus dan kan ik vrij makkelijk in de gaten houden of ik nog op dezelfde lengte zit. Dan nog wordt langzaam maar zeker die teugel langer....

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:19

Ik had hetheel vroeger ook en nu rijd ik met springteugels met van die ringetjes
en ik hou gewoon me vingers achter zo'n ringetje vast, kan niet foutgaan. Ook rij ik met leren handschoentjes (nou ja van die leather look dingen) Ik heb er geen problemen meer mee.

tam20
Berichten: 1281
Geregistreerd: 07-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:33

probeer inderdaad een stopje op je teugel te zetten ( springteugel )
je hebt ook anti grip teugels die kunnen niet zo makkelijk door je handen glijden

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:43

Ik ken het probleem. Tijdens de les scheelt het dat ik er steeds weer aan herinnerd word door mijn instructrice, maar als ik zoals vandaag voor mezelf in de bak rij, dan voel ik gewoon dat m'n teugels weer langer worden. Ik ben dan ook constant bezig mijn teugels op maat te maken. Voor mij helpt het stopje wel, ik heb eerder door dat ze weer wat langer zijn.

Het vreemde is, als ik een paard rijd wat vrij zwaar op de hand is heb ik dit probleem dus niet (of veel minder). Misschien omdat ik mijn teugel dan zo ie zo al steviger vast hebt, ik moet bij mijn eigen paardje heel veel lucht in mijn handen houden, anders gaat ze opkroppen.

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:55

Het probleem van stopjes vind ik dat je daar dan op gaat rijden, en niet goed kunt varieren. Dan zit je soms te kort en soms te lang. Ik rij nu met antislip teugels en dat gaat beter. En jezelf consequent verbeteren.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 08:47

Gewoon goed opletten, tja is makkelijker gezegd dan gedaan hè Haha!

Maar ja mijn paard vloog gewoon een paar keer de andere kant op knalde met mijn knie tegen het hek aan, nou dan let je wel beter op Knipoog

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:02

Ik rij ook met springteugels, maar nog laat ik telkens me hand los, ben gewoon hopeloos typ Tong uitsteken

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:24

Ik vind de springteugels ook ideaal. Dan kun je jezelf sneller corrigeren.
Een andere tip die ik destijds van mijn instructeur kreeg (en echt waar het heeft mij geholpen) is de buitenhand aan het dekje vast houden. Het nadeel is dat je de druk weinig kan veranderen, maar als je dit vaker doet helpt goed.
Een ander hulpmiddel kan zijn een elastiekje (zo'n postbode-ding) aan het zadel maken en daar je hand door heen doen. Het nadeel is alleen dat je bij hand veranderen moet wisselen. Maar je leert je handen goed te houden. Je kan hierbij echt voldoende bewegen. Alleen als een paard wat wild is zou ik het niet meteen doen.

Meisje201
Berichten: 35192
Geregistreerd: 05-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:28

Ik rij op Ilkkah weer heel anders dan op mijn verzorgfjorden.
Op de fjorden rij ik met hele lage hand (op de schouder ongeveer) en bij ilkkah echt helemaal netjes voor het zadel op de schoft, dus ik meot ook 3 verschillende handhoudingen hebben, dus daarom vind ik het ook zo moeilijk.
Vind trouwens wat je nou zegt van zo`n groot stiek maar heel erg gevaarlijk!

Rian
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:41

je duim als stopper op de teugel zetten.
verder ook dit probleem tegen je instructrice/teur zeggen,die kan er dan extra op letten.
tegen het over de buitenschouder weglopen helpt niet alleen je buitenteugel, ook buitenbeen is erg belangrijk.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:58

Misschien kun je 'gewoon' proberen er meer op te letten? je erkend het probleem dus dat is al heel wat OK dan!
Ik doe dit ook best vaak (heb mijn buitenhand ook altijd meer naar me toe, omdat ik de teugel daar langer heb Scheve mond ) en ik heb er vandaag extra goed op gelet en volgens mij ging het wel goed! Jezelf er dus steedsa op wijzen.
Veel succes alvast!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:56

Ik zit ook altijd mijn teugels weer op maat te maken heb er nooit last van gehad maar sinds ik mareska rijd glijden ze gewoon weg heel raar, ik denk er ook heel vaak aan maar ik blijf bezig met op strakker pakken, dat ziet er echt niet netjes uit...

valori
Berichten: 469
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:17

Het elastiekje van Fabienne lijkt me niet zonder risico, jezelf corrigeren, doe ik ook en het helpt me wel.

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:31

tam20 schreef:
je hebt ook anti grip teugels die kunnen niet zo makkelijk door je handen glijden


Hahaha , hier moest ik toch even om glimschateren hoor ,
ANTI-grip is vast spekglad , ik neem aan dat je anti-SLIP bedoeld *LOL*

Als je je buitenteugel steeds te lang laat worden rijdt je gewoonweg teveel op je binnenteugel denk ik....

Dus bewuster rijden , goed je aandacht erbij , desnoods eerst veel figuren in stap zodat je het goed kunt gewennen en automatisch het juiste gevoel mee gaat pakken Lachen

Ineke2

Berichten: 33115
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-03 19:42

Klopt pmarena, ik rijd teveel op mijn binnenteugel...
Mijn instructrice zegt er uiteraard heel veel keren wat van, de hele les hoor ik niks anders als je buitenteugel hangt weer in een boog, neem hem korter en buitenbeen erbij.

Maar ik ga maar weer verder met oefenen, iig ben ik niet de enige die er last van heeft Haha!

pmarena

Berichten: 48107
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:22

Och , je hebt in ieder geval wat te oefenen toch Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:14

Ik zou zeggen, rijd een week op mijn merrie Haha!
Als ik daar de buitenteugel er niet goed bij houdt, rent ze heel snel, heel hard de verkeerde kant op Knipoog. Geloof me, dan leer je het heel snel af....
Ik vrees idd dat de enige oplossing is om er heel goed op te letten, af en toe iemand in de bak planten om als bandje te fungeren?
Succes....

dell_1
Berichten: 1961
Geregistreerd: 17-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:25

Ik heb daar ook erge last van. Opletten werkt niet want ik let op andere dingen... Maar met handschoenen word het minder