appuyeren?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marinka23
Berichten: 27
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Ergens in Nederland

appuyeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 16:34

Ik moet weten wat de hulpen van een appuyement zijn.

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:01

Lekker les nemen met je paardje.
Dan leer je die hulpen vanzelf als je lesgever vindt dat je eraan toe bent Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:07

misschien moet ze dat even weten voor iets voor school ofzo? dat vind ik nu echt niks voor vraag het aan je instructrice. misschien heeft ze niet eens een paard
ik kan het helaas niet heel goed uitleggen. je paard is iig gesteld in de richting waarin hij loopt, en simpel gezegd duw je hem dan opzij met je buitenbeen. simpel gezegd Knipoog
iemand anders kan het vast genuanceerder?

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:12

Het heeft hetzelfde principe al s wijken alleen is je paard nu gesteld en gebogen in de de richting waar hij heen gaat. Oftwel appuyeren naar rechts: je paard stellen en buigen naar rechts en dan eigenlijk bijna dezelfde hulpen als die je geeft voor het wijken.... Zo heb ik het geleerd tenminste...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:13

je benen moet je toch ook omleggen? anders gaat het paardenlichaam toch andersom buigen?

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:17

je legt als je naar rechts appuyeert je linker been naar achter.....

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:26

ja inderdaad, dus en bij wijken voor de kuit niet.
dus eigenlijk, bij wijken voor de kuit is je paard zeg maar naar buiten gesteld als je kijkt naar de piste, en duw je hem naar rechts. bij appuyeren is hij naar binnen gesteld tov de piste, en duw je hem ook naar rechts.
dus de benen zijn dan toch verschillend he? (blont moment Haha!)

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:50

De beenzetting van je paard is inprincipe hetzelfde (het scharen dan) Maar volgens mij als je bij bv A afwend en je gaat appuyeren naar rechts en ja staat bij A te kijken is je paard toch naar buiten gesteld?? (ik kan het fout hebben hoor, doe het eigenlijk altijd op gevoel Schijnheilig )

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:00

ja, dat zal wel kloppen Haha! klinkt me het meest logisch. wijken voor de kuit weet ik hoe het moet, dus appuyeren is gewoon andersom. ahzo:
als je vanop de diagonaal vertrekt hoef je hem niet om te stellen.

ORYX
Berichten: 1047
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:14

vanaf de rechterhand afwenden en dan naar rechts appuyeren is iid niet omstellen

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:27

Je maakt een halve ophouding en kijkt in de richting waarheen je gaat. (Begin vanaf de hoefslag). Plaats het binnenbeen op de singel, zodat het paard zich hierom kan buigen en om het voorwaarts te rijden, want voor veel paarden is het moeilijk en dan vallen ze terug. Vraag binnenstelling met je binnenhand een beetje van de hals en buitenteugel tegen de hals, maar in beide teugels evenveel contact en gewicht. Plaats je buitenbeen iets achter de singel voor de zijwaarts beweging. Maar blijf op je binnenbeen zitten (lang maken) en ga niet naar buiten hangen met je lichaam. De lbuitenteugel gebruik je om het paard te ondersteunen, het tempo onder controle te houden en voor de juiste buiging om het binnenbeen te bewaren.

Maar ga alsjeblieft niet zelf aan de slag met je pony of paard maar zoek begeleiding die je helpt erbij en ziet wanneer het fout gaat! Dat komt wel als jij en je paard in combinatie er klaar voor zijn!

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:05

nacho_lein schreef:
Het heeft hetzelfde principe al s wijken alleen is je paard nu gesteld en gebogen in de de richting waar hij heen gaat. Oftwel appuyeren naar rechts: je paard stellen en buigen naar rechts en dan eigenlijk bijna dezelfde hulpen als die je geeft voor het wijken.... Zo heb ik het geleerd tenminste...


In de dressuur africhting is het wijken geen zijgang terwijl dat voor het appuyeren zeker wel geldt. Appuyeren is toch wel iets anders dan wijken naar de andere kant Lachen

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:38

waarom is wijken geen zijgang? het paard beweegt toch op dezelfde hoefslagen gedeeltelijk. is het niet net het omgekeerde van appuyeren?

wacht even, je hebt appuyeren tov wijken, travers tov renvers, en waar ligt schoudervoor, schouderbinnenwaarts dan?
welke zijn echte zijgangen en welke niet en waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 07:39

SB, travers, renvers en appuyeren zijn zijgangen, wijken niet. Appuyeren wordt pas in het Z gevraagd, wijken al in het L [en daarna nooit meer] Een zijgang vraagt een mate van verzameling en lengtebuiging. Dat gaat niet op voor het wijken.

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:58

Wijken is wel een zijgang ...(hij gaat immers "opzij") maar de gemakkelijkste omdat er geen lengtebuiging aan te pas komt. Hierdoor hoeft het paard slechts weinig te scharen, terwijl bij een appuyement het paard rond het binnenbeen gebogen moet zijn en daardoor veel meer moet gaan scharen. De uitleg van Okkie is prima, en ook de opmerking dat je hier niet alleen mee aan de slag moet gaan. Weet ook dat je eerst travers moet oefenen, en dan pas appuyeren! Als je de travers goed kan is een appuyement niets anders dan travers op de diagonaal rijden!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:46

in belgië wordt appuyeren wel al gevraagd in de M. in L wordt bv ook de verzamelde galop gevraagd. bij jullie niet?

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:55

horseyfries schreef:
Als je de travers goed kan is een appuyement niets anders dan travers op de diagonaal rijden!


Daar ben ik het niet echt mee eens! Een travers rijd je op 4 sporen waarbij de achterhand duidelijk vóór de voorhand komt. Zou je nu vanuit travers een appuyement inzetten, dan gaat de achterhand voor en dat is niet juist. De voorhand moet altijd iets voor de achterhand blijven in het appuyement.

Je moet een appuyement dan ook inzetten vanuit schoudervoor. Wel is het handig om de travers al onder de knie te hebben, omdat je paard dan leert zijn achterhand opzij te zetten, hetgeen hij in een appuyement ook moet gaan doen. (achterhand voldoende meenemen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:09

ponyzotje schreef:
in belgië wordt appuyeren wel al gevraagd in de M. in L wordt bv ook de verzamelde galop gevraagd. bij jullie niet?

Hoe zijn bij jullie die klasses dan ingedeeld?
En heb je ergens online wat proeven om te lezen, lijkt me wel leuk.

En wijken en appuyeren is totaal niet met elkaar te vergelijken.
De verzameling en lengte buiging zijn zo verschillend.

En idd moet je eerst een goede travers kunnen rijden, dus ook met goede buiging, dit is wat anders dan zijn kont van de hoefslag af. Lachen

Overigens vind ik een appuyement makkelijker om te rijden dan een travers.
Ik vind travers vaak maar een rare oefening.
Nergens mag de achterhand zo vervoorbij komen.
Appuyement vind ik veel vloeiender rijden.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:11

www.wvur.be
'dressuur', dan bovenaan dressuur hoofdpagina en onder een vd kopjes de proeven.
wij hebben E, L, M als klassen, E is dan ong gelijk aan B. Z vind ik niet zo meteen. wordt ook niet zo vaak gegeven door wvur.

shinchan
Berichten: 23
Geregistreerd: 17-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:24

Appuyement is niet het omgekeerde van wijken, wijken is alleen stelling en geen buiging, appuyement is vanuit schoudervoor dus stelling en buiging het paard "opzij" zetten. En bij zigzag appuyement mag je het paard niet eerst rechtstellen voor je de andere kant op appuyeert maar moet je in een vloeiende beweging het paard omstellen en buigen en dan de andere kant op appuyeren. Bij travers komt de achterhand niet voor de voorhand het ligt eraan vanaf welke positie je het bekijkt. Maar het gaat niet alleen om de oefening maar ook om het gaan van het gaan van het paard in de oefening.
Ik kan het ook allemaal fout hebben maar dacht toch dat het wel klopt.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:33

ponyzotje schreef:
in belgië wordt appuyeren wel al gevraagd in de M. in L wordt bv ook de verzamelde galop gevraagd. bij jullie niet?


Bij jullie zijn de klasses anders ingedeeld. Jullie hebben toch ook M8 ofzo?

Het wijken voor het been is een fundamentele basis voor het werk op twee hoefslagen (proevenboekje)
Als je in het proevenboekje kijkt zie je dat wijken een apart onderdeel is, en zijgangen ook. Wijken is dus geen zijgang. Lees het maar eens Knipoog

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:11

je zet je stelling in door bij voorbeeld schouderbinnewaarts te rijden en je zorgt er voor dat je paard goed aan het binenbeen is want met je binnen been moet je paard voorwaart rijden.
heb je die stelling ingezet dan zet je je paard voorzichig om met je buiten been zodat zn achterhand er bij komt en dat een soort wijkt met stelling.
het belangrijkste is dat ej paard goed aan je binnen en je buiten tegel is zodat ie mooi die stelling heeft.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:19

Mmm ik kan je zo wel uitleggen wat de hulpen zijn, geen probleem, dat kunnen er meer hier. Maar heb je daar wat aan?? Volgens mij niet! Ik zou les nemen, dan heb je iemand die je de hulpen uit kan leggen en die je meteen kan vertellen of je het goed doet en zo nee, wat je dan beter kan doen. Appuyeren is niet makkelijk om te leren en al helemaal niet om het correct te doen. Of ze nemen de achterhand niet genoeg mee of die komt juist voor, ze buigen niet genoeg of juist teveel, ze gaan niet genoeg opzij, ze kantelen in het hoofd, enz, enz.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:08

ponyzotje schreef:
waarom is wijken geen zijgang?

Ben het eens met wat Jippie zegt. Bovendien is wijken meer een gehoorzaamheidsoefening.

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:36

alle dressuuroefeningen zijn gehoorzaamheidsoefeningen Haha!

is wijken dan niet 'slecht' voor een paard? als hij geen lengtebuiging heeft opzij lopen?