Er 'even doorheen rijden'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Er 'even doorheen rijden'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 22:17

Een veelgehoorde kreet.
Maar wat verstaan jullie er precies onder? Is het zinvol?
Ik had vandaag les en kreeg Mulan niet nageeflijk. Ze bleef klieren, zich een beetje verzetten. Kop omhoog, omlaag, trekken, hangen. 2 passen aan de teugel en weer weg.
Ik bleef proberen haar goed naar mijn hand toe te rijden, bleef vriendelijk vragen, maar kreeg niet de gewenste reactie.

'Spierpijn?', opperde ik voorzichtig.
'Klieren', zei mijn instructeur. Rijd haar er maar doorheen. 650 kilo, zo'n groot paard, ze lacht zich een ongeluk met jou op haar rug. Je bent veel te voorzichtig.
Hij kwam ernaast lopen, deed ze haar kop omhoog, hij trok haar naar beneden. Deed dat 6 keer, Mulan gaf na en het gedonder was compleet afgelopen.
Ze moet maar leren wat de werkhouding is, dan ziet ze maar dat ze zich in die houding ontspant, vond mijn instructeur. Dat deed ze dus ook, want daarna liep ze lekker te schuimen en te briesen (wat ze altijd doet als ze lekker op gang is en flink aan het werk is) Ze liep als een trein, maar de manier waarop ik haar er dan 'doorheen moet helpen' vind ik niet prettig.

Wanneer ik alleen train heb ik de neiging het op een akkoordje te gooien met mijn paard. Ik haal absoluut niet het onderste uit de kan, blijkt wel weer wanneer ik les heb.
Nou hoeft dat ook niet altijd (ze is 4!), maar ik vraag me toch af of ik 'te soft' ben.
Moet ik wat meer doorpakken? Ik vind het rot om in die mond te trekken. Commentaar van mijn instructuer; "Nee, je paard loopt te trekken. En dan geef je haar niet haar zin, dus kom op, beetje pittiger rijden"
Uiteindelijk krijg ik haar echt wel aan het lopen, maar over de manier waarop, daar kom ik niet echt uit.
Als ik wacht tot Mulan ontspant en zelf mijn had gaat opzoeken, dat kan nog wel even duren. Het is een grote kleuter en alles om haar heen is leuk en interessant. Pas als ze dan een beetje moe wordt, ontspant ze en gaat ze zoeken...
Pff, vind dit erg moeilijk.

Geef eens tips?

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:14

Ík denk dat je idd wat minder 'soft' moet zijn als ik dit zo hoor. Ook al is ze pas vier, als je haar genoeg vrij tijd geeft en ook regelmatig afwisselt moet zij gewoon ook kunnen werken. Maar zolang je haar niet aan het werk zet zal ze eerder geneigt zijn om wat minder dr best te doen.
Maar waar jij over struikelt met je instructeur, dat is wat mij uit jou stukje ook tegenstaat. Aan de teugels trekken en daarna pas aan het werk is volgens mij van voor naar achter werken. Terwijl imo moet eerst de motor (achterhand) gestart worden voordat je lekker aan het werk kunt gaan.
Misschien is het slim om hier met je instructeur het over te hebben (liever voor de les dan tijdens) en samen te kijken naar andere mogelijkheden.
Nog één ding over dit stukje:
Ik vind het rot om in die mond te trekken. Commentaar van mijn instructuer; "Nee, je paard loopt te trekken.
Ik heb altijd geleerd, als je paard loopt te trekken, moet jij ervoor zorgen dat hij niks te trekken heeft.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:14

Ik snap hem wel hoor. Sommige paarden willen nog wel eens puberen als ze 4 zijn. Kijken hoever ze kunnen gaan. Je paard kan idd ook trekken maar dat wil nog niet zeggen dat je moet terug trekken. Je hoeft niet met je paard mee te gaan door je teugel langer te maken maar je kunt dan ook de hand op de plaats laten. (je krijgt idd druk) En hem van achteren nog meer aan het werk zetten. Waardoor ie weer lichter zal worden in je hand. Overigens moet je dan wel gevoelig blijven in je hand maar je teugelvoering veranderd dus niet. Je laat ahw je hand even functioneren als het touwtje/ bijzetteugel bij het longeren. Manieren om het op te lossen: veel overgangen en tempowisselingen rijden en elke keer "kleine" oefeningen doen. Even twee/drie passen wegrijden en gelijk weer terug laten komen, niet je paard uit elkaar rijden door eindeloze lange zijden te strekken.

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:12

Aha, ik ken het ook wel. Dan is het soms de vraag: wie maakt wie nageeflijk Knipoog Maar 'harder' worden heeft voor mij nooit zin, je kan wel harder worden maar als je dan niet duidelijker wordt, wat bereik je er dan mee? Ik probeer dan dus liever duidelijker te worden, en dan blijkt dat ik nogal eens de dingen fout aangeeef.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:27

Als ik mijn paard er doorheen rijd is dat meestal niet even. Ik zet haar juist aan het werk. Maar dit doe ik alleen wanneer ik zeker weet dat ze loopt te stieren en niet dat ze spierpijn heeft.
Wanneer we er doorheen gaan rijden. Moet ze gewoon gaan werken. we gaan net effe wat meer doen. juist een stapje extra wijken juist wat extra buigen het allemaal net ff wat extra.. niet geforceerd. Maar net even...... doorpakken dus.. Ik vind het maar moeilijk uit te leggen. Lachen groetjes joyce

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:56

Lieke schreef:
Ík denk dat je idd wat minder 'soft' moet zijn als ik dit zo hoor. Ook al is ze pas vier, als je haar genoeg vrij tijd geeft en ook regelmatig afwisselt moet zij gewoon ook kunnen werken. Maar zolang je haar niet aan het werk zet zal ze eerder geneigt zijn om wat minder dr best te doen.
Maar waar jij over struikelt met je instructeur, dat is wat mij uit jou stukje ook tegenstaat. Aan de teugels trekken en daarna pas aan het werk is volgens mij van voor naar achter werken. Terwijl imo moet eerst de motor (achterhand) gestart worden voordat je lekker aan het werk kunt gaan.
Misschien is het slim om hier met je instructeur het over te hebben (liever voor de les dan tijdens) en samen te kijken naar andere mogelijkheden.
Nog één ding over dit stukje:
Ik vind het rot om in die mond te trekken. Commentaar van mijn instructuer; "Nee, je paard loopt te trekken.
Ik heb altijd geleerd, als je paard loopt te trekken, moet jij ervoor zorgen dat hij niks te trekken heeft.


en hoe zorg je dáár dan voor? je kan hem toch niet met je hand meevolgen als hij zèlf trekt? dan merkt hij toch ook niet dat dit niet de manier is?

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:07

je hoort niet te trekken in een paard zn mond. Je kan een paard 'er door heen rijden' door oefeningen te rijden en lekker voltes rijden totdat je paard los is en niet meer loopt te klieren.
Je moet idd niet soft zijn tegen paarden waarvan je weet dat ze die oefeningen kunnen die je vraagt. je moet welwat milder zijn tegen paarden die er zelf nog geen bal van snappen wwat jij allemaal bedoelt Haha!

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:56

Tuurlijk moet je pittig en alert rijden, maar in de mond trekken is niet de oplossing, echt niet.

Kom op zeg, 4 jaar.. vin je 't gek dat ze speels is.
Geloof me, je kan dit beter op de goede manier doen, meer tijd kwijt zijn en later de sterren van de hemel rijden.
Als je er nu niet genoeg tijd insteekt doet je paard dit ook niet voor jou, en kom je later je fouten tegen, want een goede jury ziet dit en je valt meteen door de mand.
Je paard heeft nog een heel leven voor zich dus wat is de haast die je instructeur heeft, als het zo moet zou ik geeneens les van hem willen. Rustig aan doen met een jong paard.
Je hebt nog ongeveer 7 jaar om op de goede manier in het Z te starten hoor Pling Knipoog , neem de tijd.

Nimmy

Berichten: 3945
Geregistreerd: 01-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:27

INkie schreef:
je hoort niet te trekken in een paard zn mond. Je kan een paard 'er door heen rijden' door oefeningen te rijden en lekker voltes rijden totdat je paard los is en niet meer loopt te klieren.
Je moet idd niet soft zijn tegen paarden waarvan je weet dat ze die oefeningen kunnen die je vraagt. je moet welwat milder zijn tegen paarden die er zelf nog geen bal van snappen wwat jij allemaal bedoelt Haha!


zo heb ik het ook geleerd, je paard er door rijden werkt niet, misschien helpt het nu even, maar het zelfde probleem blijft terug keren, ok ik heb ook een 4 jarige puber, maar door voltes en overgangen te rijden, stelling te vragen en alle spieren rustig los te werken bereik ik het zelfde, komt de achterhand er goed onder en gebruikt ie zn rug goed, als ik hem naar beneden trek word die alleen maar onrustig, hoofd omhoog gooien en rij ik hem helemaal vast (heeft een vriendin gedaan die hem tijdems de vakantie zou rijden)
misschien is een (proef)les bij iemand anders, kijken wat die er van vind en wat voor oplossing die heeft als je het niet met deze methode eens bent

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:53

Hoi,
er even doorheen rijden bestaat opzich niet maar ook weer wel (snap je het nog =P) Je kan het niet constant gebruiken, eff die kop naar benee trekken en klaar ben je. Want dan gaat ie de rug verkeerd gebruiken, krijgt spierpijn, gaat zich ongemakkelijk voelen en wil niet meer werken. Maar wanneer je paard echter zo bod/dood is voor welke hulp dan ook, dan is het soms nodig, om het dier harder aan te pakken dan je gewent ben, sterkere kneepjes geven, of een flinke schop als ze neit naar je been luisterd. Maar wanneer je dit uitvoert, nooit gaan trekken maar altijd kneepjes en los! Verder wanneer je er doorheen bent voorwaarts neerwaarts rijden, dat ie zelf gaat zoeken en zijn eigen houding aanneemt zoals hij het lekker vind. Neem even een korte pauze, eff stappen met lange teugel en begin opnieuw met rijden. Zeer waarschijnlijk zal het nu goed gaan. Probeer het nu op de gewone manier op te lossen als iets niet lukt. De keer daarna dat je gaat rijden gewoon proberen op te lossen, evt als het echt moet weer eff erdoorheen werken, maar dan moet het ook klaar zijn anders ligt het denk ik toch aan jezelf dat hij protesteerd. Vraag niet teveel naar beneden bij het rijden maar laat het paard zelf naar bende komen en zoeken.
Groetjes Bar

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:27

Een jong paard heeft ook vooral goede leiding nodig. Dus duidelijke aanwijzingen. Ik zie veel mensen die een beetje begrenzen in de mond, maar dat blijven doen, terwijl het paard zoekende is naar de juiste aanleuning en houding. Een beetje begrenzen is dan niet voldoende. Als je paard zoekende is, zijn er duidelijke aanwijzingen nodig. Goed opdrijven dus en met je hand begrenzen. Zodra het paard de hals en het hoofd laat zakken, direct de hand ontspannen, maar wel blijven rijden. Dan geef je de aanwijzing dat dat je bedoeling was.

Het is in mijn ogen erger om steeds een beetje te begrenzen (ook wel eens trekken genoemd, al is het dat als het goed is niet), dan goed en duidelijk begrenzen, maar dan ook direct ontspannen als het paard de juiste houding aanneemt.

Een paard is ook vooral een gewoontedier. Als je hem altijd duidelijk maakt dat hij moet nageven (dus opdrijven, dat begrenzen en zelf ook nageven als het paard dat doet), wordt dat ook een gewoonte. Het paard weet dan niet beter, kan lekker over de schouder gereden worden (ook een prima beloning) en ontspant de rug. Van een lang gevecht tegen een zogenaamde zachte hand (die dus steeds maar moet blijven begrenzen omdat het paard er niet doorheen komt) wordt de paardenmond juist hard en taai. Een korte, duidelijke aanwijzing (met inderdaad soms wat verzet), waarna ontspanning kan volgen, is uiteindelijk veel zachter dan de zogenaamde zachte hand.

Uiteraard blijft het voorwaarts rijden altijd de basis. Een paard kan alleen nageven als het achterbeen onder de massa komt waardoor de rug omhoog komt en het hoofd en de hals kan zakken.

In principe is de manier van je instructeur dus niet per definitie fout. Ook een jong paard moet aangeleerd worden waar je heen wilt. Afhankelijk van de reactie na het begrenzen (dus ontspannen met je hand als dat kan), kan deze manier goed werken. Succes.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:41

Nou, Marita, ik wilde wat antwoorden geven maar jij hebt mijn antwoord al helemaal verwoord. OK dan!

Wilde ook zeggen dat je duidelijk moet zijn en korte hulpen moet geven.
Ik ben eerlijk gezegd ook een beetje zo en word met les met mijn neus op de feiten gedrukt.
Ook al is je paard nog een grote kleuter, hij moet ook duidelijke grenzen weten. Dus werken als dat moet. Zou ik hem liever tussendoor even een paar minuten lang laten. Maar hij moet wel bijven opletten.
Ben er laatst nog op een vervelende manier afgevallen, omdat ik hem niet genoeg bij zijn werk kon houden.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:43

Probeer inderdaad zo duidelijk mogelijk te zijn en niet te soft zijn, je ziet dat ze daardoor gaat klieren en dat is iets wat je neit wil.... En maak het niet te saai rij genoeg figuren enzo..


Succes

fokfanaat

Berichten: 20214
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:46

Marita schreef:

Het is in mijn ogen erger om steeds een beetje te begrenzen (ook wel eens trekken genoemd, al is het dat als het goed is niet), dan goed en duidelijk begrenzen, maar dan ook direct ontspannen als het paard de juiste houding aanneemt.
.


100% mee eens!

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 01:03

Juist bij een vierjarige moet je duidelijk zijn. Het is nog een heel jong dier, hij moet weten wat wel en niet mag. Niet te vaak en niet te lang rijden. Maar als je rijdt moet hij wel luisteren. Als je nu teveel toelaat en geen grenzen aangeeft kom je jezelf tegen als hij echt gaat puberen. Je hoeft niet grof te zijn, maar wel laten merken dat je geen flauwekul pikt. Gewoon je hand stil, kuit erbij en als hij trekt, meer kuit en niet toegeven door lengte te geven. En veel overgangen om gehoorzaamheid te vragen.