Dressuurruiters: welk bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Dressuurruiters: welk bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 13:38

Dressuurruiters, met welk bit rijden jullie?

Ik rij momenteel met een gewone watertrens, en hiervoor met een dubbel gebroken Aurigan. Eigenlijk wissel ik al drie jaar tussen deze bitten en ze loopt met vlagen wel/niet goed op beiden bitten.

Eigenlijk zou ik nu heel onze rijstijl moeten uit gaan leggen, maar het komt erop neer dat ze soms moeite heeft goede spanning op beiden teugels te krijgen, maar er op sommige andere momenten gewoon doorheen loopt en haar hals (en rug) helemaal vast houdt en erg sterk in de hand word. Het is dus een rijprobleem, en ik ga binnenkort weer serieus lessen om dat te proberen op te lossen. Ook word binnekort haar gebit na gekeken...

Op stal hebben twee ruiters die ik en allebei een africhtingsbit, een soort stang eigenlijk, en het lijkt me ontzettend scherp! Ze rijden er bijna dagelijks gewoon dressuur mee... Scheve mond

Waar rijden jullie mee, en wat bevalt goed voor vergelijkbare paarden/rijproblemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:51

Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.

En ook Twilight rij ik met een dubbelgebroken K&K
Zij heeft ook nog niet elke keer de goede aanleuning.
Soms komt ze ook wel ff in verzet en de sec erop is ze weer te diep.
Dan heb ik weer ff niks in mijn handen en ff later is ze weer te zwaar.
Dan is ze ineens rechts weer te licht en krijg je haar moelijker links de wending in enz.

Maar er komen steeds meer grote stukken dat ik echt goede verbinding heb.
Dat ik merk dat ze mijn hand lekker opzoekt en dat ze vanachter er lekker onderkomt.
Je merkt dat ze dan in evenwicht loopt en daardoor de aanleuning ook gelijk is.
Ik merk dat ze sterker word en met galop aanspringen haar hoofd niet meer omhoog hoeft te gooien en dat soort dingen.
Ze begint haar achterhand beter te ontwikkelen en daardoor verdwijnen er aanleunings problemen.

Dus ook bij dit paard verwacht ik met een dubbelgebroken bit een fijn paard te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-03 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:51

Mijn paard loopt op een dubbel gebroken argentaan watertrens van KK en dat gaat prima.
Soms, heel soms, als hij wat zeurt op mijn hand, dan gebruik ik een paar dagen een KK scholingstrens (dat is die gehoekte ongebroken bustrens). Dat doe ik dus maar een paar dagen en dan ga ik weer terug op mijn gewone watertrensje. Ik gebruik de scholingstrens om te voorkomen dat ik het teveel aan aanleuning met mijn hand weg wil werken, ik kom er dan met mijn been niet meer uit zeg maar. Met de scholingstrens kan ik dat voorkomen en kan ik makkelijker weer de aanleuning herstellen zoals die moet zijn. Als ik na een paar dagen weer terug ga naar de watertrens, dan heb ik wel resultaat.
Daar waar anderen misschien hulpteugels gebruiken, doe ik dus dit.

SGWuppie

Berichten: 4628
Geregistreerd: 24-04-02
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:59

runningkawa schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.


Dit geldt voor mij ook; ik heb overigens nog nooit een ander bit geprobeerd, dus heb verder geen ervaring met andere bitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:03

Ik heb wel een ander geprobeerd.
Ik heb een paar keer met S&T gereden bij Kawa.
Dat ging ook lekker hoor Lachen
Maar hij kan de oefeningen ook op K&K en dat wil ik ook zo houden.

En ik heb sinds kort een hackamore.
Zonder stalen kern, dus alleen van zacht leer, dus de minst scherpe die ik kon vinden.
Dit omdat Kawa goed loopt op zijn bit, maar ik wel weet dat hij een bit niet super fijn vind.
Met die hackamore kan ik lekker recreatief rond hupsen.
In het bos eens wat gras laten eten enz.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:04

marieketencate"]
[quote="runningkawa schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.


Dit geldt voor mij ook; ik heb overigens nog nooit een ander bit geprobeerd, dus heb verder geen ervaring met andere bitten.
[/quote]

Ik rij ook met een dubbelgebroeken K&K bitje en doe daar alles mee!

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:09

AnneOmie"]
[quote="marieketencate"][quote="runningkawa schreef:
Ik rij met een dubbel gebroken bit.
Hier doe ik alles mee
Dressuur, springen en buiten rijden.
En dat bevalt me super.


Dit geldt voor mij ook; ik heb overigens nog nooit een ander bit geprobeerd, dus heb verder geen ervaring met andere bitten.
[/quote]

Ik rij ook met een dubbelgebroeken K&K bitje en doe daar alles mee!
[/quote]


Zelfde geldt voor mij

gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:14

ik rij met een dubbelgebroken watertrens van koper. heb nog nooit een ander bit bij hem geprobeerd.

ons vorige paard reden we ook met een dubbelgebroken bit, maar die pakte hij gewoon vast. daarna hebben we de k&k correctie bit er in gehangen, een stang met een tongboog dus en er was niets meer aan de hand, hij deed alles.. ook toen we daarna gewoon een dubbel gebroken bit er in deden. het was gewoon om te corrigeren. hij is ook van heel stug in de mond naar heellicht in de mond gegaan.

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:16

Ik rij al 7 jaar met hetzelfde kopertrensje. Daar heeft ze altijd heel erg goed op gelopen, maar op een gegeven moment heb ik een ander bitje geprobeerd, een gewone dikke trens. Binnen de korste keren liep ze alleen nog maar met haar hoofd omhoog, en zat rechts compleet vast. (Alhoewel het bit echt perfect paste)
Toen ik het koperen bitje weer indeed, was er niks meer aan de hand, dus zou het misschien kunnen zijn dat als je vaak van bit wisselt dat ze/hij dat niet goed trekt?

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:40

Ik rijd altijd met een enkelgebroken bustres van rvs. Rijdt super.
Bij ons op stal is er een trend dat als je paard buiten eventueel iets voorwaartser wil zijn of zich ooit een keer sterk heeft gemaakt om er maar meteen een pelhalm in te hangen, nou, daar doe ik dus niet aan mee. Ik snap niet wat al die mensen met zo'n bit moeten, want vervolgens zie je ze wel met de scherpste sporen op hun paard zitten.

Maar goed, zoals onze manege-houder nogal eens zegt: "De ijzerwinkel begint waar de rijkunst van de ruiter ophoudt"

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:41

Mag ik iets doms vragen. Maar wat is in godsnaam een K&K bit???
Ik rij gewoon met dubbelgebroken trens.. Zou even moeten kijken of ik een water of bustrens erin heb hangen. Wat vinden jullie zelf beter??? Bus of watertrens?

groetjes joycje

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:53

joycje schreef:
Mag ik iets doms vragen. Maar wat is in godsnaam een K&K bit???


Volgens mij staat K&K gewoon voor een merk. Hier op divoza staan ze:

http://divoza.com/shop/a.visit/no
--> shop
--> hoofdstellen, bitten
--> bitten

Ik rij overigens ook met het K&K dubbel gebroken bitje.

Charlot_

Berichten: 345
Geregistreerd: 18-07-03
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:24

Ik geloof dat bij een K&K bit het middenstukje een kwart slag gedraaid is zodat het paard minder druk op zijn gehemelte krijgt. Ikzelf rijd met een gewoon watertrensje, maar wil graag een dubbelgebroken.

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:37

Ik zweer bij een simpel zacht enkelgebroken RVS watertrensje. Dat bevalt me eigenlijk tot nu toe bij alle paarden het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:40

Dubbelgebroken is ook zacht Lachen
En je hebt geen notenkraker effect en het kan niet in het gehemelte prikken.
Voor mij dus enkele redenen dat ik daarom graag een dubbelgebroken bit kies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:45

Ik heb een dubbelgebroken watertrensje. Dat had Lois als africhtingsbitje en dat ligt er nog steeds in. En in de loop van de tijd is hij er alleen maar beter op gaan lopen. En dat is geloof ik ook de bedoeling Haha!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:48

runningkawa schreef:
Dubbelgebroken is ook zacht Lachen

Zeg ik dat dubbelgebroken niet zacht is dan? Wilde alleen even aangeven dat ik niet een paar mm dik gevalletje bedoel Knipoog

En ieder zijn eigen ding hoor Kawa, ik geef alleen maar aan wat ik persoonlijk het fijnste vind, en volgens mij gaat dit topic daarover. Lachen

kippie17
Berichten: 1043
Geregistreerd: 16-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:11

Dubbelgebroken bit! Met zo'n draaibaar middenstukje! Heb het idee dat de paarden dat ook fijn vinden!Beetje raar eerste keer maar ligt er fijn in de mond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:16

Tuurlijk Dickie
Wilde alleen maar ff aangeven dat een dubbelgebroken ook zacht is.
Veel mensen denken dat het juist dat het scherper is en naar mijn bevindingen zelfs zachter. (maar dat ben ik en niet iemand anders Lachen
Meer niet Lachen

want ook enkelgebroken is vriendelijk en daar reed ik vroeger ook mee en heb daar ook geen slechte ervaringen mee.

Net wat jezelf ook fijn vind.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-03 19:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:18

runningkawa schreef:
Tuurlijk Dickie
Wilde alleen maar ff aangeven dat een dubbelgebroken ook zacht is en naar mijn bevindingen zelfs zachter.

Een dubbelgebroken trens is in wezen ook zachter, maar de interpretatie van het bit en de hand ligt in de mond van het paard he.

Er zijn trouwens ook mensen die beweren dat een wielspoor vriendelijk is Haha!.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:21

ik ben dus een superslechte amazone, want ik rij met een ongebroken pelham Tong uitsteken , nog niet eens een dikke rubberen of RVS, maar ijzer, slecht ben ik hè...... Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:22

Het ligt zeker aan de hand.
Maar die smoes word ook gebruikt bij het gebruik van een pelhalm en dan heb ik toch wel mijn bedenkingen.
Ook al ben je dan superzacht, zulk soort bit werkt altijd straffer in, hoe zachte je ook bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:23

Als hulpmiddel zou het naar mijn idee wel eens wat kunnen zijn.
Voor altijd is het niet mijn manier.

Met de nadruk op mijn. Lachen

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:26

er komt wel eens een Bokker (of andere ruiter/amazone) langs die Moritz wel even op een gewoon trensje komt rijden, maar na de eerste kennismaking komen ze de bak (nou ja, het bakje) niet uit hoor! Haha!

Maar volgens mijn lesgeefster loopt ie volgend jaar op een "gewoon" ongebroken trensje rond te rennen in het Gooi, dus er is nog hoop, hij gaat al snel vooruit! OK dan!

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:32

EEn dubbelgebroken nep KK van 23 mm dikte. En een ander paard op een KK dubbelgebroken van 18 mm dikte.
Voor inrijden gebruik ik eigenlijk altijd een enkelgebroken watertrens van RVS. Deze bitten voldoen in prima voor de meeste paarden (>95%))

Voor degenen die met een correctiebit en/of scholingsbit rijden, vinden jullie dit echt zo'n 'wonderbit' zoals er in de boeken over geschreven wordt?