rechts wel op buitenteugel te rijden, links niet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

rechts wel op buitenteugel te rijden, links niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 21:21

reed ik vanmorgen op fanny. kennis proberen om te zetten in praktijk, met dat paard. dus ik kan fanny best op de buitenteugel een cirkel doen rijden, terwijl mij binnen teugel los is en niet stuurt. ze draait perfect op been en zithulpen. en buitenteugel in contact (binnenteugel los was voor de test).
probeer ik het linksom, gaat ze meteen afdraaien op de buitenteugel? geeft niks meer na, loopt constant contrastelling, of niet eens meer stelling. ze wil gewoon niet meer buigen. terug andere kant op, loopt ze weer gewoon nageeflijk. ik kan ze dus niet meer diagonaal drijven op die ene hand, ze loopt gewoon de teugel volgend.

ze is zo stijf, maar wat doe je daar dan aan? moet ik wisselen van systeem, en steeds op die ene teugel rijden? dus op de buitenteugel op de goede hand, en op dezelfde teugel op de slechte hand (dus draaien nu door binnenteugel te openen)? dat wordt vaak afgeraden, maar hoe moet het anders? ik kan ze echt op die ene hand niet op de buitenteugel rijden, of nageeflijk maken, want ze reageert gewoon zo sterk op die teugel dat ze tegen de muur loopt, ipv de binnenstelling aan te nemen.
*zucht*

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-03 23:24

ja, die binnenteugel weg was voor de test voor mezelf eigenlijk (omdat zij vaak nogal vreemd aanvoelt in de hand).
hoe moet ik die voltes dan gaan rijden? op de ene hand is ze heel soepel, en kan ik zeg maar, meer gevorderd sturen (weet niet hoe dat te omschrijven). op de andere hand open binnenteugel? dus toch twee systemen, en steeds met 1 en dezelfde teugel werken? (dus 1 keer als binnenteugel, 1 keer als buitenteugel?)

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-03 16:46

je opent de binnenteugel en trekt eraan. dat wou ik dus niet meer
een correcte volte krijg ik er nooit uit, maar ik probeer het wel te verbeteren qua sturen. dus proberen gelijke teugeldruk te werken, en voorlopig op de buitenteugel werken, zodat ik de binnenteugel er zacht kan bijpakken zonder dat ze naar binnen vallen.

alleen lijkt het alsof ik het op de andere hand dus omgekeerd moet doen: eerst enkel binnenhand, en buitenhand er stilaan bijpakken, wederom om gelijke druk te krijgen. maar dat zijn dus twee tegengestelde systemen, en daar vroeg ik jullie mening dus over.

Enya - Daya :-)


ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 17:14

bedankt DaphneL, daar kan ik zeker wat mee. niet meteen lengtebuiging.
ik krijg haar op die manier helemaal niet meer recht Laura. daarvoor zit ze vast al in een te ver stadium. ik probeer het sturen nu wat te verbeteren. al ken ik de theorie rond rechtrichten, dit paard zal wel nooit helemaal recht zijn. ik probeer ze gewoon wat rechter te krijgen, en voor mezelf meer, wat correcter te sturen.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 18:00

de vier raakvlakken zijn vier punten van de cirkel, zeg maar een vierkant met twee hoekpunten op de lange zijde (en de andere dus bij A en X, of A en G zeker, bij een 60x20?, enz.)

dan zie ik dat er dus geen oplossing bestaat voor mijn probleem aangezien dit paard scheef is in de rug. en ik haar niet vaak rijd en ze door anderen barslecht gereden is. het feit dat ze manegepaard is heb ik niet willen vermelden, omdat ik eigenlijk alle mogelijke oplossingen wou horen.
rechtrichten, i knew... but still. hoop je dat het anders kan.

Enya - Daya :-)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:12

t gaat niet echt op twee teugels. op de een reageert ze niet, op de ander gaat ze helemaal haar hoofd of helemaal afdraaien.
en gewicht verplaatsen werkt bij haar heeel goed om te draaien enzo. maar niet voor de stelling.
ik kan echt met haar lezen en schrijven, maar haar rechtrichten kan ik niet. ze 'snapt' het wel, maar ze gaat gewoon steeds draaien.

Enya - Daya :-)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 bezoekers