paard niet voorwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 09:54

Ik ben van mening dat paarden die iedere looplust missen iets lichamelijks mankeren.

Als je al moet gaan douwen met je been en misschien schoppen en dan nog slaan met een zweep dan vraag ik me af waarom een paard zich liever laat meppen en schoppen dan dat hij er een pasje bij zet.

Bijna altijd is de reden dat ze het echt niet kunnen en dat harder lopen meer ongemak geeft dan zweepslagen, beendruk of een boze ruiter.



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:46

Niet alle lichamelijke oorzaken zijn makkelijk op te sporen. En niet iedereen laat zijn paard bij een vage klacht helemal doormeten en fotograferen in de kliniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 15:27

jannahuis schreef:
En het voer te weinig, hij is namelijk veel te dik en is dus op dieet maar moet ook een flinke prestatie leveren. En daarbij komt nog eens bij dat mijn bak heeel erg zwaar is. Ik heb vandaag in een bak gereden die niet zo zwaar is, op de manege, en daar ging het eigenlijk al een stuk beter.

Als de randvoorwaarden al zo slecht zijn is het natuurlijk niet raar dat dit paard niet wil lopen . Met een [jong] paard in een zware bak rijden is echt vreselijk slecht en onverantwoord Boos! . Daar rij je ze het snelst kapot mee Huilen .

Mijn optie zou zijn: zet het paard tussen soortgenoten in een schrale wei, beperkt bijvoeren. Zoek direct een stal met een goede bodem. Ga pas weer serieus aan het werk als het paard redelijk op gewicht is en je een goede bodem hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:03

Ten eerste woon ik niet in het westen van het land maar in het Oosten [je weet wel, waar de wijzen vandaan komen Lachen], tegen de Duitsen grens aan. [En dan snap ik nog niet wat dat met het onderwerp te maken heeft. Maar goed........]
Volgens mij maakt het niet uit waar je woont als het gaat over wat goed of slecht is voor je paard. Een zware bak is voor geen enkel paard goed, laat staan een jong paard dat nog in de groei is. Iedereen weet dat je een paard echt kapot rijdt op een slechte bodem of die nu te zwaar of te hard is. Een zware bodem is echt killing Boos! voor de pezen van je paard.
Maar goed, je hoeft het niet van me aan te nemen natuurlijk Schijnheilig . Feit is en blijft dat je paard liever een kwaaie ruiter op zijn rug heeft die een keer zit te schoppen of een mep geeft met de zweep, dan dat hij een stapje harder voor je loopt.
Dus ik vraag me wel af waar jij de oplossing in denkt te zoeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 08:01

Misschien moet je de zoekfunctie eens gebruiken over zware bodem en belasting voor je paard of plaats eens iets op medisch.

Rijtechnische tips zijn altijd moeilijk te geven op een forum als dit, dat blijk nu maar weer eens. Jij komt met een eenvoudig verhaal over een 3,5 jarige met gebrek aan looplust. Na een beetje doorvragen blijkt dat je een "heeele zware bak" hebt en het paard heeft behoorlijk overgewicht. Ik blijf van mening dat die randvoorwaarden te slecht zijn om van een paard een "flinke prestatie" te verwachten. Doe je dat wel dan help je je paard vakkundig de vernieling in.

Je paard geeft dat al duidelijk aan: hij wil gewoon niet lopen ondanks jouw aansporingen, dat zou jou al genoeg aan het denken moeten zetten. Je schrijft zelf dat je paard in het begin bokte en gericht sloeg en dat dat er nu grotendeels uit is. Dat vind ik ook wel iets om eens goed over na te denken!

Paarden hebben een enorme 'Will to please". Zodra er verzet is moet je eerst heel goed nagaan of je daar zelf de oorzaak niet van bent. In dit geval lijkt me dat wel duidelijk.

En over die rijtechnisch oplossing zou ik wel eens willen weten hoe je eigen instructeur je adviseerde dit op te lossen.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 bezoekers