teugelkreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:46

Ik heb even wat in een boek opgezocht, daar staat het volgende in over teugelkreupel:

Een rijpaard en ook een tuigpaard kan onregelmatige passen maken (in draf vooral) zonder dat het echt kreupel is. Wanneer het een gevolg is van een slechte hand van de bestuurder, noemt men zo'n paard teugelkreupel. Het berust op een eenzijdige spanning van het paard als afweer (reactie) op de als lastig ondervonden teugeldruk. Het paard onttrekt zich door kortere passen van één been of van een diagonaal paar benen aan de poging van de ruiter om het dier aan de teugel te stellen voordat het zich geheel heeft ontspannen. Deskundige training door de juiste gymnastische oefeningen kan dit voorkomen: veel werk in stap met het gaan op gebogen lijnen naar de 'weke' of 'gemakkelijke' kant van het paard om op die manier de 'harde' of 'stijve' kant tot rekken te brengen.

Lijkt me duidelijk!


_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-05 22:56 ]</font>



Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 23:28

Van vragen is nog nooit iemand dommer geworden!

en

Beter domme vragen stellen, dan door onwetendheid domme fouten maken.

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 10:06

Nee. Als je mijn stukje goed gelezen had, had je gezien dat het ook bij een tuigpaard kan ontstaan. En ik kan me zo voorstellen dat als een paard heel beroerd gelongeerd wordt (met dubbele longe) dat het dan ook kan ontstaan.
Maar het is dus wel een kreupelheid die wordt veroorzaakt door de bestuurder, het heeft geen directe lichamelijke oorzaak (wel een indirecte).

Nulla tenaci invia est via

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:33

Toen ik nog op manegepaarden reed hadden we een heel duidelijk voorbeeld van teugelkreupelheid: In de beginnerslessen liep dat paard als een krant, zo onregelmatig als maar zijn kan, puur uit lijfsbehoud. In gevorderde lessen of privélessen was het een van de favorieten omdat je echt eer van je werk had: hij kon echt machtig mooi sjouwen, maar daar moest je wel wat voor doen! Als je er niet aan reed, verviel hij gelijk in z'n oude 'gewoonte'.
Dit paard ontzag zichzelf gewoon, maar zat niet echt vast, hij kon echt wel sjouwen, het was ook steeds een ander been, of ander paar benen, kun je na gaan hoe slim ze zijn! Dit paard gebruikt het echt om onder het werk in de beginnerslessen uit te komen, later werd hij alleen gebruikt in gevorderde lessen en hij tot z'n pensioen nooit meer 'kreupel' gelopen.

_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-06 18:38 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 bezoekers