Zadelmak maken en beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:03

neej misschien kun nde eigenaar n pbtje sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:09

Maar ik weet niet, maar ik longeer al met hoofdstel, dit om ze leren dat er druk op het bit kan staan.
Dus het zadel erop doe ik altijd al met hoofdstel.

Praam is zeker niet nodig, maar ik reageerde alleen op dat velletjes knijpen.
Dat zie ik dus nog minder zitten.

Als je weet wat je doet, het rustig opbouwd, is al dat gedoe helemaal niet nodig.

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 20:10

ja ik zeg nix meer,want de eigenaar zegt toch nix trug

Dizzy

Berichten: 723
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 21:19

Misschien is het goed om verschillende soorten dekjes er op te leggen, alvorens je het zadel doet? Verschil in dikte en materiaal, misschien kan je ergens een bare-backpad lenen?
Kan het zijn dat hij bang van het zadel is geworden, doordat de zandzak er af viel?

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 22:06

Nou moet ie wel in de Dikke van Dale :
'velletjes knijpen' Haha! Blauw oog

Mijn hoefsmid doet dat wel eens (tenminste...zijn hulpje) maar die heeft dan ook behoorlijke handen en knijpt hard.
Hou er ook niet echt van maar een praam heeft wel een bewezen werking en ik heb zelfs wel eens gelezen dat bij een onderzoek met een kudde paarden de paarden elke morgen naar het hek vrijwillig kwamen terwijl ze dus elke morgen de praam dan opkregen.

Misschien wel een verslavend effect Verward Nagelbijten / Gniffelen Hyper!

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-03 23:14

Speciaal voor dit soort dingen heb ik een oud wintec zadeltje... Het weegt niks en kost niks als het stuk gaat. Overigens laat ik ze altijd in hun eigen vertrouwde box aan het zadel wennen. Zadel na het poetsen erop leggen, langzaam een beetje aansingelen, blijven tuttelen met het paard alsof het de normaalste zaak van de wereld is en rustig na een paar minuten weer afzadelen. Eigenlijk nog nooit problemen mee gehad mits je paard er aan toe is. Dat vel in de hals knijpen doe ik ook wel eens als het nodig is maar kan dat vanachter de pc niet beoordelen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 08:41

Gek he.... ik zoek liever de ruimte op. Ik zie mezelf nou niet in een box staan met een flippend paard...... (hoeft natuurlijk niet maar een op de tien laat toch wel een ernstige vorm van verzet zien)

loez

Berichten: 11072
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 12:02

ja dat wou ik ook net zeggen ,je mweet nooit wat een paard wil doen,ook al ken je hem zo goed,voor het zelfde geld staatie te flippe in de stal met JOU ertusse!!!!dit zou ik dus nooit doen!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:08

Ik zoek ook de ruimte op.
laat hem maar gek doen in de bak, veilig op afstand van mij.

Maar ik ken ook iemand die doet alles in de stal.
Eerste keer zadel, maar ook de eerste keer erop zitten.

Mijn keus is het niet, maar goed, zo zie je maar dat er meer wegen naar rome leiden Lachen

newie

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 13:16

Heb je al eens een longeer singel geprobeerd?
Dan heeft hij ook wat op zijn rug wat iets meer weg heeft van een zadel dan alleen een zingel met een dekje?
Eventueel een longeersingel met een dekje?
ga niet doorzeuren nu met dat zadel.
Ga lekker veel longeren met een singel met dekje (of longeersingel)
en probeer het eens alleen.
Staat jouw vriendin niet zo dat het paard niet kan zien wat jij doet?
Een paard word snel wantrouwig als hij niet ziet wat er gaat gebeuren
Vooral heel rustig te werk gaan.
Doe er liever een half jaar over dan 1 maand zorg dat je paard rustig blijft als je wat gaat doen.
kom je met het zadel aan, laat het hem zien en ruiken.
loop je naar de zijkant en draait ie weg? terug naar voren en weer laten zien.
Alles heel rustig, niks forceren.
Ik zou niet snel met knijpen of praam beginnen want dan zien ze het als iets engs.
Als je bij voorbaat al een praam moet pakken en dan nog moet beginnen krijg je zeer waarschijnlijk problemen als je later zonder praam aan de slag wil gaan.
Heel veel succes en ik raad je toch aan om in elk geval advies aan een deskundige te vragen.
Je hoeft niet meteen iemand anders te laten beginnen, maar advies is al heel nuttig of als ze meegaat alleen kijken en tips geven

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 14:51

Ik krijg erg het gevoel dat je het heel spannend maakt allemaal, zoals eerder gezegd. Ik doe het meestal zo: eerst grondwerk , vertrouwde poefeningen, dus los. Dan doe ik een halstertje om, touwtje eraan, meisje erbij (ligt aan het aard van het paard) dan aai ik hem over het hele lijf, ook de edeledelen, m.a.w. ik ben dominant.
Dan laat ik hem het zadel eens verkennen en besnufelen en aai hem daarmee. Klaar met dag 1.
Dag2 zie boven, dan leg ik het zadel er even op, gaat het goed, niet al te veel spanning, maak ik de singel vast (zie Runningkawa Knipoog ), is het beest erg gespannen dan laat ik het erbij. Dag 3 maak ik dan het zadle vast. Stukje lopen, ik begin meteen met klapperende beugels, kan maar gewoon zijn niet? Dan laat ik na een tijdje (of een paar dagen) hem los en ga grondwerk doen met zadeltje op, of een beetje longeren, allemaal rustig aan. ik geloof meer in intervaltraining dan in een paar uur per dag in een hap.
En velletjes knijpen?

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-03 15:24

laat het paard eerst kijken naar het zadel voor je het er op legt. hou het zadel dicht bij het paard met erop leggen, zachtjes neerleggen en doe dit allemaal kalm en vloeiend. als je het er in een keer op gooit is het niet gek dat een paard schrikt. singel normaal vastmaken (niet los, maar ook niet looistrak). zorg dat voordat je het paard weg laat lopen dat alles goed zit en dat het zadel niet kan schuiven.
haal er liever te vroeg iemand bij met verstand van zaken dan dat je nog eindeloos doorgaat en je je paard alleen maar banger maakt.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-03 14:39

Zo dankjuh wel voor al jullie reacties. Haha!
Het ras is onbekent van dit paard. He tis oook niet mijn paard. Het paard is van iemand bij mij op stal en mijn vriendin verzorgt hem. Maar het paard is sowieso heel moeilijk, met hoefsmid veearts en alles. Het is gewoon een erg paniekerig paard. Dus dat maakt alles best lastig. Verward

Gracy

Berichten: 1946
Geregistreerd: 04-11-02
Woonplaats: Buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:23

Megantjuh schreef:
Zo dankjuh wel voor al jullie reacties. Haha!
Het ras is onbekent van dit paard. He tis oook niet mijn paard. Het paard is van iemand bij mij op stal en mijn vriendin verzorgt hem. Maar het paard is sowieso heel moeilijk, met hoefsmid veearts en alles. Het is gewoon een erg paniekerig paard. Dus dat maakt alles best lastig. Verward


Hai Megantjuh, toch is er wel een verklaring voor zijn houding!
Het is puur angst en wantrouw. Jammer genoeg heeft hij gewoon een paar nare ervaringen opgedaan.

Ten eerste de zadel..dat werd een drama..
De oorzaak:
Ons huidige stalbeheerder verzekerd de eigenaar van het paard dat hij jaren ervaring had met paarden i.v.m. zijn verleden en bod aan haar dat hij haar paard kon laten wennen aan de zadel. helaas had de stalbeheerder het niet goed aangepakt!
De eigenaar moest helemaal overnieuw beginnen met haar paard. Ze heeft met veel liefde en geduld haar paard tot zover dat hij nu alles accepteert.. behalve een zadel, maar met geduld gaat het wel op denduur goedkomen.

De hoefsmid, veearts...
Dat is puur angst! het paard denkt waarschijnlijk alleen aan pijn als hij deze mensen ziet aankomen..
De eigenaar heeft gevraagd aan die mensen als ze op stal komen voor wat anders, dat ze toch heeeel eventjes langs de box gaat van haar paard zodat hij niet meer bang hoeft te zijn. Ach gut

Haar paard is echt een heel lieve hengst, er zit helemaal geen kwaad bloed in hem! Hij houdt graag van een knuffel en toont nog steeds geen hengstgedrag. Lovers

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:46

Geduld niet schrikken maar het kan zo maar 2 jaar duren voordat je het vertrouwen in een paard gewonnen hebt! Mijne was ook heel angstig en omdat ik heel rustig en consequent alles met haar heb opgebouwd is ze nu nuchtiger dan elk ander paard. Alleen opstijgen kan nog wel eens uitlopen tot een grote spanning en vluchtgedrag, maar dat gaat nu bijna altijd goed. Veel geduld en liefde. Liefde betekend overigens niet dat je hem niet eens een keer duidelijk kan maken dat ie iets niet mag flikken.
Groetjes Bar

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:49

Ik had zondag ook zo'n probleem. Een nieuwe jonge pony, die ik vrijdag zonder problemen de stal uithaalde. Wel wat bang met opstappen, maar rijden etc ging goed.
Zondag vloog die pony in de hoek toen ik binnenkwam! Zaterdag hadden er een paar geprobeerd hem uit de stal te halen, totaal mislukt, en pony heel bang. Ik heb heel lang met worteltjes, wat gebabbel etc hem overhaalt om dichter te komen. Hij kwam, maar vanaf ik hem heel zachtjes aanraakte, was hij weg.

Er was ook een nieuwe groom, een Canadese. Zij had daar al veel ervaringen mee en had een bezem met zachte haren waarmee ze zachtjes zijn kont(die naar ons was) "aaide". Hij kromp wel even ineen, maar hij sloeg niet, hij was gewoon echt bang. Ik snapte niet echt de bedoeling, maar het hielp wel.
Toen moest ik langzaamaan zijn stal in, echt ministapje per ministapje. Met een emmer wortels. Blijkbaar accepteerde hij mij ergens wel, en ik mocht dichter komen.Uiteindelijk kon ik hem ook aaien, en hij bleef gespannen, maar liet het toch toe. Toen zijn we weggegaan, even later teruggekomen en toen kon ik hem met veel moeite aaien met een touw, en rond hem doen.
Van rijden is er natuurlijk niets gekomen, gewoon lekker gaan grazen, in het bos wandelen, poetsen etc.

Nu heeft hij nog altijd wat angst, maar omdat ik me ermee had beziggehouden kon ik hem vandaag zo uit de stal halen(anderen gisteren niet). Hij had ook angst voor het zadel etc, dus heb ik dat heel kalm door iemand die rustig was laten doen terwijl ik hem kalmeerde. Gewoon het zadel heel zachtjes eropgelegt.

Dus ik denk dat je best de personen die hij vertrouwt dat paard kan laten doen. Veel nieuws is het niet, maar ik wilde even dit voorbeeld hierboven aanhalen.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 10:42

Zo te zien heb jij wle veel geduld! Je ziet maar weer hoe snel je iets voor
een paard kan verpesten zeg! Scheve mond

nou jaa heel veel succes als nog!

Belker

Berichten: 15307
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 19:10

Megantjuh schreef:
Zo dankjuh wel voor al jullie reacties. Haha!
Het ras is onbekent van dit paard. He tis oook niet mijn paard. Het paard is van iemand bij mij op stal en mijn vriendin verzorgt hem. Maar het paard is sowieso heel moeilijk, met hoefsmid veearts en alles. Het is gewoon een erg paniekerig paard. Dus dat maakt alles best lastig. Verward

Klinkt als een paard zonder zelfvertrouwen. Ga voordat je verder gaat eerst wat TTeam oefeningen en massage oefeningen met hem doen om hem zelfvertrouwen te geven. Dat helpt al goed. Sommige beesten blijven hangen in hun angsten en dan moet je dus echt de tijd nemen. Elke stap die goed gaat uitvoerig belonen en steeds maar een heel klein pasje naar voren doen. Pas verder gaan als ook die stap geen stress meer geeft.

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-03 17:25

Hmm bedankt voor de tip!! ze zijn ook al bezig met freestyle oeveningen op de grond!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 20:39

Als een paard genoeg in handen is geweest, een deken kent, een longeersingel en longeren met een schabrak, dan is de stap naar een zadel maar erg klein. Ken maar weinig paarden die idioot reageerden op een zadel als hij al aan voorgaande gewend was... Wij zadelden daar op waar het paard zich prettig voelde en gingen als het daar braaf was eerst wandelen aan de hand met zadel en daarna pas een keer longeren.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 10:01

Ga niet zelf prutsen!
Dan is er grote kans dat je fouten maakt die niet meer herstelbaar zijn.
Zoek iemand die er wel verstand van heeft.

'Gedeeltelijk off-topic; vraagje: Waarom willen mensen zonder de juiste ervaring en kennis tegenwoordig paarden zelf beleren? Hier worden echt gigantische fouten mee gemaakt die vaak niet meer herstelbaar zijn.'

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:44

Omdat er heel veel stallen zijn en je niet altijd genoeg kennis hebt van die stallen om te weten waar ze het wel goed en paardvriendelijk doen?
Ik heb gezien hoe ze paarden bij het FPC beleren en zou nooit mijn paard daar naar toe brengen om het te laten doen. Ken nog een stal in mijn omgeving die ik ook vrij hard vind in het omgaan met paarden (trainen)
Dan doe ik het liever zelf...

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 11:54

foutje, dubbel geplaatst...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 05-10-03 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 12:02

Het kan ook onder begeleiding van iemand, kun je er van leren, en in de gaten houden of het niet te hardhandig gaat. Goede middenweg toch?
Zelf proberen, ook leuk, maar je komt jezelf tegen als het paard na een tijdje zich heel vreemd gaat gedragen. Waarschuwing

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:50

Onze pony reageerde hetzelfde als die van jou op z'n zadel. Wij proberen dit op te lossen door hem te laten wennen aan gewicht op z'n rug. Met z'n tweeen laten wij hem tussen ons in lopen met, schrik niet, onze jongste zoon(4 jaar) op z'n rug. Eén houdt de pony vast, de ander onze zoon. Op dat moment zijn er geen vreemde geuren of harde dingen die hem bang maken. Iets later gaat dan onze jongste dochter erop, zij is 6 jaar. Zo zijn we een poos bezig geweest en nu kan ik gewoon z'n zadel opleggen. Bij het eerste teken van onrust pak ik het af, kalmeer hem en begin opnieuw.OK, af en toe gaat het nog compleet mis, maar we houden vol.
Veel succes en veel geduld