wat te doen .....(haf vraagje)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

wat te doen .....(haf vraagje)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 16:45

wat te doen als je lieve pony op fietsers afstormt,een weiland inrent,of ervandoorgaat als ze naar huis wil.
probleem is ze is te sterk(dikke haf)
wie heeft er tips voor mij???

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:02

Uhm nou misschien kan je haar proberen dressuurmatig te verbeteren zodat ze better aan je hulpen wordt en dus better gaat reageren...
Enne probeer niet aan der te trekken want dan wint ze sowieso los het op doormiddel van je zit hulpen..
En wees streng (concequent)

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 17:34

consequent zijn is goed. maar als hij er niet van onder de indruk is helpt het nog niks.
ik zou grondwerk gaan doen. je moet leren je als leidende als baas op te stellen tegen over je paard. er zijn heel veel truxjes om een paard te stoppen. ik ken er ook heel wat van vroeger. maar het paard raakt aan die dingen gewend. het helpt nooit lang.
ga les nemen op de NH manier. het hoeft maar een paar lessen te zijn. gewoon de basis.

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 18:24

mijn haf slingerde vroeger de buurman ook zo zonder pardon door de wei heen, alsof het een zweefmolen was Bloos! ! Terwijl die man toch erûg sterk is!! Ze had verder ook nergens respect voor enzo, we hebben het eigenlijk gewonnen zeg maar door een hengstenketting te gaan gebruiken. En paar keer een rukje aan geven als ze wou gaan vervelen...en nu doet ze het kei goed, ze heeft geaccepteerd dat ze mensen boven zich heeft! Probeert het nog wel uit, maar daar moeten we ook heel consequent in zijn!

succes

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 19:47

ik heb een Noriker, een maatje groter dan een Haf, maar een verwant ras.
Ik werd ook overlopen en voortgesleurd, heb er een lesgeefmens bijgehaald en doe het nu op de volgende manier:

Hengstenketting onderlangs bij het halster, kort zweepje mee, je pakt de ketting ongeveer 20 cm van het hoofd vast, zweepje in dezelfde hand (handvat van het zweepje voor je paard z'n neus), het uiteinde van de hengstenketting in je andere hand (als je een weekje later gaat fietsen met hem: in dezelfde hand).

iedere keer als je Haf's aandacht afgeleid wordt (beide oortjes naar voren, hoofd afdraaien) tik je de neus aan met het zweepje (geen klap, alleen aantikken) en zeg je iets van: "let op mij" (op brommerige toon), gaat er weer 1 oor naar opzij (dan let ie op jou), dan zeg je iets van "braaf" (op hoge toon).

Ik heb een week geoefend, ik kon eerst geen meter met hem lopen, en nu, na 6 weken fiets ik met mijn knol de polder door, ik hoef niet meer aan te tikken, alleen brommen en belonen!

Die Oostenrijkers hebben een harde kop en zijn oersterk, je moet erg consequent zijn en een schop onder hun kont (letterlijk) hebben ze zo nu en dan gewoon nodig! (ik weet dat veel mensen het hier niet mee eens zijn, maar gezien mijn lange lijst blessures raad ik het toch aan!)

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 20:57

k ga met Josien mee, veel grondwerk doen en de leiding nemen, hij heeft gewoon schijt aan je typisch haflingerkwaaltje Knipoog
Als hij dan tijdens het wandelen nog doet kun je evt. een bit indoen of een hengstenketting al ben ik daar niet zo verrukt van.
Steeds de aandacht opeisen zoals smurf zegt lijkt me ook een goed plan, begin alleen wel in een klein afgezet stukje. Ik denk dat je het met alleen "pijnlijke" oplossingen niet redt, je moet gewoon de baas zzijn en dat is hij nu. Succes

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:12

bedankt voor de tips,maar wat is grondwerk?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:26

Kijk maar even op mijn site. Daar heb ik het een en ander beschreven.

Wil je meer tips. Even vragen hier. Of pb even.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 21:39

ze is niet gemeen aan de hand enzo dan is ze heel braaf,in de bak ook.
maar het gaat puur om het buitenrijden

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 21:47

Nee, ze hoeft heus niet gemeen te zijn. Hoeveel druk op de teugels heb je nodig om te stoppen in de bak als jij dat wilt. Reageerd ze direct. of duurt het altijd even enz.

diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-03 22:03

in de bak reageert ze direct,maar ik heb haar net een week en als ze iets engs ziet buiten is het omdraaien en rennen geblazen,en er is nix aan te houden,ze is echt sterk.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-03 22:51

Aha, je hebt haar nog maar net. Dat is waarscheinlijk het belangrijkste reden.
Het paard moet jouw leren kennen, en jij het paard. Omdat ze je nog niet kent, kan ze je nog niet vertrouwen. Daarbij weet ze ook niet wie de baas is.
Door met haar los te werken, en aan de hand, leert zij jouw kennen. En dan ligt het aan jouw, hoe die kennismaking verloopt. Vertel je haar dat jij de baas bent, dan zal ze dat na verloop van tijd aan nemen. En laat jij zien dat jij ergens niet bang voor bent, en zij weet dat je de baas bent, Dan zal zij ook niet bang zijn.

En wat ik al zij. neem even een paar lessen van iemand die aan NH doet. Maar wel iemand die er iets van weet. En ook goed les kan geven.