slof of bijzet

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-01 14:43

Nou, een bijzet kan een paard zich op vastzetten, een slof niet, want die heb jij in je handen en jij kunt die slof ontspannen, als je het goed doet tenminste. Valt nog niet mee hoor. Op het moment dat je die slof moet gebruiken span je wat aan, drijft wat met je benen maar steek je hand meteen weer naar voren als het paard nageeft in galop. Overgangen rijden, voorwaarts en terug zijn een hele goede oefening! van stap naar draf, weer terug naar stap, naar het halthouden toe. Vooral in overgangen terug het paard rondhouden. Daarvoor moet je schijnovergangen gebruiken, steeds langzamer rijden totdat het hoofd omhoog komt en dan weer voorwaarts. En als het paard met hoofd omlaag blijft, dan doorzetten in je overgang terug. Als je dit goed voor elkaar hebt, zal het nageven in galop ook niet meer zo moeilijk zijn. En dan heb je die slof niet meer nodig.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 09:11

als je slof niet kunt gebruiken om dat je geen ervaring hebt, zul je ook nooit ervaring er mee krijgen dus dan zou niemand er ooit mee kunnen rijden. MAar lukraak de slof er aan hangen ben ik ook geen voorstander van. Je zult toch heel goed moeten weten wat je doet. onder begeleiding van iemand of zo.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-01 08:08

Ik vind dat er op een slof wel degelijk een rem zit, maar die moet je kunnen voelen. De rem is eigenlijk het gewicht van het paard in de hand van de ruiter. Als dat te zwaar is, dan ben je over de grens dus door de rem gegaan. Bij mij hangt een slof eigenlijk slap als het paard nageeft, ik rijd het paard dan gewoon op die ene teugel. En ja, ik heb ook wel eens mensen gezien (je zult het niet geloven) die ALLEEN met een slof reden. Ik wist niet wat ik zag. Mijn tenen trokken krom.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 11:50

Waarom ga je er van uit Anneke dat ze nooit les zou hebben gehad, en dat ze niet fatsoenlijk zou kunnen paardrijden? Waar haal je die conclusie uit?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 12:57

Ik kan mijn paarden ontspannen rijden, ik kan een paard ontspannen rijden. Ik gebruik ook vrijwel nooit hulpteugels, maar mijn jonge merrie is het eerste paard waarbij ik de slof wel toe moest passen. Zonder die slof kreeg ik haar niet ontspannen, ze rende alleen maar weg. Met die slof kon ik het wegrennen voorkomen en haar wel ontspannen krijgen. Ik rij er overigens niet meer mee hoor. Ik doe het namelijk echt niet voor mijn plezier. Ik heb ook zodanig met de slof gereden dat het ook maar tijdelijk was, (dat is ook oorspronkelijk de bedoeling van een slof). Het gaat nu prima zonder.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 13:39

Mijn paard deed haar hoofd omhoog en dan werkte de rem totaal niet meer. Met de slof trok ik haar hoofd omlaag en dan werkte de rem weer. Het naar beneden rijden kon ik met de gewone teugel, soms een beetje m.b.v. de slof maar die kon ik heel snel weer ontspannen. Andere opties waren: naar de muur toe sturen en haar zo stilzetten of knoelhard in haar mond zagen en rukken. Slof was hier gewoon de keuze van het minste kwaad. Les had ik zowiezo, een tijdlang 2x per week zelfs. Mijn instructrice vond met slof ook een betere optie op dat moment. Ik ben heel blij dat ik niet meer met de slof hoef te rijden, ik rij zelf veel comfortabeler zonder. ER zijn goede redenen om met slof te rijden, maar veel mensen doen het om de verkeerde redenen: ze kunnen niet met de benen rijden, dus ook niet naar de hand toe. Dan maar met de slof naar beneden trekken. Ook is gebrek aan nageeflijkheid van een paard oorzaak van de ruiter als deze niet in balans zit en het paard ontzettend in de rug stoort. Het paard komt dan natuurlijk met hoofd omhoog om zichzelf te beschermen. Dan moet eerst maar eens aan de zit gewerkt worden voordat er naar de slof gereden wordt. Ik kan me ook groen en geel ergeren als de slof misbruikt wordt hoor. Maar ik zal het niet bij voorbaat afkeuren.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 11:42

tja, je moet je eigen onkunde inderdaad niet oplossen met de slof. DAar ben ik mee eens.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 15:04

Tjonge jonge joslover. Jouw naam zegt al iets over je reactie zeg. Heb jij mijn vorige reacties wel gelezen? jij slaat dus ook blind als je alleen maar het woord slof ziet staan? doe nou eens niet zo overdreven en probeer te relativeren zeg! Wat een onzin om elk paard verpest te vinden omdat hij met slof gereden is. Nu zou Paddy dan dus ook verpest moeten zijn. sorry voor je, maar nee, dat is ze dus niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-01 09:16

sorry paardjebok, maar zo simpel ligt het niet.


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GrapeshotBot en 6 bezoekers