De galophulp(en)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 17:54

Naar aanleiding van de clinic in Vught de volgende vraag, de galophulp(en)...
Ik heb altijd geleerd (euh niet waar op de ponyclub waren 3 klopjes met de kuit galop, 2 draf etc. *LOL* ) dat je buitenbeen naar achteren brengt, binnenbeen op de plaats blijft en je dan met het binnenbeen de 'hulp' geeft. Nu hadden ze het gisteren over het buitenbeen dat de 'hulp', verder wel gewoon buitenbeen naar achteren etc.
Dit was dan niet over changementen, nu had ik daar dan ook een vraag over....
als je leert buitenbeen naar achteren en binnenbeen op de plaats die de hulp geeft, wat doe je dan bij de changementen?
Lijkt mij dat je dan niet inene de galophulp omgooit naar reactie op buitenbeen?
Als je idd aangeeft met het buitenbeen, hoe verhoudt zich dat tot de schouderbinnenwaarts?
Ik ben zelf natuurlijk bezig met de basis en rij weleens schoudervoor, achterwaarts, contra galop, maar deze basis heeft belang om straks bovenstaande oefeningen ook goed uit te voeren...
Ik ga vanavond ook weer eens turen in mijn bijbel;
Dressuur met Kyra....
Misschien heb ik dan straks zelf het antwoord wel.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 20:00

Oke dat bedoelde ik ook Suzanne, ik bedoel eigenlijk met 2 benen, maar er is altijd een wakend been en een 'actief' been...ik heb altijd geleerd niks te doen met het buitenbeen...
Ahum..om het nog leuker te maken...ik opzoeken galophulp van Kyra...zij legt dus geen enkel been naar achteren?? dat schrijft ze iig.
Ik zal hem zo wel eens over typen...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 20:50

De instructrices daar in kwestie waren iig allemaal gediplomeerd, meesten van Deurne of bezig met Deurne en al in bezit van 'iets'...

Maar wat ik me dus afvraag is wat het verschil dan is in de latere oefeningen qua hulpen?
Of maakt dat verder weinig uit?
Ik ga denk eens maar eens vogelen kijken waarop ik de hulp het fijnst kan geven....

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-01 22:04

Het 'waarom' ik ook een van de dingen die ik me afvroeg, jouw verhaal is ook duidelijk, helpt als je man western rijdt hahahaha.

Nu verhaal van Kyra K over de galophulp;

DE OVERGANG NAAR GALOP (Dressuur met Kyra blz 72&73)

Wanneer ik op een groen paard rijd, vraag ik alleen vanuit draf im een overgang naar de galop.
De beste plaats om dit te doen is op de grote volte bij A of bij C. Wanneer je de open kant van de volte verlaat, en in een hoek naar de muur of naar het hek rijdt, moet het paard verder lopen op de volte en springt het haast automatisch aan in de juiste galop.
Ik let er sterk op dat het contact met de buitenteugel gehandhaafd blijft. Wanneer ik rechtsom rijd en in de rechtergalop wil aanspringen,
ondersteun ik het paard met de (linker)buitenteugel. Mijn rechterteugel hangt los op de rechterschouder om het rechterachterbeen niet te blokkeren. Het rechterachterbeen moet goed naar voren kunnen komen om in galop ver onder het lichaam te kunnen worden gezet.

Als ik zeg dat de binnenteugel los is, dan bedoel ik daarmee echt helemaal los, en niet wat minder hard aan de teugel trekken! Het paard moet erop leren vertrouwen dat de ruiter niet plotseling aan de binnenteugel zal trekken. Wanneer je dit zo'n 5 a 6 keer hebt gedaan, zal zelfs een probleem paard de ondersteunende buitenteugel in de overgang accepteren.

Wanneer ik een paard leer galopperen, vind ik het niet erg als het daarbij naar buiten kijkt, links in ons geval. Een paard zal in vrijheid altijd zijn hoofd iets naar de buitenkant draaien.
Het gewicht van de ruiter moet echter gelijk verdeeld zijn over beide zitbeenderen. Het buitenbeen, in dit geval het linkerbeen, blijft op de normale plaats liggen, namelijk net achter de singel.
Het blijft licht tegen de zij van het paard liggen, klaar om -indien nodig- in te grijpen.
Het binnenbeen (rechts) wordt iets naar voren gebracht.
Om een vloeiende overgang vanuit stap of draf te rijden moet de ruiter wachten tot het juiste moment.
In dit geval is dat wanneer het rechterachterbeen van de grond is en het linkerachterbeen op de grond staat. Op dat moment breng ik mijn binnenheup naar voren, gebruik ik mijn binnenbeen en ondersteun ik deze hulp met mijn stem of een klein tikje met een korte zweep op de binnenschouder. De buitenteugel vertraagt het paard als het probeert om sneller te gaan draven.

.........

Het gaat nog wel stuk verder maar dit is het idee...

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers