Jildau zit VAST op links

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 12:07

wat summertje zegt is heel goed. maar hij moet wel al wat warm zijn anders heb je kans dat hij zich verrekt.
tijdens het rijd als hij zich vast zet buitenteugel er goed bij en naar rechts draaien. kijk zelf goed waarheen je gaat en breng daarbij ligt het gewicht aan de binnenkant. mijn pony had het ook heel erg. die deed het dus altijd ook gewoon als hij los liep. hij is namelijk altijd verkeerd gereden. ik heb toen alles geprobeerd het enigste wat goed hielp was een zweep rechtop in je hand nemen en als hij zijn hoofd naar buiten bracht tikte ik hem zachtjes op de hals aan de buitenkant. reageerde hij niet deed ik het harder nog niet een tik. hij moest zich zelf nu corrigeren zonder inwerking van de teugels. resultaat dat hij nu nog steeds goed loopt en tijdens het los werken ook veel beter gaat lopen. en dat na drie keer oefenen waar ik al 4 jaar mee bezig was om het goed voor elkaar te krijgen.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.



josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-03 16:42

hoi ik kreeg net dit over mijn nieuws brief. moet je maar is lezen.

TRAININGSMETHODE VAN ANTOINE DE BODTUITLEG VOOR HET RECHTS GEBOGEN PAARD

Elk paard is van nature scheef. Om een mens te kunnen dragen en dressuuroefeningen uit te kunnen voeren moet een paard recht zijn om ontspannen te kunnen lopen en gelijke aanleuning op beide teugels te krijgen. Een rechts gebogen paard heeft een natuurlijke buiging naar rechts, zal zich gemakkelijk laten inbuigen naar rechts en moeilijker naar links.

De linkerzijde van dit paard is de · bolle zijde · lang bespierde zijde· slap bespierde zijde· soepele zijde Het linkerachterbeen is het zwakke achterbeen.Het linkervoorbeen draagt meer gewicht dan het rechtervoorbeen. De rechter zijde van dit paard is de · holle zijde · kort bespierde zijde· sterk bespierde zijde· stijve zijdeHet rechterachterbeen is het been wat het meeste stuwt en het sterkst is. De rechterheup is vaak hoger dan de linker.


DIAGNOSE

· Het rechtsgebogen paard zoekt meer steun op de linkerteugel, ‘pakt links vast’
· Dit paard loopt tegen het linkerbeen van de ruiter aan.
· Het zadel zakt naar links en de ruiter zit dus scheef.

DOELSTELLING

Door de trainingsmethode van Antoine de Bodt kunt u het paard rechter, gespierder en sterker maken, zodat het paard u kan beter dragen. Het paard zal zuiver, soepel en nageeflijk gaan lopen, de beide achterbenen zullen onder het lijf gebracht worden en zich ontspannen.Het paard zal gezond blijven en graag voor u werken.

BASIS ELEMENTEN

De basis elementen van zijn trainingsmethode zijn:
1. ontspanning
2. aanleuning
3. recht richten
4. verzamelen
5. oprichten

Ontspanning kan niet zonder recht richten. Zolang een paard scheef loopt, hoe weinig ook, zal het zich moeten spannen om overeind te blijven. Het paard zijn buikspieren aanspannen om de rug te ontspannen. Pas dan kan de achterhand ondertreden en zal het paard nageeflijk zijn. Alleen een rechtgericht paard zal gelijke aanleuning op beide teugels nemen en zal zich laten verzamelen en oprichten.

DE EERSTE STAP

Een recht gericht paard is een paard dat zich in de beide richtingen even gemakkelijk en met gelijke aanleuning laat buigen op vraag van de ruiter.

Om dit resultaat te bekomen mag het paard geen steun vinden op de binnenteugel. De buitenteugel is altijd de rijteugel. Door het paard in contrastelling te rijden zal het zelf naar zijn evenwicht gaan zoeken en zal het paard zich recht maken.

Begin met een rechtsgebogen paard op de rechterhand op de binnenhoefslag te rijden. Stel het paard naar buiten (contrastelling), zover dat er op beide teugels evenveel druk ontstaat en de neiging heeft naar de hoefslag te lopen. Blijf op uw rechter zitbeenknobbel zitten, om te voorkomen dat het paard naar de hoefslag loopt. Zo rekt u de korte spieren op en maakt u deze lang en soepel.

Daarna rijdt u op de linkerhand grote voltes, wederom met contrastelling. Zorg er voor dat de volte mooi rond en steeds op dezelfde plek gereden wordt. Valt het paard op de binnenschouder, zet dan de voorhand naar buiten met twee teugels. Valt het paard over de buitenschouder, zet dan de voorhand naar binnen. Zo zorgt u ervoor dat het paard ontspannen en recht gaat lopen op de volte.

Als het paard recht loopt, rijdt u geen contrastelling meer en is het tijd voor de volgende stap.

AANDACHTSPUNTEN RUITER

· Kijk over uw paard heen, kijk niet naar beneden, u moet voelen wat er onder u gebeurt.
· Rijdt nooit te laag met uw handen. Uw bovenarm moet verticaal naar beneden afhangen. Vanaf uw elleboog moet een rechte lijn, via onderarm en teugel naar de mond van het paard lopen.
· Een paard dat niet recht is mag nooit laag lopen. Alleen een rechtgericht paard kan voorwaarts neerwaarts lopen.
· Uw binnenhand is nooit lager dan uw buitenhand. In een wending of op de volte is uw binnenhand zelfs altijd hoger dan uw buitenhand.
· Nooit de scheefheid van uw paard compenseren met uw gewicht. Als het paard naar binnenvalt, zet dan met uw teugels de voorhand naar buiten en ga nooit uw gewicht naar buiten zetten. Zo ontstaat enorme spanning in de rug van uw paard. Blijf dus altijd met uw gewicht in de gewenste buiging zitten.
· Het paard moet altijd drang naar voren hebben. Houdt uw paard scherp aan de hulpen.
· Beloon het paard iedere keer als hij het goed doet. Belonen maakt het paard trots en groot.
· ‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’

probeerse

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-03 21:15

het is een nieuwsbrief van Antoine de Bodt. zijn web-site is www.hoefkatrol.com en zijn e-mail adres is info@hoefkatrol.com.

met de trainings wijze ben ik zelf niet echt eens. maar ja iedereen is anders. bij de een zal dit helpen en bij de andere niet.
hoe ik me heb aangemeld voor die nieuwsbrief weet ik niet meer. dus dat moet je even kijken.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 11 bezoekers