Ik ben niet zo sterk, hoe dit op te lossen..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Ik ben niet zo sterk, hoe dit op te lossen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 09:24

Ik rij een 5 jarige kroonjuweel ruin met een stokmaat van rond de 1,78. Ik heb hem zelf beleerd maar hij is eigenlijk van mijn vriend die er in de toekomst op wil rijden. Het is kwa type een echt mannenpaard, maar onder het rijden is het (meestal) een schatje. Ik heb om de week dressuur en springles.
Tijdens de dressuurles trainen we al op L niveau. Maar zoals ieder paard heeft ook dit paard een vervelend trekje. Hij springt netjes aan in de galop, hij zet netjes een volte op met redelijk stelling en buiging, maar als je dan de B naderd, gromt en brult hij (en ik raak hem nog geen eens aan!) en springt hij tegelijkertijd haaks om naar rechts, galopwissel en even braaf weer verder galopperen maar dan op de andere hand Verward Niet een keer bij B, maar echt iedere keer deze week. Mijn instructeur roept altijd handen laag been erbij enz enz enz. Ik probeer ook alles wat hij zegt maar het lukt me gewoon niet om de volte in de linkergalop af te maken. Al blijf je been geven en heb je je handen nog zo laag en blijf je sturen naar links dan loopt hij alsnog weg. Hetzelfde heb ik bij hindernissen soms, dan loopt hij ook weg naar rechts, als hij wijgerd, is het altijd naar de rechterkant. Dus als je rechts een balk legt wijgerd hij nooit tot zelden.
Appart paard Schijnheilig
Nu zegt mijn instructeur dat ik meer spek moet eten en dat ik voor dit enorme paard enkel een veertje op zijn rug ben Ach gut Dat klopt ook wel, want hij hoef maar een keer te briesen en ik vlieg zowat over zijn hals heen Knipoog Maar ik heb dit paard wel zelf beleerd en over het algemeen heeft hij wel respect voor mij. Dit vervelende naar rechts trekken heeft hij pas zo'n 2 weken, daarvoor was de stelling en buiging in de galop nog niet zo goed en kwam hij in de galop ook nog niet perfect de volte door, maar hij ging in ieder geval door. Nu dus even niet meer. (op de rechthand doet hij het wel goed).

Nu is dus mijn vraag, hoe los ik dit op zonder eerst een paar kilo aan te komen Knipoog Rijtechnisch weet ik wel ongeveer hoe ik het moet doen, maar misschien dat jullie dat ook nog eens kunnen herhalen... Ik wil geen hulpteugels gebruiken, ik draag knopspoortjes maar moet van mijn instructeur al langere knopspoortjes gaan dragen en dat probeer ik volgende les. Ik rij zonder zweep en echt als laatste wil ik misschien een keer proberen met zweep te rijden. Dit paard verliest gauw zijn vertrouwen en dat is wel het laatste wat ik bij hem wil bereiken.
Ik was al van plan hem goed te longeren en de galop dus zo in volte te verbeteren, maar over het algemeen doet hij dit al keurig in de galop..

Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 09:39

Desiree schreef:
kun je hem eens bij B longeren? WAT doet hij dan? Ik vrees dat je dit nooit met kracht op zult kunnen lossen. Je zult slimheid en trucjes nodig hebben.


Tijdens het longeren is er niets aan de hand, hij heeft wel zichtbaar moeite met de bochten op de linkergalop waarbij hij niet de bakrand kan volgen maar hij gaat teminste rond en het verbeterd steeds een beetje.
Mijn instructeur denkt dat als ik wat zwaarder zou zijn ik meer kracht heb om hem diebocht door te krijgen, daarom wil hij dat ik met wat langere spoortjes ga rijden, dan kan ik net mijn beenhulpen iets 'verfijnen' op een moment dat hij aanstalte maakt om om te springen. Mijn handen laag houden lukt ook niet altijd omdat hij gewoon de lijnen uit mijn handen trekt bij het omspringen, daarom bedoelt hij, als ik wat sterker was kan ik teminste mijn handen op mijn plek houden.
Sterker en dikker wordt ik toch niet, dus ik zoek andere manieren....


Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 09:55

Kleintje schreef:
Manda, na jouw laatste stukje te hebben gelezen... om in 1 keer om te kunnen springen dan moet het paard zich bol maken aan de binnenkant. Klopt dat?
Want zo ja, dan zit ik met hetzelfde probleem (behalve het omspringen) aan de rechterkant.
Waar ik erg op moet letten is dat ik met de volte mee blijf draaien. Dus binnenknie openen, vanaf de heupen lekker meedraaien. Ook al raakt het paard uit balans en valt het in draf. Niet meewerken. Want als jij je buitenbeen goed gesloten aan het paard hebt, dan kan het daar als het goed is niet zomaar doorheen springen.
Dus echt met je binnenbeen naar die buitenteugel drijven. Laat hem maar wat pasjes wijken, laat hem die kont opzij zetten. Oefen dit eerst in de draf. Zorg voor voldoende lengtebuiging en drang naar voren.


Zijn stelling en buiging bij het oprijden van de linker volte is redelijk, zodra hij op de volte zit verdwijnt de stelling en buiging. Hij probeer echt mee te draaien in de volte, ik zal hier extra op proberen te letten. Buitenbeen aansluiten doe ik volgens mij best redelijk, maar daar springt hij dus wel dwarsdoorheen.
In draf kan hij al redelijk wijken beide kanten en oefenen we de beginsellen van schouderbinnenwaards en daarbij buigt hij ook al redelijk in. In draf is hij zo soepel als wat en kunnen we zelfs op beide handen volte's van 10 meter maken met voldoende stelling en buiging... Dus ik zou denken dat hij toch best soepel is over zijn lichaam. Dus het probleem is enkel in galop. Hij heeft er ook zichtbaar moeite mee.. En volgens mij maakt hij zich inderdaad bol aan de binnenkant, ik zal er eens op letten.
Ik heb thuis maar een bakje van 10 bij 20... Dus een vergelijkbare situatie zoals in de normale bak kan ik toch nooit creeren. En in dit bakje heeft hij natuurlijk veel meer steun aan de zijkanten..

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:24

Summertje schreef:
Die van mij deed het een tijdje geleden ook dat omspringen in de galop en de andere kant op. Wat bleek nu ik had te weinig buitenteugel eraan, houd ik deze er gewoon netjes aan dan galoppeert ze de volte gewoon rond door. Bij mij was het dus een simpele oplossing.


Dat is inderdaad ook iets dat ik goed in de gaten moet houden. Ik heb het thuis in de wei geoefend een paar dagen voor de les, en al had ik alleen druk op mijn binnenteugel hij loopt er nog voor weg, tot blaren aan toe. Dus dat is helaas niet de oplossing maar zeker een puntje dat ik ook in de gaten moet houden.
Ik zie echt dat hij er zichtbaar moeite mee heeft, maar volgens mij is het ook een klein beetje klieren en uitproberen. Met brute kracht red ik niet, met de zweep meppen helpt ook niet bij dit paard. Ik dacht eraan om gewoon rustig te blijven en hem net zolang te laten galoperen totdat hij 1x de volte afgemaakt heeft, daarna uit te rusten en daarna weer net zolang proberen totdat hij de volte afgemaakt heeft. Trekken en slaan en te hard aansporen helpt echt niet, dan wordt hij bang en verliest hij zijn vertrouwen en ik ben bang dat daardoor de rest ook niet meer zo soepel verloopt als nu.
Het is enkel dat kleine puntje wat erg vervelend is en even voor ons een groot probleem is.

Dus misschien moet ik gewoon geduld hebben en hem zo soepel mogelijk proberen te krijgen in de galop doormiddel van longeren. En misschien groeit hij zelf wel over deze streek heen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:28

Dubbel post...
Laatst bijgewerkt door Manda op 26-09-03 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:29

Desiree"]
[quote="Manda schreef:
[Tijdens het longeren is er niets aan de hand, hij heeft wel zichtbaar moeite met de bochten op de linkergalop waarbij hij niet de bakrand kan volgen maar hij gaat teminste rond en het verbeterd steeds een beetje.
[/quote]

Mooi, als je nu eens probeert om te rijden aan de longeerlijn, dus je gaat op je paard rijden zoals je altijd doet, maar aan de longeerlijn? Bij B? Probeer eens hoe dat gaat.


Dat is inderdaad ook wel en goed idee!! Het probleem is dus dat ik thuis maar een klein bakje heb, de helft van een normale bak en ik denk niet dat het paard het kan aandoen een volte van 10 bij 10 te galoperen terweil hij al zoveel moeite heeft met een normale volte Als ik thuis de galop oefen in dat kleine bakje moet ik wel de randen blijven volgens... en dat gaat dus prima.. Longeren op zo een kleine volte gaat overigens best redelijk maar denk je dat het slim is als ik er dan op zou gaan zitten?

De wei is geen optie meer om in te rijden of te longeren, die is veel te nat op dit moment.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 10:49

Ehm ja, ik bedoel de buitenteugel ook... Ik zal het zondag proberen, dan ga ik weer rijden. Vandaag heeft hij vrij en morgen longeren. Heel erg bendankt voor alle adviezen!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-03 18:30

ART_UMA schreef:
Bij een relatief jong paard van 178 sta ik niet echt te kijken van problemen met balans en dragen in galop.

Longeren en sterker maken lijkt mij altijd goed, met rijden langs de hoefslag tempo wisselingen in galop vooral terug om op de voorhand lopen te voorkomen kan ook geen kwaad.

Probeer tijdens het rijden het probleem te voorkomen, door bijvoorbeeld een overgang naar draf te maken, volte volgen en direct weer in galop, of bij X in galop aanspringen en dan de volte maken.

Slimmer zijn Slim is altijd de oplossing, sterker dan je paard wordt je toch nooit. Succes


Bedankt! Nee sterker als je paard wordt je idd nooit Knipoog

Maar het kost gewoon wat meer moeite om zo'n paard goed te rijden. Ik bedoel, je kan een jong kind dat rijtechnisch echt goed rijd toch ook niet op een paard van 1,80 zetten? Een beetje gewicht is volgens mij toch wel nodig. Maar jullie hebben gelijk, met kracht alleen los je dit probleem absoluut niet op en dat was ook niet mijn bedoeling hoor Lachen
Maar ik heb veel slimme truukjes van jullie gekregen en ik zal ze zeker uitproberen

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 08:23

Update:

Zaterdag gelongeerd en het ging best redelijk met de galop. Ik heb hem veel draf/galop overgangen laten maken en expres veel bij B en E laten aanspringen. Ik heb ongeveer 10 minuten iedere kant gelongeerd en dat vind ik wel genoeg in zo'n klein bakje.

Zondag gereden in het bakje. Ook veel draf/galop overgangen laten maken, maar niet op de volte gezet. Het ging best goed, maar hij heeft dan ook steun aan de bakranden. Ik probeer dan gewoon zoveel mogelijk stelling en buiging in de hoeken te krijgen, daar wordt hij denk ik ook soepeler van maar dan resultaat zien we donderdag pas als ik in de gewone bak een volte galopeer Lachen

Bedankt voor jullie adviezen.

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-09-03 18:40

Desiree schreef:
en? ik ben benieuwd, heb je al iets geprobeerd van bovenstaande tips? en hoe is het gegaan?


Ik had toch een kleine update hierboven Haha!

Ik kan niet meer oefenen thuis ivm het kleine bakje Scheve mond Maar ik neem jullie tips ook zeker mee naar les!!

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-03 09:25

Inderdaad! We doen ons best Lachen

Morgen oefenspringparcours Scheve mond Ik zal wel onwijs voor l*l staan, maar mijn instructeur zegt dat het altijd meegenomen is voor onze ervaring. We beginnen gewoone en parcourtje van 70 cm, als dat goed gaat doen we er nog een van 90 cm. Springen kan hij wel, maar weigeren ook *LOL*
Ach we zien wel, ik maak me er niet te druk om en zal hem zeker niet voer de hindernissen slaan, gewoon telkens een nieuwe volte totdat hij erover gaat. Alleen rust kan ons redden Knipoog


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers