Verkeerde galop

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-03 10:46

Onder het zadel werk ik nog niet aan de galop, maar aan de longe wel. Als ik Mander linksom longeer springt ie keurig in de goede galop aan en blijft ie daar ook in.
Als ik hem rechtsom heb lopen, moet ik eerst zijn hoofd helemaal naar binnen vragen, dan springt ie goed aan, maar na 2 passen changeert hij weer, om vervolgens in de verkeerde galop te blijven hangen.

Iemand tips om dit op te lossen?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 10:48

Zeggen dat je contragalop aan het oefenen ben..............


Nee sorrie is een beetje flauw, Aan de longeerlijn weet ik niet precies hoe je dat op zou moeten lossen behalve terugnemen, opnieuw aan laten springen en dat net zo lang totdat ze het goed doet. (heppie ook niet veel aan denk ik)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:43

Ik denk dat je meer in te brengen hebt als je erop zit dan ernaast staat. Het enige wat je kunt doen is dat je hem terugzet naar de draf en opnieuw laat aanspringen. Maar als hij een duidelijke voorkeur heeft voor een galop ga je dat aan de longe er niet uitkrijgen. Hij moet soepeler worden door zijn hele lijf en dat krijg je alleen onder het zadel voor elkaar.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 12:51

mijn ervaring voor wat die waard is:
mijn paard kon vorig jaar toen ik hem kocht geen rechtergalop
niet onder het zadel en niet aan de longe, altijd links (ook me teen andere, betere, ruiter)
Alleen op 1 plek in de bak waar die omhoog ging (liep wat schuin af) sprong hij wel eens rechts aan
Ik heb hem elk dag even aan de longe genomen en steeds als hij links aansprong meteen terug naar de draf, maar zodra hij rechts aansprong enorm beloond
Niet te lang doorgegaan, paar pasjes waren voldoende
hij moest het leren snappen en spieren opbouwen
Na een paar weken kon hij het op dezelfde plek ook onder het zadel
Dat steeds een beetje uitgebreid, op een andere plek aanspringen, etc
Maar ik heb er geen gevecht van gemaakt, want het was geen onwil, maar vreselijk beloond als het goed ging
Nu is het geen enkel probleem meer
Jouw paardje springt wel al goed aan zeg je
beloon da ten neem hem zelf na 2 passen terug, voordat hij omspringt.
Word vooral nie t ongeduldig.
Moet lukken !

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:55

Laat hem maar even in die galop lopen, maar wel flink op tempo.
Zodra je ziet dat hij het moeilijk krijgt, terug naar de draf, even op adem laten komen, en nog een keer aanspringen, weer verkeerd? Even flink op tempo door laten galoperen, wanneer hij het moeilijk krijgt weer terug, even in de draf uithijgen, en weer, enz.
Geloof me, het paard krijg vanzelf door dat het moeilijk is om in de verkeerde galop te lopen.

Zodra hij in de goede galop zit, flink belonen met je stem, even laten galoperen, hoeft niet lang te zijn, terug naar draf, en niet meer galoperen, niet verder pesten bij goed resultaat.
Je zal zien dat hij steeds vaker goed gaat aanspringen, en dat hoofd naar binnen halen aan de longe, niet meer doen, lichte stelling wel, maar niet helemaal. Want je trekt in feite alleen het hoofd naar binnen, maar dit corrigeert het lichaam niet, of averechts, en maakt het het paard alleen maar moeilijker om in balans te blijven. Waardoor deze dan weer verkeerd aanspringt.

Als ie eenmaal snapt welke galop bij welke kant hoort, kun je langer gaan galoperen, conditie opbouwen in die galop, wel rustig opbouwen anders begint het weer van voren af aan.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:58

Locanda, ik denk niet dat dit een probleem is van conditie, maar meer een probleem van voorkeur. Na twee stappen overspringen is duidelijk een teken van voorkeur en niet van vermoeidheid of gebrek aan conditie.
En een paard kan het heel lang volhouden in de verkeerde galop....
En Buitenzorg PB-de me dat terugnemen naar de draf af en toe nog te lang duurt om echt van waarde te zijn als correctie.

Ik blijf erbij dat je onder het zadel meer in te brengen hebt dan ernaast.
En ik blijf er ook bij dat dit een poos gaat duren voordat je het ook aan de longe altijd goed krijgt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:22

Maar een paard wil niet zomaar verkeerd in de galop. Hij vindt het goed galoperen dus moeilijk.
En dit kan zeker wel liggen aan de spieren, of misschien zelfs aan de beenstand.

Dit heeft altijd een oorzaak, ofwel een lichamelijke oorzaak, of het paard snapt er gewoon niet veel van.
En dit ligt hoogst waarschijnlijk aan de spieren, het moet echt wel een reden hebben hoor. Dus er moet ook in die goede galop weldegelijk conditie opgebouwd worden.

En een paard heeft na een tijdje flink doorgaloperen in de verkeerde galop echt wel door dat ie dan uit balans word gehaald.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:25

ik houd nie tvan straf-methoden
mee rvan belonen
een paard heeft altijd een makkelijke kant en een meoilijke kant
als hij vrije keus heeft zal het altijd op de makkelijke kant lopen, in zijn makkelijke galop springen
nogmaals, mij is he tgoed gelukt aan de longe om hem degoede galop te leren
enkel met belonen en steeds terugnemen als hij verkeerd aansprongop een gegeven moment viel het kwartje wat de bedoeling was

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:32

idd. maar even laten galoperen in de verkeerde galop, geeft wel het duidelijke signaal aan het paard, dat het dan moeilijk is om in galop te blijven.
En natuurlijk altijd weer belonen bij het gewenste resultaat

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 11:57

nee juist niet laten doorgalopperen
meteen terugnemen, zodat hij snapt datdat niet de bedoeling is
nie tals straf door latengalopperen, dat is m.i. zinloos

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:37

wat jij wil, ik ga niet in een eindeloze discussie.

Wat werkt dat werkt, en bij het inrijden van de peerden gaat 't zo prima,
bij mij dan teminste, misschien heb jij paarden met een andere manier van denken Tong uitsteken

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:44

prima
mijn paarden zijn zo ingereden

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:20

Fijn. Die van mij niet Doei, doei

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 20:49

volgens mij vind dit paard het niet moeilijk om in de linkergalop te galoperen op de rechterhand.
Ik zou steeeds weer terugnemen als hij verkeert aanspringt.
veel stelling vragen (voor zover dat kan aan de longe) en uitbundig belonen als hij het goed doet.
Uiteindelijk komt het vast wel goed als hij wat ouder wordt maar blijft hij natuurlijk altijd een voorkeurskant houden

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 23:09

zet hem op de rechter kleine volte. loopt hij goed pak een stukje rechtuit waarna weer op de kleine volte. en dan bedoel ik zo klein dat hij het aan kan maar niet over springt. springt hij toch over. terug naar draf en weer aanspringen.
aanspringen vanuit de linker schouderbinnenwaarts of buitenwaarts. zo is hij al in de juiste stelling. maar wat ik denk is dat hij er nog te weinig spieren heeft om recht lang vol te houden. kleine stukjes vragen. en als het niet lukt niet door blijven gaan.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 15:31

denk niet dat dit haalbaar is aan de longe, maar wil toch even mijn dingetje zeggen Haha! mijn paard doet dit ook altijd, hoe meer stelling ik geef hoe rapper hij wisselt, maar als ik stelling naar buiten toegeef doet hij het niet (dit is natuurlijk wel onder het zadel)

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 17:39

Misschien een keer een dubble longe proberen?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-03 22:04

Je kunt proberen om hem vanuit een kleinere volte aan te laten springen.
Hoe kleiner de volte, hoe lastiger het wordt om in de verkeerde galop aan te springen en dat ook vol te houden.
Als dit eenmaal goed gaat dan kun je de volte langzaam groter maken.