Houding van handen + foto

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Houding van handen + foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:41

Nadat ik op ITP rijfoto's ( [ITP] Les met Carina, nu 4 maanden onder zadel.. ) had geplaats van mij met m'n haflinger kreeg ik de reactie dat ik m'n handen te laag heb. Wat vinden jullie daar nou van? En vooral, WAAROM heb ik m'n handen daar te laag/hoog/goed?

Afbeelding

Afbeelding


Ik weet dat ik m'n handen mee gesloten kan houden en dat ik soms iets naar platte handen neig. Maar hoe zit dat nou met de hoogte van m'n handen?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:43

Barb schreef:
je moet je handen bij elkaar houden en voor je uit dragen


Waarom?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 11:50

Romkabouter schreef:
Ik kan het bovenste plaatje niet zien helaas.
Je hebt je handen idd te laag.
Op deze manier heb je namelijk heel snel de neiging om je handen op je bovenbeen/voor je zadel vast te zetten. Bovendien kun je je handen nu alleen maar breed houden, terwijl je er naar toe wilt werken dat je je handen dicht bij elkaar kunt houden. Je handen iets hoger dan de manenkamen geeft in het algemeen ook een netter beeld.


Dit is de bovenste foto nogmaals Rom
Afbeelding

Ik zal er even iets meer info bij geven, dit dier is 3 jaar en net 4 maanden onder het zadel. Voorlopig "moet" zij dus laag lopen. Mij hebben ze altijd geleerd dat de hoogte van je handen afhangt van de hoogte van het hoofd van je paard. In dit geval dus je handen laag. En als je ze laag hebt, dan is het breed een vrij logisch gevolg.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 15:58

Voor Luci nog even de onderste foto:

Afbeelding

Wel erg veel reacties in die korte tijd Haha!

Ik heb m'n handen niet op het zadel of op haar schoft. Misschien dat dit vertekend lijkt op de foto's maar dat heb ik absoluut niet.

Ook heb ik niet het idee dat ik haar hoofd draag. Ze is heel licht in haar aanleuning. Meer dan de teugels heb ik niet in m'n handen.


Citaat:
In feite wil jij je paardje dus leren mooi rond te blijven lopen ipv met zijn hoofd in de lucht.


Jammer dat er nu gedacht wordt dat ik m'n paard een kunstje aan wil leren. Nee, ik leer haar niets aan, ze loopt nageeflijk, vanuit haar achterhand. Niet omdat ik haar geleerd heb haar hals in een krul te trekken

Zelf heb ik dus ook altijd geleerd dat de teugel door moet lopen in je onderarm, en dat dat de hoogte van je hand bepaald.
Deze foto's zijn ook gemaakt tijdens de les, en diegene waarvan ik les heb, die zegt dus dat dit goed is... Verward

Als ik deze reacties zo lees, klopt dit dus niet?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-03 20:18

Ok, ik heb vanavond gereden . Ging voor geen meter, maar toch een paar fotootjes ervan.
Ik heb geprobeert op m'n handen te letten.

Afbeelding

Afbeelding

Eruit met het neusje, maar daar gaat het nu ff niet om...

Afbeelding

En wat vinden jullie, is dit beter zo?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 14:23

josien schreef:
ik heb het idee dat je hafje juist op de laaste foto's meer gespannen dus uit evenwicht loopt.


Hier heb je gelijk in, dat merkte ik ook. Op de vorige foto's ging het sowieso niet Verward Daar bleef ze gespannen lopen.

Ik heb gister weer les gehad, en geprobeerd wat meer te varieren met m'n handen, en dan te kijken hoe zij het beste loopt. Nu is het zo dat zij het beste loopt als ik m'n handen laag heb.
Waarschijnlijk wordt dit vanzelf anders, als zij haar evenwicht beter kan bewaren. Voorlopig blijf ik dus nog gewoon met m'n handen laag rijden, puur omdat zij dan het beste loopt. Misschien niet volgens het boekje, maar wel op dit moment het beste voor m'n paardje.

Als zij haar evenwicht beter heeft, kan ze wat hoger ingesteld worden, en dan kan ik meegaan met m'n handen door deze ook hoger te plaatsen.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-09-03 14:24

joyce B schreef:
Ik doe hetzelfde als jij... Rijd ik een paard met het hoofd lag, dan heb ik mijn handen als natuurlijk ook lager (en dus breder) zodat er een vloeiend verloop is van arm naar teugel. zou ik ze hoog houden, krijg je een rare knik, dan til je het hoofd als het ware in de krul...
Zodra je je paard meer bijelkaar kan rijden en dus ook je teugels korter kan houden en het hoofd naar boven komt omdat je het er van achter op rijd, dan gaan je handen automatisch mee naar boven. Plotseling is dat de natuurlijke houding... Ik vind vastzetten wat anders, hier zie je dan je ontspannen bent in de buiging van je elleboog en in je hand. Ze zet in mijn ogen dus niet vast, maar volgt de halshouding. Sorry voor mijn afwijkende mening Knipoog


Jij bent beter in uitleggen als ik... Maar dit bedoelde ik dus ook, in een van de eerste berichten. Lachen

En Holly, jou heb ik idd verkeerd begrepen Scheve mond

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 15:54

josien schreef:
blijf gewoon rijden zoals je rijd. als je pony zich gaat spannen als je je handen hoge houd is dat dus verkeerd. hij is nog jong dus laag en breed mag hij best hebben hoor. probeer echt te rijden zoals jij het fijnste vind en je pony. op mijn site heb ik onder rijstijlen een heel stuk geschreven. van waarom niet volgens het boekje rijden. moet je maar is lezen. zo ben ik zelf ook begonnen. kijken voelen en niet denken aan de regels. het paard leert jouw rijden niet wij. als je naar hem luisterd kom je veel verder. en hebben jullie bijde plezier.


Ik blijf voorlopig zeker rijden zoals ik rijd. Carina is er voor mijn gevoel nog niet klaar voor. Als ze dat wel is, dan zal ze dat net zo goed aangeven, als dat ze nu aangeeft dat ze het nog niet is.

Dat stukje wat je noemt heb ik trouwens niet op je webstite terug kunnnen vinden?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-03 20:07

Cowgirl schreef:
Misschien kun je even naar dit oude topic van mij kijken
[ITP] Rijfoto's van Cowgirl deel 1

Ben wel geen Anky en reed hier pas een week of 6 op Danno en ik had al 3 jaar geen dressuur meer gereden.(ik rijd western)

Maar ik heb op de meeste foto's een hele mooie verbinding, mijn handen op de juiste plaats en paard netjes aan de teugel en net als bij jou bijna geen gewicht in de handen.
Paard spant ook de buikspieren aan en laat zo de rugspieren ontspannen.

Persoonlijk laat ik ze liever iets hoger in de hals lopen om het op de voorhand lopen te voorkomen en de achterhand t stimuleren.


Als ik heel eerlijk ben, vind ik hem hier niet echt goed lopen. Ik vind het er erg gespannen uitzien, en een beetje alsof hij in de "krul" getrokken loopt.
Het zullen wel moment opnamen zijn, maar ik vind het er niet goed uitzien. Sorry.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 22:15

Danielle14 schreef:
Je moet ze iets hoger houden en dan proberen je handen recht op te houden en zeg maar je duimen dr goed ophouden, dan heb je meer weerstand op je polsen ofzo..


Meer weerstand op je polsen? Je moet toch juist kunnen meegaan met je polsen? Of begrijp ik je nou verkeerd Verward

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 21:37

Yvonne19 schreef:
Je moet er gewoon op letten dat je handen netje bij elkaar houd en voor je. Als je hier met een jong paard al mee begint heb je ook geen moeite om later alsnog je handen goed te houden. Ik had bijme pony ook altijd me handen wel een halve meter uit elkaar. Bij me jonge paard heb ik mezelf direct aangeleerd (mbv me instructrice) dat ik me handen bij elkaar hield. Ik kan nu veel fijnere hulpen geven en het lijkt een stuk mooier.


Hm, zelf vind ik dat de wijdte van m'n handen wel meevalt? Het ging vooral over de hoogte. Maar goed, zoals ik al eerder zei, ik ga gewoon verder zoals ik ging. En Carina zal zelf wel aangeven wanneer ik m'n handen hoger kan gaan houden, en dan kunnen ze ook dichter bij elkaar
Op andere paarden heb ik m'n handen trouwens wel hoger en dichter bijeen.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 16:03

Pauline schreef:
Ik vraag me wel af, waarom moet een jong dier diep lopen?


Een jong paard hoeft niet per definitie diep te lopen hoor. Bij Carina zit het zo dat zij nog overbouwd is. En als ze wat dieper lootp gebruikt zij haar rug op de, voor haar, beste manier.
Vandaar dat ik haar dieper instel.

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 21:41

josien schreef:
Even een vraagje. Iedereen zegt dat ze haar handen hooger moet houden. Ik ben daar niet mee eens. Maar waarom moet zij haar handen hoger houden.

Ik wil gewoon overal een reden voor hebben. Vandaar mijn vraag.


Waarschijnlijk gaan de meeste uit van het standaard plaatje. Handen netjes gedragen boven de manenkam van je paard. Helaas gaat dit niet voor elk paard op.

Ik ben het er mee eens, dat als je kijkt naar mijn houding dat m'n handen hoger zouden moeten, voor het plaatje dus. Kijk je echter naar het totaal, dus ook hoe m'n paard op m'n handhouding reageert, dan ga ik absoluut voor een lage handhouding. Helaas is op een foto slecht te zien hoe een paard erop reageert. En daarom blijft het lastig te oordelen vanaf een foto.

Maar ik ga zeker weer met de vraag van Josien mee. Waarom moeten m'n handen hoger? Dit vroeg ik al toen ik dit topic opende, maar daar is toen weinig reactie op gekomen. Wel hoe het zou moeten, maar niet waarom...

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 10:53

Locanda schreef:
Mensjes, even over de breedte van de handen:

Het is toegestaan om de handen iets breder te houden bij een paard met een flinke boeg.



Waarvoor is dat eigenlijk? Om de schouders beter onder "controle"te krijgen/houden?

Sometimes angel, sometimes devil, but always me...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers