dooie mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 10:19

Hallo
mijn verzorgpaard is heel erg dood in zijn mond. Hij reageert heel moeilijk op het bit. Hij heeft nu een D-trens maar ik kan ook niet zomaar een ander bit er in gooien want dat vind zijn eigenaar nooit goed. maar weet iemand hoe ik hem makkelijker in de mond kan krijgen

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:29

Smeer er eens wat stroop op zodat hij lekker met het bit gaat spelen.

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 10:35

Ik denk dat je zo'n paard moet rijden zonder in zijn mond te zitten. Dus veel meer rijden op zit en benen, en veel kleinere hulpen met de teugels geven. Je kan een paard prima rijden met een losgelaten teugel, ook overgangen terug.. kwestie van leren.
Je zal zien, als je hebt geleerd te comuniceren met je paard zonder veel teugelhulpen, dan gaat hij vanzelf veel beter reageren op hele kline teugelhulpen.
Zachtjes contact houden met de mond en zachtjes spelen met de teugels, maken dat hij het bit lekekrder gaat aannemen... maar dat kost wel veel tijd, en helaas, een verkeerde, per ongelukke ruk aan de teugels maakt een boel goed werk weer ongedaan...
Succes

sparklin

Berichten: 66
Geregistreerd: 27-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-01 11:11

het probleem is met losse teugel rijden gaat niet zo goed met hem want hij gaat met overgangen flippen en met de gallop dat is ook een probleem van hem en we hebben de teugels nooit zo strak bij hem. Hij hoeft niet eens echt hard te werken want als je dat probeerd gaat hij hard en krijg je hem niet meer rustig

Dees

Berichten: 18914
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-01 11:59

Ik had zo'n hangbeest, heel zwaar in de mond. Dat kwam doordat hij niet echt met de achterhand wilde bewegen, dus het lag uiteindelijk niet aan de mond maar aan het actieve gebruik van rug en benen.
Ik moest van mijn instructie heel veel overgangen rijden, om hem dus achter aan de praat te krijgen, en ook veel schouder binnenwaarts. Daar werd hij ook werkelijk lichter van in de mond. Het K&K correctiebit heeft mij goed geholpen, terwijl dat helemaal niet zo'n gemeen bit is, dat bit nam het paard prima aan, wilde daarna niet eens meer een ander bit. Maar goed een ander bit was geen optie.

Kom erachter wanneer hij zo doods wordt, gaat hij zwaar na een lang stuk rechtuit, meer voltes rijden. Wordt hij stug als je lang in dezelfde gang rijdt, meer overganen in het werk. En bij dit soort lastige te rijden paarden doe je er goed aan om les te nemen bij een goede instructeur/trice.