ontploft bij aanspringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

ontploft bij aanspringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 09:10

Woody ontploft vaak als ik de eerste keer aanspring. Hij loopt vrij ontspannen, ik geef mijn hulp en dan springt hij met vier benen de lucht in en galopeerd daarna gewoon rustig door. Daarna als ik wil aanspringen doet hij het gewoon netjes.
Wat doen? Negeren en gewoon verder rijden of terug naar draf en omnieuw aanspringen (dan wordt hij erg druk en boos)

Wie weet er raad ??

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:02

Ik zou gewoon negeren....Kan best een uiting van vreugde zijn en als het bij 1 keer blijft, zou ik het niet moeilijker gaan maken dan het eigenlijk is.

Pauline
Berichten: 12188
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:35

Ik vind het niet echt netjes van hem en eigenlijk gewoon stout. Ik denk veel overgangen maken, en ook aan de longe, zelf rustig blijven zodat hij merkt dat het geen zin heeft. Jij bent de baas, niet hij.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 10:48

Is hij nog jong? Dan is het misschien wel jeugdig en 'onschuldig' enthousiasme. Gaat waarschijnlijk vanzelf over met een beetje sturing. Mijn Fjord deed dit altijd bij het aandraven. (grote lol-----> hey, jouw fjord SPRINGT AAN in draf! *LOL* Ik >;) want ik was Serieus Aan Het Dressuren)

Gewoon negeren zou ik dus doen, of ieder keer als hij het doet rustig met je stem duidelijk maken dat het anders moet. "nee, rustig" of "ho maar" Dit altijd op een rustige toon. Waarschijnlijk wordt het dan vanzelf minder.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:10

Spring je altijd op dezelfde manier aan? Bijv. altijd vlak voor de galop even gaan doorzitten? Ws voelt hij het dan al aankomen en zijn er spanningen?

Probeer dan eens om langere stukken door te zitten zonder aan te galopperen. En pas als hij echt heel ontspannen aanvoelt op een onverwacht moment voor hem aanspringen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 11:18

ik zou het ook gewoon negeren, in die zin dat het voor jouw gevoel wel controleerbaar moet blijven,

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 11:30

Scum schreef:
Spring je altijd op dezelfde manier aan? Bijv. altijd vlak voor de galop even gaan doorzitten? Ws voelt hij het dan al aankomen en zijn er spanningen?

Probeer dan eens om langere stukken door te zitten zonder aan te galopperen. En pas als hij echt heel ontspannen aanvoelt op een onverwacht moment voor hem aanspringen.


Blijf altijd eerst even doorzitten omdat hij nog geneigd is om terug te komen als ik ga doorzitten. dus ik wacht tot hij eerst weer netjes voorwaarts op mijn been naar voren loopt en ontspannen is natuurlijk en dan spring ik pas aan.

gijsenkim:Verder blijft hij wel gewoon controleerbaar.

Pauline: Hij doet het alleen met de eerste keer aanspringen. De keren daarna springt hij gewoon netjes aan

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:12

Niet druk om maken, doet de jonge merrie die ik rijd af en toe ook. Springt omhoog ipv naar voren, geeft een erg prettig gevoel..... Maar vooral ervoor zorgen dat je jezelf niet vasthoud bij het aanspringen. Dat is mijn probleem ook wel een beetje, ik probeerde als het ware mn paard in galop 'te tillen'. Pas aanspringen als hij goed nageeflijk is en dan je met je handen voldoende ruimte geven, niet je paard het gevoel geven dat hij opgesloten zit.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:17

Ik zou me er ook niet druk om maken. Het is nog een jong dingetje.
Het enige wat ik zou doen is wel corrigeren. Dus ook al gaat ze rustig in galop verder, terug nemen en opnieuw aanspringen. Als dat dus goed gaat dan heel erg belonen met je stem.
Niet straffen voor de eerste keer.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 12:22

Meestal rij ik hem gewoon door, behalve als het echt te gek wordt da neem ik hem terug en spring ik opnieuw aan. Straffen doe ik hem niet

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:23

Als ze jong zijn willen ze inderdaad deze "stoute" dingen nog wel eens doen, het mag echter geen gewoonte worden.

Dus niet gelijk de eerste keer straffen wel corrigeren, en goed gedrag belonen.

Wat wel helpt voor dit gedrag is voor je aangaat je paardje wat meer dan normaal voorwaarts/neerwaarts vragen. Alleen erop letten dat die dan niet op de voorhand gaat lopen.

Leonie_M

Berichten: 4488
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-03 12:27

organisator schreef:
Dus niet gelijk de eerste keer straffen wel corrigeren, en goed gedrag belonen.
.


dus terug nemen en opnieuw aanspringen ??

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-03 12:34

ja inderdaad

en probeer ook dus te combineren met het iets meer voorwaarts/neerwaarts en dan pas de galop aanvragen