The Kikkuli Method of Horse Training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 11:46

hardstikke interessant !
ik reageer maar even hier want op de SC komt zoveel gebep langs....
ik dacht altijd dat in die tijd de toenmalige ponies enkel voor de wagen gebruikt werden
Bij de Egyptische afbeeldingen zie je , tenminste heb ik nog niet gezien, geen ruiters, enkel strijdwagens
Ik heb zelf replica's van Chinese afbeeldingen waarop paarden getraind worden tot schoolsprongen, zoals bij de Spaanse rijschool ,maar niet tussen pilaren, wel vastgebonden en zonder ruiter


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 17:15

wat betreft bewijzen dat de paarden ook bereden werden denk ik aan afbeeldingen en beeldjes
Die vind je uit die tijd wel van strijdwagens, nog niet van ruiters
Dat is natuurlijk geen sluitend bewijs, maar een indicatie.
Als ze wel bereden werden, waar die kleitabletten natuurlijk overduidelijk bewijs van zijn, dan vraag ik me af waarom we dat niet op afbeeldingen terugzien. Gewoon benieuwd hoe en wat.
En dat he t paard in Amerika is uitgestorven door overbejaging heb ik meer gehoord/gelezen. Er zijn vondsten van klippen waar ze overheen gejaagd werden om beneden te pletter te vallen.

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 16:48

Link

Is een voorbeeld van een interessant rapport. Hier zitten een aantal consequenties aan die héél verstrekkend zijn. sschreef HC

ik heb het artikel gelezen en ben benieuwd naar de consequenties die eruit te trekken zijn
Als ik he t goed begrijp zijn er verschillende soort en oerpaarden die kennelijk onafhankelijk vanelkaar gedomesticeerd zijn ??

[edit:BartVB]Link ingekort[/edit]


isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:32

Als iemand vervolgens alsnog durft te beweren dat met het romeinse trekpaardentuig de dieren gewurgd werden kan ik In Nog Zoveel Koeienletters vertellen dat dit niet zo is en met mijn diploma's gaan zwaaien, maar daar heeft niemand iets aan. Argumenten zijn dan toepasselijker.

ff mijn boerenverstand: zou toch stom zijn van die Romeinen om hun - in die tijd vreselijk dure - paarden te wurgen met een tuig ??
Voor zover ik weet wat hetbezit van paarden (en honden) voorbehouden aan de hogere, rijkere klasse en dat betekent dat die dieren een dur en kostbaar bezit waren
misschien zoiets als een BMW ? tegenwoordig
in ieder geval duur genoeg om ze nie tte laten wurgendoor tuig. Ze hadden ook goede theorieeen over hetgebruik van paarden: die waren volledig inzetbaar van 7 tot 17 jaar (niet jonger!!!)
dus gewoon al op logische argumenten lijkt me dat nogal onzin, als iemand dat zou beweren. Waarschijnlijk snappen ze nietgoed hoe die tuigen dan inwerken op het paard. Ook in di etijd waren er knappe koppen die daarover nadachten hoor.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 1 bezoeker