Links zittie vast!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 10:41

Het is altijd z'n moeilijke kant geweest. Hij liep heel lekker, maar nu hij weer zwaarder getraind wordt (hoger ingesteld, meer verzameling, zwaarder qua ondergrond) komen de oude problemen weer boven.
De oplossingen ken ik wel: buigingen, voltes sluiten, slangevoltes, overgangen etc.
Het probleem is dat hij het moeilijk(er) vindt om zijn linkerachterbeen er onder te brengen (goed). Als ik m wat hard aanpak en hem geforceerd schouder binnen/voor zet dan gaat het 2 meter goed, 3 passen ietsjes minder en dan zit hij weer vast. Met mijn sporen prikken werkt ook even. Hem echt op zijn donder geven (want hij kan t best, hij miept alleen maar) werkt nooit, dan gaat zijn neus de lucht in, en komt hij niet meer naar beneden tot ik eraf ben. Hij is nogal snel op z'n teentjes getrapt. De laatste tijd kon ik m redelijk pissig krijgen, en dan in de positieve zin van t woord. Ik krijg pas weer volgende week les, en ik merk nu dat ik gewoon ff nodig heb dat iemand even zegt: links rechts, schop onder z'n hol en rijden maar. In galop is t trouwens echt de ergste miep die er bestaat, want dan loop hij verzameld, kan ik m naar binnen, naar buiten enzo zetten, maar niet in draf. In stap gaat hij heel sloom lopen, en dan geef ik m een schop (na herhaaldelijk vragen, afdwingen etc) en dan is hij dus werkelijk op zijn pik getrapt en heb ik weer niks. Misschien moet ik ook maar eens longeren en er dan op klauteren...
Iemand tips?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:25

Met longeren kun je het volgende proberen:

Linksom longeren, dan bijzetteugel rechts vastmaken en longeerlijn door linker bitring en dan vastmaken aan de zijkant van de singel.
Als hij links vastzit, neemt hij rechts niet aan, op deze manier zal hij wel moeten! Uiteraard verwissel je de bijzetteugel als je van hand gaat veranderen, je kunt dan heel goed zien op welke hand hij de meeste problemen heeft.

dit werkte goed bij Christa's paard die hetzelfde probleem heeft, ik hoop dat het bij Joop ook werkt!

wel belangrijk is om tijdens het longeren veel overgangen te maken, tempowisselingen en volte verkleinen en weer vergroten. Hou hem bezig!

Sterkte! Mieke

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:28

voor een betere stelling,heb ik van mijn instructeur het volgende geleerd:

Halt van de hals, omhoog en boven je knie. Denk erom, wel ontspannen natuurlijk. zodra hij in die stelling loopt, zet je je hand weer terug op de plek hoe je normaal stuurt.
Op de rechterhand moet je omdenken, dat hij wel rechtgesteld is.

Ik hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb uitgelegd, succes er mee Lachen!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 11:36

Probleem is dat hij echt elke gelegenheid aangrijpt om zichzelf vast te zetten. Ik rij redelijk ontspannen (denk ik). Als ik merk dat hij weer sterk wordt wend ik gelijk af en zet m in een extreme stelling, dat doet hij dan, en daarna begint het spelletje gewoon weer. Heel irri, want voor dat ik m er heb moet ik flink wat flinke ophoudingen maken, en daar hou ik niet van. In combi met mijn spoor staatie gelijk sb/sv, maar ik wil dat hij gewoon niet eikelt en miept, en gewoon nageeflijk loopt....

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 11:40

mmm, dan weet ik het ook niet. Ik denk dat je gewoon dat moet doorzetten van die voltes. En als ie braaf is, een stukje rechtuit, en als ie weer begint, op de volte zette!
Dit is wat ik denk, en ik zit een beetje achter m'n pc'tje te hangen, dus ik kan niet zien wat er aan de hand is!
Ik denk dat de andere bokkers er wel raad mee weten!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:16

Volgens mij zijn hier al meerdere topics over geweest.
Dit is gewoon een moielijk probleem dat tijd vergt om het op te lossen.
het belangrijkste is, hoe moeilijk dat ook is, dat je niet terug gaat trekken.

Daarnaast zit hij op links vast, dus hij wil de spieren aan de linkerkant van zijn hals niet oprekken (normaliter) : oftewel> buiging op de rechterhand(travers, appuyeren) uitbouwen.

Is hij al eens nagekeken door een fysio, omdat je hier zo lang mee blijft zitten?
Weet je zeker dat z'n gebit okay is?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 14:47

vanavond worden zijn tandjes nagekeken.

Het is sowieso een terugkerend probleem, het gaat tijden goed, en dan wordt het moeilijker, en dan krijg je t eerst de problemen die je al had. Dus in zoverre is t wel logisch. En ik weet ergens ook wel hoe ik t moet oplossen...
Ik baal er alleen zo van dat het me weer op houdt. Een weekje ok, maar ik begin nu net een weekje, en dan moest ik mijn les ook nog uitstellen... Bwuerk.. Maar ach, we kachelen gewoon door en ik ga nog eens lekker crossen met m. Naar t bos en daar flink boos worden (is hij echt niet te genieten) helpt ook wel. Dus dit weekend heb ik wel weer wat te doen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 19:34

volgens mij zit het probleem dan op rechts of heb ik t mis? je moet hem volgens mij meer rond nemen vanvoor(laag en rond) en dan zo buigingsoefeningen doen want hij vind het gemaklijk daar prutsmutsin lopen dus doe jemaar tegendraads en stel je hem onderin in en dan ga je gewoon op voltes werken door hem op de volte wat schoudervoor te zetten en trug te nemen en zijn achterhand eens wegduwen en trugnemen en dan als hij fijn loslaat en jij je hand hierbij altijd zoals et hooort voor hebt gehouden ga je werken aant rechtrichten en dan neem je de laterale stellingen in word de mijne toch altijd los van, en zo werk je hem helemaal los over zen lijf, en dan pas kan jij hem hoger instellen en verzamelen want waarom zou je een niet soepelpaard al hoog instellen en verzamelen? Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 22:04

rieja, dus als ik jouw goed begrijp moet als een paard dat op links vastzit in rechterstelling gereden worden? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 23:28

Hij moet inderdaad rechts aannemen en links loslaten. Daarvoor kun je proberen hem met je linkerbeen naar je rechterhand toe te rijden. Als hij te zwaar wordt op links mag je die hand best een weggooien ALS je maar contact houd op rechts, erg goed opletten dus dat hij je niet verleidt om je rechterhand los te laten, blijf daar druk houden.
Om van die eeuwige voltes af te komen kun je hem ook op de rechterhand naar links stellen en buigen en hem van je linkerbeen af duwen, pasje wijken kan helpen. Doe dat ook maar eens op een volte, contrabuiging en dan de volte sluiten, stelling omdraaien en weer naar buiten voor je binnenbeen. Vervolgens ook weer naar de andere hand en hetzelfde riedeltje. blijf ondertussen contact houden met je rechterbeen en die zitbeenknobbel, de kans is groot dat Joop niet wil dat je daar mee werkt.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 08:08

jino zit ook op links vast en wat ik dus idd constant moet verzorgen is dat ik rechts contact hou/maak en links afspelen, heel licht maar wel constant

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 10:01

Rieja, volgens mij bedoel jij het goed maar schreef je het verkeerd?! Een paard dat op links "vastzit" (dus die op de linkerhand niet lekker wil buigen), heeft juist moeite de spieren aan de rechterkant van zijn lijf op te rekken of (maar dat is minder vaak het geval, ook al is het wel mogelijk) om de spieren aan de linkerkant van zijn lichaam aan te spannen, korter te maken.

Qua oefeningen sluit in me bij Lov aan.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 13:14

Zijn rechteraanleuning is niet helemaal ok.
PJ: hij loopt heel goed, hoog ingesteld gaat nog wel, maar zodra ik méér ga vragen gaat hij protesteren. Eerst werd hij dan kwaad en begon te sjouwen (veel actie etc). Nu wordt t weer een stapje moeilijker (los blijven, en toch blijven sjouwen, en 'geplaatst' lopen (dat ik dus bepaal waar en wanneer hij zijn poten neerplant ongeveer) en dan komt zijn linkerkant in moeilijkheden). Bij hem ligt het probleem waarschijnlijk bij zijn achterhand, die kan hij niet echt onderbrengen, door te trainen gaat het veel beter.
Dacht ik tot gisteravond. Toen kwam de TA (tandarts) en die liet mij zien waar t probleem zit. Omdat hij haken achterop zijn kiezen had kon zijn kaak niet goed gesloten houden (die beweegt, heb t zelf gezien als hij zijn hoofd netjes hoog moet houden en zijn kin op zijn borst moet leggen, dan schuift de onderkaak naar voren). Hij had overigens niet heel erg grote haken oid, maar was wel rechts iets ernstiger, waardoor de rechter aanleuning (op de linkerhand dus) moeilijker was. Hij zou nu dus beter moeten kunnen sjouwen. Dus ik ga t weer proberen, wordt morgen of overmorgen.
Volgt iemand het trouwens nog? Ik snap m wel, maar uitleggen is wat moeilijker, zou t moeten tekenen. Dus je kunt t me altijd nog een keer vragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:20

Het is wel te volgen hoor, geen punt. Geef je Joop wel ff 2 of 3 dagen dat ie geen bit in hoeft. Vijlen geeft wat onrust in de mond en soms zijn de wangetjes wat geraakt, beetje banketstaaflig om dan te gaan rijden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 16:34

mijn zusje gaat m rijden of longeren (weet niet wat). Ik zal tegen d'r zeggen dat ze een beejte voorzichtig met m moet doen... Arme vetpens...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:14

Citaat:
Op 2001-09-27 23:28, schreef Lovely:
Hij moet inderdaad rechts aannemen en links loslaten. Daarvoor kun je proberen hem met je linkerbeen naar je rechterhand toe te rijden. Als hij te zwaar wordt op links mag je die hand best een weggooien ALS je maar contact houd op rechts, erg goed opletten dus dat hij je niet verleidt om je rechterhand los te laten, blijf daar druk houden.
Om van die eeuwige voltes af te komen kun je hem ook op de rechterhand naar links stellen en buigen en hem van je linkerbeen af duwen, pasje wijken kan helpen. Doe dat ook maar eens op een volte, contrabuiging en dan de volte sluiten, stelling omdraaien en weer naar buiten voor je binnenbeen. Vervolgens ook weer naar de andere hand en hetzelfde riedeltje. blijf ondertussen contact houden met je rechterbeen en die zitbeenknobbel, de kans is groot dat Joop niet wil dat je daar mee werkt.



Zo zou ik het dus ook precies doen! Lachen

Gelukkig zit mijn paard eigenlijk nooit vast aan 1 kant. Ik voel soms wel een lichte voorkeur naar een kant, maar niet zo dat het opvalt of dat je er echt last van hebt.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 22:48

Citaat:
Op 2001-09-28 10:01, schreef Tender:
Rieja, volgens mij bedoel jij het goed maar schreef je het verkeerd?! Een paard dat op links "vastzit" (dus die op de linkerhand niet lekker wil buigen), heeft juist moeite de spieren aan de rechterkant van zijn lijf op te rekken of (maar dat is minder vaak het geval, ook al is het wel mogelijk) om de spieren aan de linkerkant van zijn lichaam aan te spannen, korter te maken.


Ja, beodlede ik ook.....maar ik vind dat altijd zo ingewikkeld, om dan ook te schrijven wat ik in m'n hoofd heb. (zuchtsmiley - doet het niet?-) Sorry!




_________________
'To fail just means that you haven't succeeded yet'

Orri Bedankt!! Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Gaaaap Scheve mond\ Scheve mond\ Gaaaap Clown Clown

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Rieja op 2001-09-28 22:50 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-01 11:21

Jura, de meeste paarden hebben wel een voorkeurskant, vaak als het moeilijker wordt komt dat dan weer naar voren. Mijn paardje is gelukkig ook redelijk recht, het blijft ook altijd een speerpunt in mijn rij-beleid. Aanleuning en rechtrichten zijn het belangrijkste van alles, daar steunt eigenlijk alles op.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-01 13:31

mijn rechterhand is wel een probleem, maar sinds ik een week lang 1,5 uur per dag er flink op gewezen is gaat t heel goed. En naar de buitenhand toe rijden met t binnenbeen enzo, dat hoor ik de hele tijd. Ik WEET het dus wel, maar ik DOE het niet (goed genoeg)...
*zucht*, maar goed. Ik ga zo pas uitvinden of het vijlen gewerkt heeft. Ik probeer m ook altijd in stap wel alles te laten doen en dat mee te nemen naar de draf en galop (instructeur vind dat typisch vrouwen, en niet echt rijkunstig)... Maar het werkt meestal wel. Jullie horen t nog!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 10:10

Hij liep wel een stuk beter en makkelijker, ik merkte toch wel dat hij minder moeite had, maar hij zit links nog wel een beetje vast. Uiteindelijk had ik m beide kanten op heel netjes in galop, gaat mijn zusje precies op t moment dat wij langs komen door het grind rennen. Ik was echt kwaad, maar goed, hij loopt heel soepel, en zo nu en dan echt heel erg los. Hoog ingesteld etc.
Ben heel tevreden over mijn miepje (en op mijn werk gepakt wegens internetten...)

haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:57

Als hij rechts vastzit moet je zorgen dat hij links meer contct vraagt, dan laat hij rechts vanzelf (nou ja, na veel oefenen) los.