sporen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-03 21:39

wanneer en waarom heb je sporen nodig?
x nicoline

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:44

Als je sporen invult op de zoekfunctie kan je heel veel vinden. Haha!

Maar goed, sporen heb je niet nodig als je paard niet goed aan het been is. Een zweep kan je gebruiken om je paard weer goed aan het been te krijgen.
Met sporen kan je je hulpen verfijnen en eigenlijk horen ze gewoon bij je rij-uitrusting. B-ruiters hoeven ze alleen nog niet om omdat ze vaak hun benen nog niet genoeg stil kunnen houden.
Of je ze in de L al om moet weet ik eigenlijk niet, ik rijd bijna geen wedstrijden. *LOL* In de M en Z in ieder geval wel.
Je gebruikt ze dus niet bij een sloom paard ofzo maar echt om te corrigeren of je hulpen te verfijnen. Daar zijn ze iig voor gemaakt, dat iedereen ze daarvoor gebruikt kan ik nou niet echt zeggen. Schijnheilig Knipoog

Wicked2016
Berichten: 1158
Geregistreerd: 29-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:47

ik draag sporen omdat ik anders inorm moet werken met me benen en ben na 10 min al uitgetelt en met die sporen voelt hij mijn hulpen duidelijker, en kan ik ong. he t20 min volhouden Lachen

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 21:52

marahorse schreef:
ik draag sporen omdat ik anders inorm moet werken met me benen en ben na 10 min al uitgetelt en met die sporen voelt hij mijn hulpen duidelijker, en kan ik ong. he t20 min volhouden Lachen


Ja, maar ik denk dat je straks na 10 minuten ook weer uitgeput bent met sporen. Als je paard niet goed voor je been is, moet je dat corrigeren, en niet zeggen van: hij voelt mijn benen niet. Ze voelen immers een vliegje op hun vacht zitten...

En, sporen zijn vanaf het M1 verplicht (en dan mag je niet meer met zweep rijden).

Maar sporen zijn inderdaad bedoeld om je hulpen te verfijnen.

Nadhir

Berichten: 1293
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:14

Sporen horen er inderdaad gewoon bij, maar als je je benen niet stil kan houden zou ik ze nog niet gebruiken. Maar sporen gebruik je ook zoals de anderen zeggen om je hulpen te verfijnen

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-03 22:42

ik zou sporen dragen ter verfijning van mijn hulpen, maar aangezien ik vind dat mijn paard nog lang niet super op mijn kuithulpen reageert ga ik niet rijden met sporen. mijn paard moet voor mij super aan mijn kuit zijn eerder ga ik niet met sporen rijden, dit alleen maar met het oog op de toekomst waardoor ik hier hopelijk van kan profiteren, mijn paard moet super op mijn hulpen reageren en hier werk ik dan ook aan.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:10

Sporen gebruik je niet om voorwaarts mee te rijden maar op je hulpen te verfijnen!

Je paard moet eerst netjes voor je been lopen. Als je paard gewoon niet reageerd moet je consequenter worden met een zweepje en je been! Als je paard goed reageerd op je been. Dus niet hoeft te schoppen enkel kuit te geven en dan aandraaft! Dan zou je sporen kunnen gebruiken om eventueel je hulpen te verfijnen. Als je paard het niet nodig heeft zou ik het ook niet gebruiken!
Als je M rijd zijn sporen idd verplicht en mag je geen zweep.
Ik rij zelf wel met sporen.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-03 11:41

Nou lees de bovenstaande adviezen maar goed door....

zoek maar eens op internet onder sporen vind je vrij veel

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 21:20

marahorse schreef:
ik draag sporen omdat ik anders inorm moet werken met me benen en ben na 10 min al uitgetelt en met die sporen voelt hij mijn hulpen duidelijker, en kan ik ong. he t20 min volhouden Lachen


ik ook, ik gebruik mijn sporen omdat ik dan minder met me been hoef te werken, dus ik hoef niet elke keer schopjes te geven, maar 1 prikkie en dat is genoeg

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:40

Van oudsher horen sporen gewoon bij de basisuitrusting van het paardrijden. De zin: 'Met sporen rijden in de M-dressuur is verplicht.'
Klopt dan ook niet helemaal.
Vind ik wel raar, dat sporen bij de basis uitrusting horen, ze worden zo vaak misbruikt, maar goed, heb ik niet verzonnen.

Officieel horen sporen erbij, maar omdat ruiters in de B- en L-dressuur vaak hun benen nog niet goed stil kunnen houden, hebben zij vrijstelling gekregen van deze regel.

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 09:58

Liekjuh schreef:
Sporen gebruik je niet om voorwaarts mee te rijden maar op je hulpen te verfijnen!

Je paard moet eerst netjes voor je been lopen. Als je paard gewoon niet reageerd moet je consequenter worden met een zweepje en je been! Als je paard goed reageerd op je been. Dus niet hoeft te schoppen enkel kuit te geven en dan aandraaft! Dan zou je sporen kunnen gebruiken om eventueel je hulpen te verfijnen. Als je paard het niet nodig heeft zou ik het ook niet gebruiken!
Als je M rijd zijn sporen idd verplicht en mag je geen zweep.
Ik rij zelf wel met sporen.


sporen zijn wel een beetje voor meer voorwaarts te rijden hoor als je paard niet voorwaarts is dan geef je hem tik met de zweep, maar omdat dat een beetje slordig staat dan gebruiken we meestal de spoor! OK dan!

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:26

xcynthiax"]
[quote="marahorse schreef:
ik draag sporen omdat ik anders inorm moet werken met me benen en ben na 10 min al uitgetelt en met die sporen voelt hij mijn hulpen duidelijker, en kan ik ong. he t20 min volhouden Lachen


ik ook, ik gebruik mijn sporen omdat ik dan minder met me been hoef te werken, dus ik hoef niet elke keer schopjes te geven, maar 1 prikkie en dat is genoeg
[/quote]

Oftewel jullie gebruiken je sporen op de verkeerde manier en voor je eigen gemak....
Zoals als gezegd, sporen hoor je niet zo te gebruiken, helaas wordt veel mensen aangeleerd dat dit wel zo is.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:29

voor het af en toe ff wakker maken van mn paard. Dit is eigenlijk niet zoals je ze hoort te gebruiken, maar mijn paard is nog niet goed aan het been. Heeft ook geen ontzag voor de zweep, dus dat moet je toch iets he?
Ik hoop dat ik over n maandje of 2 weer zonder spoor kan rijden. En ze dan later er weer bij kan pakken voor het werk waar die dingen voor zijn gemaakt.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:30

Dat is zo'n eindelose/zinlose discussie.Aangezien ik geen 1 ruiter ken die met sporen rijd en ze nog nooit heeft gebruikt als voorwaartse hulp.Hier lijkt het wel heilig te zijn.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 11:45

Ctal schreef:
Dat is zo'n eindelose/zinlose discussie.Aangezien ik geen 1 ruiter ken die met sporen rijd en ze nog nooit heeft gebruikt als voorwaartse hulp.Hier lijkt het wel heilig te zijn.


Ik ben er van overtuigd dat iedereen dat wel eens doet, en ik ben zelf ook niet geheel onschuldig. Het komt bij mij wel eens een enkele keer voor, maar ik heb ze niet in eerste instantie om omdat ik mijn paard anders niet goed vooruit krijg, zoals sommigen hier in dit topic aangeven wel te doen.
Zeker als iemand zegt dat hij sporen gebruikt zodat hij zijn paard niet constant hoeft te schoppen, vraag ik me af of er wel over nagedacht wordt om dat anders op te lossen...

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 12:59

ík gebruik ze nu al een paar weken. en als je er normaal mee omgaat dan zijn ze hartstikke handig. OK dan!
maar ik rijd wel op mijn zit en ik corrigeer macho met het rustig aantikken van een spoor op de juiste plek. *LOL*
zorg er iig voor dat je zeker weet dat je niet te veel op je benen rijd en dat je niet constant met de sporen in zijn buik ligt te porren. want ik beloof je dat vinden ze echt niet fijn
succes Pling

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 14:11

rustig dames rustig ik heb een vriendin en die heeft een pony en die is soms heel lastig dan gaat die in de hoek stilstaan dan gaat ze hem schoppen eigenlijk trappen met sporren en slaan met de zweepp hij gaat dan we weer voor uit maar is dat goed of heeft ze daarvoor eigenlijk geen sporen nodig???

Zippo
Berichten: 1410
Geregistreerd: 30-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 14:24

Ik gebruik ze om mijn hulp te verfijnen. Mijn pony luistert erg slecht naar mijn been, dus daarom doe ik een spoortje om, ik hoop echt dat ze over een paar weken zonder spoor naar mijn been luistert, maar op dit moment is ze niet vooruit te branden. Ik vind niet dat je sporen om moet hebben als je je been niet stilhoud ( ik bedoel hier dus niet mee dat ik dat wel perfect doe ofzo.. Knipoog) Een meisje op de manege prikt haar sporen altijd in de buik van haar pony, die gaat lopen racen, en zij maar lachen dat vind ik dus wel heel stom..

nicolina
Berichten: 468
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-03 15:35

dfat vroeg ik niet!

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:47

nicolina schreef:
dfat vroeg ik niet!


Rustig maar hoor...

Of dat goed is wat die vriendin van jou doet? Nee, ik vind dat niet goed. Ik denk dat ze eerst moet gaan kijken wat de reden is dat dr paard de hele tijd in de hoek stil gaat staan...
Tuurlijk mag ze 'm wel straffen als hij gewoon staakt en in de hoek gaat staan. Maar als het iedere keer weer gebeurt denk ik dat ze toch verder moet gaan zoeken naar een andere oplossing.

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:53

Sporen: wanneer en waarom ------->

Als je de hulpen die je aan je paard geeft wilt verfijnen. Dus bijv. aandraven niet door je hele been (zichtbaar!) aan te leggen, maar door je paard heel even aan te raken met een spoortje (onzichtbaar). (ff makkelijk voorbeeld.)

Wanneer en waarom niet ------->

Om je paard 'voorwaartser' te krijgen of 'beter te laten reageren'. Dit is hetzelfde als heel hard tegen hem gaan schreeuwen als gewoon vragen niet doorkomt. Ga maar na wat er gebeurt: als iemand constant tegen je loopt te schreeuwen hoor je het op een gegeven moment toch niet meer (o, die? ja die blèrt altijd zo mafkees)

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 23:33

ik vind dat sommige sporen vergelijken met een slof....
een spoor is niets ergs of gemeens (mits goed gebruik) en gewoon ter verfijning van de hulpen,en niet als je paard niet goed reageerd,want dan kun je steeds schepere om gaan doen enz.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 00:43

Ik heb vandaag iemand zien rijden die ik graag eens zonder sporen zou willen zien... Ze kreeg zelfs met (lange wiel-)sporen haar pony nog niet voorwaarts, zelfs daarmee moest ze nog schoppen... Toen had ik wel iets van, doe ze af en leer dat beest om op de kuit te reageren...

Waarom je ze kan gebruiken: verfijnen van de hulp en eventueel als je echt zeker weet dat je ze goed gebruikt, kan je ze gebruiken om een paard beter aan het been te krijgen (ja dat kan)... Maar dan dus echt alleen gebruiken indien nodig en dan meteen erg duidelijk maken dat het de bedoeling is dat ie op alleen kuit reageert...

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:49

ik rij me merrie gewoon met sporen, omdat ze er beter op reageert, dan denk ze: oeps, ik moet opletten en als ik met een spoor rij dan gaat het meestal wel beter...

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 12:27

Ik rijd sinds kort met een een super iniminispoortje om idd mijn hulpen te verfijnen we zijn nu bezig met wijken en dat lukt tot net dat laaste stukje dus heb ik van die ienieminie kleine dingetjes ook rijd ik hem met een spoortje ietjes ronder maar hij is goed aan het been voor de rest daar bedoel ik mee dat hij absoluut voorwaarts genoeg is dus daar heb ik hem niet voor nodig!