The Kikkuli Method of Horse Training

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:24

fjordenfan schreef:
hardstikke interessant !
ik reageer maar even hier want op de SC komt zoveel gebep langs....
ik dacht altijd dat in die tijd de toenmalige ponies enkel voor de wagen gebruikt werden
Bij de Egyptische afbeeldingen zie je , tenminste heb ik nog niet gezien, geen ruiters, enkel strijdwagens
Ik heb zelf replica's van Chinese afbeeldingen waarop paarden getraind worden tot schoolsprongen, zoals bij de Spaanse rijschool ,maar niet tussen pilaren, wel vastgebonden en zonder ruiter


Zo zie je maar, en het waren geen ponies ook Lachen
De laatste, redelijk harde, indicaties zijn dat het paard op verschillende plaatsen gebruik makend van endemische paarden gedomesticeerd is.
In de hele regio van het nabije oosten kwam/komt geen pony-type voor; 'pony' als in archetype, niet als <145. Verder zijn de meeste afbeeldingen van onagers.

Overigens is jouw opmerking de crux van een groot probleem: er zijn van de vroege domesticatieperiode alleen secudaire en indirecte aanwijzingen dat het paard als rijdier gebruikt werd. Wel complete strijdwagens en dergelijk. Groot probleem daarbij is dat touw- of leerhalster en vilten zadel niet erg best geconserveerd worden... Alleen in de permafrost van Siberië zijn, dan ook maar gelijk fantastische, vondsten van deze aard gedaan. deze datreren uit 1000 BC, maar zijn dermate geferfectioneerd dat de techniek al heel lang gemeengoed moet zijn geweest.
Hard bewijs voor het begin van de domesticatie van het paard en het vroege gebruik is als de Heilige Graal in dit gebied van de wetenschap. Sinds het wegvallen van het IJzeren gordijn is de weg naar de wieg voor westerse archeologen opengegaan en bestaat de kans dat er meer metreiaal beschikbaar komt.
Een andere, zeer veelbelovende, ontwikkeling is dat experts uit totaal verschillende disciplines begonnen zijn met samenwerken omdat dit vraagstuk zó cruciaal is geweest voor de ontwikkeling van onze beschaving.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 19-09-03 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 13:43

SuperPepeijn schreef:
erg interessant dit soort dingen altijd. wat mij nou echt leuk lijkt om te weten is hoe de mens, toen hij 8000 jaar geleden voor het eerst het paard domesticeerde, dit aanpakte.


Dát is dus in ieder geval veel te vroeg. 3000 jaar BC, plus of min 1000 jaar, is zo nauwkeurig als de wetenschappelijke documentatie nu wil aangegeven.
Het wanneer en hoe zijn niet allen voor jou interessant; het is de Heilige Graal voor véél wetenschappers uit verschillende disciplines.
Er zijn veel suggesties, veronderstellingen en geromantiseerde invullingen die soms een schier onuitroeibaar eigen leven zijn gaan leiden, maar er is slechts heel weinig hard feitenmateriaal beschikbaar. Wát er is, lijkt níet overeen te stemmen met de versies in de populaire paardenboeken.

Wat een grappig, en zeker niet onwaarschijnlijk, plaatje zou kunnen zijn is dat het paard in Noord Amerika is uitgestorven omdat het daar niet is gedomesticeerd (en dus opgegeten) en het in andere gebieden gedomesticeerd is omdat het door overbejaging schaars werd als voedselbron.

www.homocaballus.net

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 18:47

SuperPepeijn schreef:
er zijn bewijzen gevonden dat 8000 jaar geleden (in de oekraine als ik het goed heb) het paard voor het eerst gedomesticeerd is. voor meer info verwijs ik naar het boek "aard van het paard", wat voor zover ik begreep zich baseert op zeer recente wetenschap en niet op romantische verhalen.

hoe dan ook klopt volgens dat boek de theorie die je hier noemt dat het paard zijn overleving te danken heeft aan de domesticatie.


...wat onderschrijft wat ik stelde over schieronuitroeibaar. Nee, ER ZIJN GÉÉN BEWIJZEN GEVONDEN dat het paard 6000 jaar BC gedomesticeerd is. Ik heb het wetenschappelijke verslag van de opgraving van de betreffende site en andere latere sites en er is alleen bewijs van bejaging. Punt.
Ook de lang voor bitschijven versleten vondsten waarvan de eerst van rond 4000 BC dateert zijn waarschijnlijk hulpstukken voor het maken van kleding of de gereedschappen daarvoor.
De gecaimde indicaties van bitslijtage op fossiele keizen blijkt binnen normale slijtagevesrschijnselen te passen.
Onderzoek naar resten van Kumiss in het aardewerk van de genoemde sites is nog gaande. Dít zou een vrij harde indicatie voor domesticatie zijn: een wilde merrie is niet zo makkelijk te melken Knipoog

Tis echt nog zoeken naar de clou en het plaatje wordt op dit moment eerder complexer dan helderder.

www.homocaballus.net


Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 08:50

Zucht.

Joh, als jij populaire literatuur als wet wil lezen moet je dat doen. Ik heb zelf 12 boeken geschreven, dus weet 'iets' van het benodigde brononderzoek. Of je me geloofd of niet; er zijn maar héél weinig auteurs van populaire werken die hun brononderzoek goed doen. Verder is er op het moment een vrij snelle ontwikkeling, dus ze;fs al doe je censentieus je werk, dan nog kun je fors op het verkeerde been komen.

Via www.oxbowbooks.com en veel andere leveranciers zijn veel 'betere' boeken te koop.
Verder zijn er verschillende sites waarop wetenschappelijk publicaties openbaar gepubliceerd worden.

lange link

Is een voorbeeld van een interessant rapport. Hier zitten een aantal consequenties aan die héél verstrekkend zijn.

[edit:BartVB]Link omgezet, rekte heel de pagina op...[/edit]

www.homocaballus.net


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers