hangen in de teugel en superdwars... wat nu??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

hangen in de teugel en superdwars... wat nu??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-03 22:04

Ik ben de laatste paar dagen een beetje aan het etteren met pablo.
In stap loopt hij helemaal niet meer zo lekker makkelijk naar beneden.. is zelfs erg stug.

In draf gaat het wel en komt hij wel naar beneden.. alleen dan heb ik het volgende probleem dat hij er te veel in gaat hangen.
Wordt er op sommige dagen nogal moe van.

Ik heb op het moment geen les meer omdat degene die het deed er geen tijd meer voor heeft. En een nieuwe vinden dat valt nie erg mee.

Wie weet hoe ik het beste het op kan lossen????

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-03 22:59

Par had dat probleem vandaag ook, ze vondt het allemaal maar moeilijk en besloot mijn hulp dan maar even aan te nemen en te gaan hangen.

Gelukkig had ik op dat moment wel les en heb ik meteen tips gekregen om dat te voorkomen Haha!

Op het moment dat ze ging hangen meteen de teugels "los" laten, terughangen had geen zin en ze had meteen zoiets van WOW.
Ze loopt maar lekker op haar eigen beentjes.
Een onverwachts kneepje in de teugel hielp ook maar zelf vondt ik het eerste het fijnste werken, alhoewel je dan wel op de raarste manier op je paard zit Haha!

BloemBloem

Berichten: 16580
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:03

Meer met je BENEN rijden *LOL*

Laat je paard ook iets opgerichter lopen dus je handen wat hoger houden en dan drijven, drijven, drijven..... Knipoog Knipoog

Uiteraard heb je dan de andere dag SPIERPIJN HAHAHA Haha! Haha! Haha!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 11:08

kan 2 dingen zijn, of een combinatie ervan:
-je rijdt teveel op de hand (meer lucht geven dus en laat hem zelf naar beneden komen);
-paard is niet goed aan het been (reactie eisen).

probeer er zelf achter te komen wat het is, succes!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 12:01

ik had dat ook soms en wat hielp bij mij was een flink stuk nageven met de teugels, en véél been erbij, hem wat ruimte geven met tegelijkertijd veel been. Probeer veel tempowissels te vragen, zodat hij naar je moet luisteren. Superpeijn legt het ook super uit! Lachen

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:39

Niet teveel concentreren op het rond willen krijgen. Begin eerst inderdaad maar eens om hem goed aan je been te krijgen. Vervolgens met je binnenbeen naar je buitenteugel drijven, zodat hij gaat nageven. Maar wel je hand stil houden en niet zelf vastpakken; dan kan hij daarin gaan hangen.
Denk erom dat je van achter naar voren rijdt: eerst moet die achterhand actief en als gevolg daarvan komt dat nageven pas!
Succes Lachen

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 13:41

Ik had gisteren ook een beetje een gevecht met Omar Hij was super dwars tijdens mijn les en ging ook een beetje hangen.. van mijn instructeur moest ik hem dan meteen meer been geven en dat hielp inderdaad meteen. Ik denk dat de teugels loslaten en de verbinding dus verbreken niet echt de oplossing is Verward

melissa20

Berichten: 279
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 14:43

dat ruimte geven puntje vindt ik wel ok maar dat drijven drijven en nog eens drijven vindt ik harstikke fout. Een goede poor of anders een tik en dan weer vragen. Met zo min mogelijke hulpen rijd ik mijn paardje de bak door en het gaat hartsikke goed. Jacco dun heeft mij dit geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 15:59

Paard kan alleen hangen als jij hangt en dat touw trekken met 600 kg verkies je Lachen
dus los laten!!

En maak hem aan het been
been = meteen reactie, maar schiet hij dan eens wat harder weg, handen toch los laten. Niet tegen werken. Je kreeg reactie en dat mag je niet afstraffen door meteen weer in zijn mond te zitten.
Dus los los en los, vergeet dat krulletje maar een tijdje, richt je alleen ff op het voorwaarts aan het been houden, de rest komt later wel weer.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:48

probeer toch iemand te vinden waar het mee klikt om les van te nemen.
verder veel voorwaarts rijden. en reactie vragen op je been.. maar blijf telkens terug gaan naar de ontspanning..wanneer je spanning voelt opkomen weer een stapje terug gaan. en die ontspanning weer opzoeken.
verder in de gangen tempowisselingen rijden. daar worden ze los en soepel van. en laat je paardje wat binnen en buitenstelling nemen... laat hem lekker buigen en maak hem maar goed los in zijn lichaam. daar wordt ie een stuk fijner van om te rijden..

veel succes ermee....

groetjes joyce

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 16:59

Citaat:
verder in de gangen tempowisselingen rijden. daar worden ze los en soepel van. en laat je paardje wat binnen en buitenstelling nemen... laat hem lekker buigen en maak hem maar goed los in zijn lichaam. daar wordt ie een stuk fijner van om te rijden..

Helemaal mee eens
Mits ja dat op zit en benen doet.
Het gevaar zonder les is dat er snel weer teveel met de teugels gedaan word.
ook met dat soort oefeningen geld, los laten Lachen

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-03 17:13

haha je hebt gelijk kawa dat het op zit en benen moet..Vergeet af en toe dat dat niet voor iedereen een logische reactie is....

tallie

Berichten: 2207
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-03 18:28

probleem is alleen met pablo zodra ik bijvoorbeeld in galop hem loslaat omdat hij te veel hangt op mijn hand dat hij het idee krijgt dat hij er van door kan gaan.

Veel tempowisselingen rij ik al en daar reageert hij goed op.

MIsschien wil ik hem wel te veel naar beneden rijden en ziet het er voor het oog wel leuk uit.
Maar af entoe denk ik dat mijn armen 10 meter langer worden.

Ik zal wel eens proberen om hem helemaal los te gooien als hij er in gaat hangen.

En tja ik weet dat ik les nodig heb. Maar ja daar is ook niet makkelijk om hier aan te komen. Tenminste niet voor een redelijke prijs.
Binnenkort ga ik op verenigingsles.. en hoop daar wat goede aanwijzingen te krijgen

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-03 11:16

tallie schreef:

Ik zal wel eens proberen om hem helemaal los te gooien als hij er in gaat hangen.



Dit moet je dus nou net niet doen!!! Niet losgooien als hij gaat hangen want dan duikt hij straks helemaal met zijn kop op de grond en dan krijg je hem nooit meer omhoog.
Gelukkig heb ik ervaring met hangerds en drammers Haha! Knipoog
Mijn hengst is na een weekje vrijheid, blijheid ook zo lekker hangerig.
En zoals al gezegd is vasthouden dan geen optie want dan wordt hij alleen maar sterker.
Zo heb ik geleerd om er mee om te gaan: Zodra hij gaat hangen en sterk wordt gelijk met mijn been naar voren rijden en ruimte van voren maar ook meteen weer opvangen. Wat je dus naar voren rijdt moet je gelijk weer opvangen anders heb je het gevaar dat je paard gaat rennen.
Het maakt niet uit dat je paard dan even een paar tellen met zijn kop in de lucht loopt zolang je maar reactie krijgt! Wees daarin heel consequent en bij de minste hangneiging gelijk van je hand afrijden en opvangen en loslaten, loslaten en nog eens loslaten. Dus niet de hele boel losgooien!!! Houd je handen op een bepaalde plaats en daar ontspannen dan kan hij je niet mee naar voren nemen.
En het is echt heel moeilijk dus voel je niet schuldig als het niet meteen lukt. Overkomt de beste. Mijn hengst loopt bijvoorbeeld L2+2 winstpunten en kan met gemak een nette M1 proef afleggen maar zo nu en dan lijkt het alsof ik nog geen B proef kan rondsturen met hem, zo dwars en hangerig en sterk is hij dan! Dus, blijven volhouden en laat je niet gek maken!!!