Er tegen kunnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Er tegen kunnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:03

Vanmiddag in De Teugel op sbs 6 een intervieuw met Tineke Bartels na een nogal mislukte proef met Broere Jazz. Het paard liep duidelijk niet lekker, ging stroef, viel uit zijn oefeningen en er was duidelijk iets mis.

Tineke vertelde dat ze tijdens het losrijden al merkte dat er wat aan schortte en dat ze aan Sjef vroeg of hij soms moest mesten. Nee, gewoon doorrijden. Dat deed ze, hoewel ze haar twijfels had en thuis nog even stil zou blijven staan om te kijken wat er was. Buiten de ring deed ze dat alsnog, maar Jazz mestte niet, dus begon ze aan de proef, die vervolgens de mist in ging omdat hij nog steeds ergens last van had.

Tineke sloot het gesprek af door te vertellen dat er dus duidelijk nog steeds iets mis was tijdens de proef, dat Jazz toch nog last had gehad, maar "dat hij daar toch tegen moet kunnen, dat moet hij nog leren."



Moet dat? Moet een paard daartegen kunnen? Waarom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 16:14

Volgens mij is het niet alleen voor het paard een leerproces, maar vooral voor de combinatie. Tineke vindt misschien toch nog een verklaring voor dit geval met deze wedstrijd en dan heeft ook zij weer iets opgestoken over dat paard. Misschien was de routine wel anders dan anders, of misschien is er iets overgeslagen, je weet het soms niet. Misschien moest hij niet mesten, maar plassen en heeft hij er op dat concours voor de proef niet genoeg gelegenheid voor gehad. Misschien weerkaatste de zon ergens en verblindde dat hem, je weet het soms niet. Maar ik vind wel dat je over de combinatie moet nadenken en niet alleen over het paard. Sommige paarden zijn zo gevoelig dat zelf iets kleins een probleem kan opleveren en ik denk dat Jazz wel onder de gevoelige paarden valt.