Doorzit-Dilemma.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Doorzit-Dilemma.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:22

Ik kan best netjes doorzitten,alleen vind ik dat mijn bovenlichaan schouders,en borst) zo'n rare 'ronde' beweging maken.
Ik word niet door elkaar geshaked ofzo, maar ik maak met doorzitten zegmaar een ronde beweging met mijn bovenlichaam.
Weet iemand wat ik bedoel en hoe ik recht zonder te bewegen kan doorzitten?

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:56

Met je heupen swingen! Die geweging moet je eigenlijk wat lager in je lichaam opvangen, voornamelijk in je heupen.

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 23:05

Ja maar als ik dat doe ziet het er zo raar uit,dan gaat mijn hoofd mee bangen krijg ik pijn in mijn schouders....

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 23:49

ben ik dan zo uitzonderlijk Verward Ik heb namelijk moeite met lichtrijden *LOL*

Bij doorzitten: maak je benen ged lang, en ga niet op de stijgbeugels 'hangen' en idd, verder vanuit je heupen meebewegen. Met je heupen kan je de bewegingen op de goeie manier opvangen, zonder ook met je schouders naar de andere kant van de bak te gaan Lachen

Succes ermee!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 00:01

OK:D Thx

waterkippie2

Berichten: 86
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 01:25

ja ik gebruik ook de methode machie Haha!

werkt prima!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:01

Probeer je middenrif als grens te houden: van daar uit mag je onderlichaam mee gaan in de beweging en je bovenlichaam zo stil mogelijk. Denk er ook maar aan dat je met je hoofd tegen het (zogenaamde) dak moet drukken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:27

Jezelf vooral ontspannen... Als je ergens in je lichaam vastzit, dan kun je daar de schokken niet meer opvangen.
dus als alle tips niet helpen, kun je hieraan denken:
Soms zit je door een lichamelijke oorzaak vast (ik in mijn onderrug) en dan kan manuele therapie gevolgd door houdingstherapie helpen. Klinkt heel rigoreus, maar als je echt een lichamelijke oorzaak hebt, kun je qua techniek heel veel proberen, maar lukt het nooit helemaal lekker...
Succes!
Ps: iemand die heel goed is in kijken naar houding (professioneel dan) kan het zien war jij spant of ontspant en kan je tips geven zoals Tyrza doet om je te helpen de juiste ontspanning en aanspanning te vinden. Maar dat kan niet via de computer Knipoog

Pps: ik heb dus van mezelf moeite met doorzitten, op mijn pony kan ik het echt niet, maar nu ik veel op andere paarden rijd, merk ik dat mijn pony normaal ook uitzonderlijk moeilijk draaft... Op die andere paarden is het veel meer een rondgaande, verende beweging

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 20:03

heej kun je het niet opeen filmpje zetten? dan weten wij meteen precies wat je bedoeld?!!

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:36

ik oefen het doorzitten vaak zonder beugel je wordt wel gedwongen om goede houding aan te nemen anders lig je er zo langs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:42

Vind ik niet, als ik zonder zadel doorzit, heb ik een heel andere houding dan met zadel. Bij zonder zadel hang ik meer naar achter, met zadel zit ik rechter, en dus netter.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 22:46

Het zadel geeft je natuurlijk meer ondersteuning mbv onder andere je kniewrongen. En door je beugels heb je toch meer steun, waardoor je benen niet geheel lang kunnen "hangen".

justice19
Berichten: 31
Geregistreerd: 01-09-03
Woonplaats: duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:19

Tyrza schreef:
Het zadel geeft je natuurlijk meer ondersteuning mbv onder andere je kniewrongen. En door je beugels heb je toch meer steun, waardoor je benen niet geheel lang kunnen "hangen".
Ik oefen het op deze manier omdat ik weet dat ik dan meestal ontspannen rechtop ga zitten en ik doe deze oefening wel met zadel. ook druk ik gewoon m'n hakken dan uit en natuurlijk is het niet hetzelfde maar ik merk wel als ik af en toe het op die manier oefen dat m'n houding tijdens het doorzitten dan netter is Pling

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 23:23

Ik keur het ook niet af Knipoog

En als je er mee gebaat bent, why not?

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-03 10:07

Ik bewoog vroeger ook in mn bovenlijf ipv dat ik met mn onderlijf de beweging opving, maar vooral in de galop, toen beni k een weekje bij een ruiter geweest, en elke dag paar paarden gereden en hij maar drammen op mn zit, nou dat hielp! Alleen lag mn kont half open aan t eind van de week.
Het is dus wel fijn als er iemand langs de kant staat die af n toe zegt, van he opletten he.Omdat ik iig zo druk met rijden was dat ik weer verkeerd ging zitten.

Oefening baart kunst, en ik heb gewoon altijd de beugels aangehouden eigenlijk.Probeer ook je schouders meer naar achteren te houden en rechtop te zitten.