Fout in hoofd-hals houding

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Fout in hoofd-hals houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-03 22:03

Hej bokkers, een vraagje.

Mijn paard heeft een hoofd-halshouding waar volgens mij een foutje in zit. Tja.
Als je vanaf de zijkant kijkt zie je zijn schoft-een dalletje en dan loopt zijn hals mooi omhoog. Ik hoop dat jullie het snappen (heb helaas nog geen foto, komt nog).
Is dit een fout in zijn bouw, of is dit een rijtechnisch probleem (en ook als zodanig op te lossen??). Ik hoop dat iemand tips heeft,

Alvast bedankt OK dan!

staverej
Berichten: 121
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-03 22:08

Een knikje bij de schoft, komt heel veel voor bij paarden met veel bloed. Daar is opzich heel goed mee te rijden en je kunt het door goed rijden voor een heel groot gedeelte wegwerken.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 10:34

Het Welsh K merrietje dat ik nu mag trainen heeft dat ook erg (Nu 7, twee jaar niets gedaan en voorheen alleen beetje recreatief gereden, en Andrew had dat vroeger. Uit ervaring bij Andrew weet ik dat je het door goed te rijden (vanuit voorwaarts/neerwaarts langzaam aan opbouwen en steeds meer die hals omhoog rijden) je die spieren kunt trainen en dan gaat het langzaamaan verdwijnen. Pas op dat je dus niet je paard te snel te hog laat lopen, want dan trek je hem juist in dat knikje!

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 11:28

ik snap het niet sorry Haha! stuur me maar een keer die foto Knipoog

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-03 12:07

Afbeelding
Dt idee denk ik... Kijk naar het deukje voor de schoft. Een getrainde hals loopt mooi rond en bol, hier gaat hij eerst hol naar beneden en dan pas weer omhoog...

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-03 18:19

Ja, dit is het idee ja.
Ik moet wel zeggen dat het onder het rijden niet zo opvalt, alleen al hij gewoon in de wei loopt heeft ie het duidelijker.
Alvast bedankt voor de reacties, ga nog meer mijn best doen!

snuitje
Berichten: 9
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:23

hoi je kan bester dierenarts laten komen meschien zit eriets vast in haar nek of rug zodoende de deukje in haar schoft je kan beter niet gaan rijden dat kan alleen maar erge worden wilje je paard binnen 6 maanden naar de slacht hebben dan benje hem kwijt weetje watje kan doen dat heb ik ook moete doen bij me eigen paard je kan beter eerst week of 2 buik om hoog doen dat doe je met je handen en in haar kont knijpen dan longeren dat moetje iederedag doen weetje ook watje moet doen . eerst stappen dan arbeids draf en dan draf uilaten strekken dan arbeids galop dan snelle galop en trug nemen en als je ziet dat met haar hals naar beneden ziet lopen dan beloon je haar dat ze dat goed hebgedaan dat moest ik ook doen maar is goed gekomen alleen met door zitten heb ze nog iets last van maar dat word ook alminder

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:32

Heb je nog ergens leestekens op je toetsenbord?

Maar dat deukje is niet om hem naar de slacht te brengen hoor, veel paarden met een scheut bloed hebben dat.
Vwnw rijden enz scheelt ook om het te trainen dat het wat minder word.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 09:40

Dit noem je overigens niet hoofd-halshouding, want dat gedeelte zit helemaal voor bij het hoofd.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132045
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-03 21:53

Een knikje voor de schoft zie je wel vaker, zeker bij paarden met veel bloed.
Het hoeft geen probleem te zijn met rijden, zie het maar als een schoonheidsfoutje.
Wat je wel vaker ziet, is dat paarden met zo'n knikje meer moeite hebben met oprichting en dat de rest van de hals wat vlak gedragen wordt.
Met gerichte training kun je er verbetering in brengen, met name een goede bespiering doet wonderen.
Helemaal verdwijnen zal het niet, maar het kan wel verbeteren.