nageven bij het halthouden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 12:19

Ik heb een probleempje met mijn paard bij het halthouden.

Als ik halthou, wat zowieso veel geduld vergt, steekt immi haar hoofd in de lucht, pakt het bit vast en wil op geen enkele manier meer nageven. Pas als ik wegstap geeft ze weer na.

Ik heb het ook al eens anders aangepakt, nl proberen haar vanuit een actieve stap, waarbij ze aan de teugel loopt, heel langzaam te laten stappen totdat ze stilstaat aan de teugel (was de bedoeling). Hierbij blijft ze heel lang goed naar beneden lopen, maar op het moment dat ze echt stilstaat, rukt ze me weer de teugels uit de handen.

Verder is het een heel nageeflijk paard en loopt ze mooi rond met een actief achterbeen.

Wie weet een oplossing?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:30

Trucje, waar menig ruiter het net een twee drie mee eens zal zijn...
Als je dus eenmaal stilstaat en zij haar hoofd opheft, gewoon je handen op de hals rusten met in elke hand een teugel die je zo strak houdt op een en dezelfde lengte, dat je paard er genoeg hinder van ondervindt om een andere hoofdhouding te zoeken. Dat wordt dus de hoofd naar beneden houding, en je had je tuegels daarvoor al op de juiste lengte. Gewoon je teugels zo houden, door het hoofd naar beneden te bewegen beloont je paard zichzelf al. Dan zal ze het wel weer proberen, maar jij houdt dit spelletje het langst vol.
Ga niet zitten friemelen of trekken, gewoon je hand heel passief op die plaats houden, niet meegeven aan haar grillen. Laat haar er maar in smoren, it's your way or the highway, zeg maar.
Je zal zien dat ze een stuk lichter gaat worden in de hand tijdens het halthouden, en ook tijdens de overgang naar het halthouden toe.
Zolang ze niet levensgevaarlijk gaat spartelen, moet je het zeker eens proberen. succes!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:33

Als je zeker weet dat er lichamelijk niets aan de hand is kan je er een slofje bijpakken.

En dan tig keren halthouden...

Errug saai en zeker niet het leukste stukje om aan te werken maar wel heel belangrijk...

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:35

Het verhaaltje van Dees komt uit Ruiters en Rechters van Ernest van Loon hij noemt het 'de corrigerend weerstand biedende hand'.
(dat boek is echt de moeite waard!)
Mee eens, Tineke Bartels zegt ook 'je handen op die momenten (ook als je paard ervandoor gaat bv.) als een bijzetteugel laten werken'.

Dus als zij het zeggen!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:37

Daarbij kun je extra hulp geven door net te doen alsof je een staart hebt die je naar de grond laat zakken, daardoor blijf ontspannen en zwaar in het zadel, dat kun je trouwens ook doen met het vertragen in een gang.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:38

goh, ik had het van mijn instructeur... geletterd type dus! Wie had dat gedacht van een spring-jock!
Ik vond het zelf wat barbaars....maar inderdaad, als de pro's het zeggen, dan zit het wel goed toch!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:57

Hee Orri jij hebt ook de staart gehad in je centered ridingles. Het werkte echt fantastisch bij mij. Het leek alsof ik niks deed, ik dacht dat ik mijn staart liet groeien en ze stond stil. Ik hoefde niks met mijn teugels te doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:58

hieronder staat een topic met een soortgelijk probleem. Ik denk dat vastzetten van handen niet helpt, omdat een paard toch sterker is. Dan zul je hulp nodig hebben van een slof. Ik denk dat schijnovergangen het beste helpen en zo naar het halt toewerken. als het paard stil staat eens proberen of hij met zijn hoofd zover mogelijk naar beneden wil zakken. En dat belonen.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:00

Ik heb hetzelfde probleem en heb bovengenoemde truuk ook al eens geprobeerd. Helaas is de 'oplossing' die mijn paard verzint niet 'naar beneden met het hoofd' maar 'oké, achterwaarts dan maar' Haha!

Ik hoop dat iemand nog een andere oplossing weet?!?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:02

dan moet je hem naar voren rijden weer met je benen.

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:08

..maar dan krijgt ze precies haar zin! Want mevrouw wíl niet halthouden...

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:11

Misscien een tipje, kvoel me nu zonietig tussen al die paardenkenners!! Maar lukt het inbuigen tijdens het halthouden wel??? Anders kan je daar misschien mee oefenen. Bij mijn vorige bijrijpaard kwam ook het hoofd omhoog, maar ik dreef haar zachtjes bij en hield haar tegen toen gaf ze na en kwam ze ook heel rustig naar beneden, de eerste tijd heb ik ook alleen maar aan inbuigen gedaan! En zodra ik wegstapte kwam het hoofd weer omhoog en hield ik weer halt, en was nu iets trenger in mijn hand en kwam ze nog wel omhoog maar na tig keer oefenen deed ze dat ook niet meer en toen werd ze verkocht!! Ik heb haar niet met slof gereden, maar alleen met martingaal maar ook de laatste weken niet meer het ging toen ook super zonder martingaal!!! Succes er mee!

Groetjes Esmee

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 17:42

misschien tijdelijk aan de longe bijgezet oefenen? Steeds hele korte stukjes en tijdens het rijden het nageeflijk halthouden laten zitten. Gewoon dan even niet aan de teugels komen. Als je het gevoel hebt dat ze aan de longe onvoorwaardelijk netjes nageeflijk halthoudt dan weer onder het zadel verder proberen.

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 19:21

Ik heb geleerd om dit met mijn benen op te lossen, maar het vraagt héél veel tijd, maar je hebt er daarna des te meer plezier van.
Op het moment dat je halthoudt en ze trekt de teugels uit je handen, druk je zachtjes met je benen, niet te hard, want het is niet de bedoeling dat ze voorwaarst gaat. Deze kleine drang voorwaarts vang je dan weer op met een soepele hand en daarna ontspan je je handen weer en zo blijf je oefenen tot ze netjes stilstaat. Het is in het begin een beetje zoeken hoeveel been je mag geven en ook zij moet begrijpen dat ze moet nageven en niet voorwaarts moet gaan.

Veel succes!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 13:22

Ikheb (had) hetzelfde probleem ongeveer. ik ga volgende maand Z starten en halthouden kan ik nog niet eens fatsoenlijk Frusty ......
Ik heb van m'n instructrice de volgende manier geleerd:
Halthouden, been erbij en kijken of ze na wil geven. Lukt dat niet, dan draai je door op een klein voltetje en stelt laag en diep in. dan direct uit de volte weer halthouden. Nu geeft hij waarschijnlijk wel na, en anders draai je gewoon nog een voltetje.

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-01 22:02

bedankt allemaal voor de reacties!!!

Ik ga er snel mee aan het werk!!

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-01 23:07

s
Laatst bijgewerkt door janna op 05-04-22 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Immi

Berichten: 49
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 15:53

Joehoe ze doet het!!! Ik heb volgens mij nix anders gedaan dan anders, gewoon stil gaan staan en dan spelen net m'n hand maar vandaag wou ze ineens zomaar nageven?!! Ik snap het zelf ook niet maar mijn paardje is nou eenmaal een beetje freaky!!! Haha!