okee, het rijden ging megaslecht, iemand tips?Update!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 21:28

Het paard (lusitanohengst) heeft dus een tijdje stilgestaan, en vandaag ben ik weer opgegaan, Hij was heel braaf gelukkig, maar hij luisterde totaal niet naar mijn been, zit en teugelhulpen Verward Ik zal wel wat verkeerd doen, hij was immers grand prix dressuur, maar ik kwam er maar niet achter wat ik verkeerd deed. Ik reed goed op 2 teugels, heb er goed op gelet dat ik niet scheef zat, en gewoon normaal mijn been eraan. En toch liep hij voor al mijn hulpen weg. Tien ik een zweepje erbij nam, en hem op zijn schouder bijtikte, ging hij piafferen Verward Dit zal wel heel erg stom overkomen, maar heeft iemand tips, misschien wt ik over het hoofd hem gezien, of hoe ik hem tenminste recht vooriut krijg, i.p.v. telkens ongevragd wijken enzo? Ik heb nu geen instructrice, is eigenlijk wel nodig, maar ik ga dit paard toch niet lang rijden....

_________________
Nonnie is aangenomen!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Nonnie op 2001-09-28 18:07 ]</font>

Mar2lin
Berichten: 1833
Geregistreerd: 26-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 21:53

Hoi,

Hij heeft lang stil gestaan???? Dan kan het idd wel voorkomen dat een paard niet meer zo reageert op dehulpen, je moet het eerst opbouwen. Als hij na 2 a 3 keer vragen nog niet reageert op je been... tik met de zweep erbij of je stem gebruiken! Als hij gaat piafferen gewoon terug nemen en geduld houden en dan weet je gelijk dat je de volgende keer als je hem aantikt ook in moet houden!

Maar als je het over het nageeflijk zijn hebt, moet volgens mij ook eerst weer ff longeren, met bijzet zodat weer doorheeft wat de bedoeling is. Misschien kan je met bijzetteugels oid rijden, het lijkt me misschien overbodig maar misschien dat het toch helpt. Ik heb daar geen ervaring mee, ik heb het ook maar van iemand gehoord weet alleen niet of dit echt goed en paardvriendelijk voor je paard is!

Succes ermee!!!!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:02

tja, je geet waareschoijkn onbewust hulpen geven. Probeer dood stil en recht te zitten en geef vooral niet constant been en als je hem een tikje geeft geef hem dan een tikje op zijn kont. misschien doet hij dan wel wat opeens maar dat moet je maar zien. Alshij maar voorwaarts is. dat is het allerbelangrijkste.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 22:02

Heej bedankt zeg!
Alleen dat piafferen doet ie alleen als ik gewoon een normale arbeidsdraf van hem vraag, het gaat dan ook goed, maar op een gegeven moment gaat is dus idd piafferen Verward Ik heb dat zelf opgelost door mijn handen naar voren te doen, en ietsje meer been geven, en dan draaft ie wel weer gewoon. Volgens mij is het geen ongehoorzaamheid, maar ik denk dat het eerder is omdat hij gewoon niet snapt wat IK bedoel, en ik niet snapt wat HIJ voor hulpen nodig heeft. Maar hij is wel heel slecht voor het been idd, bijvoorbeeld in de galop (heb ik maar heel eventjes gedaan hoor, omdat het moest), ik gad telkens evenveel been, maar opees valt ie dan weer terug, Tik erbij, en hij galoppeert weer. Ik vraag niet van hem die nageeflijkheid, hij komt wel uitzichtzelf, zoals het dus hoort. Hij zal morgen wel spierpijn hebben.......en ik ook trouwens, heb ook al een tijdje niet meer (serieus) gereden }> Schijnheilig

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:08

tja, dat bedoelde ik nou eigenlijk ook: jij snapt hem niet en hij snapt jouw niet, en daar moet dus verandering inkomen. Doorgereden paarden kennen zulke verfijnde hulpen dat is voor een normale ruiter haast onmogelijk om ze zo te geven in het begint maar je kunt het natuurlijk wel leren!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-01 22:12

ja, eigenlijk wil ik wel gaan lessen op hem, lijkt me echt een uitdaging, mar degene waarvan ik les kan krijgen vraagt rond de 125 gulden per uur (Birgitt v/d Eyken, zelf ook grand prix amazone), maar ja, het is mijn eigen paard niet Schijnheilig En ik weet nie hoelang ik hem kan blijven rijden, kan nog 3 jaar zijn, maar het kan volgende week ook al afgelopen zijn. Maar ik weet wel dat alle fouten bij mij zitten, hij kent alles al, if hoef alleen de knopjes maar te vinden Schijnheilig Maar ja, ik kan ze niet vinden , het lijkt zoveel makkelijker als het is Bloos

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 22:19

ik rijd zelf ook een internationaal springpaard en de eerste keer dat ik hem reed kreeg ik hem welgeteld 3 pasjes in draf want hij sprong telkens aan in galop en als ik hem terug wilde nemen ging hij telkens draven. Soms doet hij nu ook zomaar travers of schouderbinnenwaarts en dan weet ik dat ik nu ff wat verkeerd doe. Hij kan ook machtig slecht aan het been zijn maar vaak kun je hem daar wel redelijk doorheen rijden. Zijn er echt geen geodkopere instructies? Al is Birgit natuurlijk wel top!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 23:58

Les nemen is zeker aan te bevelen. Waar zit Birgit eigenlijk? (Dacht dat die ergens in het zuiden zat Verward ) Wat dat piafferen betreft: ik denk dat je hem (onbewust) teveel vasthoud. Je geeft ook zelf de oplossing namelijk al Haha! Hand naar voor! Kan verder zo geen dingen noemen van achter de compu.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-01 20:09

nee, er mogen geen andere bij ons komen, birgitt is de enigste....Ze is heel aardig hoor, haar paard Ramazotti heeft nog een tijd bij ons op de kliniek gestaan. Ik ga morgen weer rijden, ga een zachter bit proberen (vorige keer dus noodgedwongen met pessoabit moeten rijden), en zie verder hoe het gaat...hoop wat beter Schijnheilig Enne, Zep, birgitt zit idd in het zuiden, maar kotm elke dindsdag naar ons toe om les te geven, leuk om te zien!!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:17

een (goeie) Lusitano rijd je zo weer mee weg (heb t zelf gezien, zit in t karakter). Wel raar dat hij zo miept, misschien doe je ongemerkt wel dingen waar hij op reageert (omdat hij zo hoog geschoold is). Geef je hulpen die jij niet kent, maar hij wel...
Ik heb zelf ook op een Grandprix getrainde Lusitano gereden, en ik kon geen wissels rijden. Hij wel (uiteraard). Zit je daar je suf te zweten. De rest ging wel ,maar hij zat bij mij ook zo in passage, piaffe was wat minder, maar echt ongelofelijk. En ik maar stoeien. Kreeg m ook niet fatsoenlijk schouder binnen.
Ik wist toen dat ik dácht dat ik leuk reed, maar er in feite geen bal van kon. Gelukkig doet Joop wel alles wat ik zeg, maar samen kunnen we ook niet fatsoenlijk moeilijke dingen doen. Niet opgeven, probeer de signalen die hij afgeeft op te pikken, en er wat mee te doen...
Ben wel een beetje jaloers hoor! Succes he...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-01 16:21

Probeer m idd van voor wat meer ruimte te geven en voorwaarts neerwaarts te rijden. Als je m dan redelijk voorwaarts hebt is hij misschien wat meer ontspannen. Dat scheelt ook een hoop denk ik.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-01 18:06

gisteren heeft ie rust gehad, en vandaag ben ik er dan weer opgeklommen. Eerst ff gelongeerd, meneer krijgt nu wat meer voer }> Toen erop, hij had er zin in, en was superontspannen! Ik wou eigenlijk alleen ff stappen, om hem vooral in stap goeie rechte lijnen te laten lopen (eigenlijk is het dus andersom, ik moet leren welke hulpen hij moet krijgen, maar jullie snappen me vast wel Clown ), heb veel wendingen gedaan (keertwending, volte's, gebroken lijnen), ging echt heel goed! Toen dus maar ff gedraafd, en dezelfde dingen gedaan. Ging wel wat minder als in stap, maar toch al een hele verbetering! Toen nog ff een galopje gedaan, op allebei de handen 1 keer de bak rond en een volte. Een keer viel hij op de volte uit de galop, en toen heb ik het overnieuw gedaan.....Ben echt helemaal heppie, dat ik het toch begin te snappen allemaal!
Ow ja, dat piafferen heeft ie maar een keer gedaan vandaag, ik heb er extra op gelet, en toen dus maar mijn handen naar voren gedaan..... Haha! Party!!