problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:19

Poehee...

even kort samengevat:

1. Mijn paard springt op de linkerhand in de rechtergalop. wanneer hij wél goed aanspringt, , springt hij na een paar passen om.
Hoe krijg ik dat eruit?

2. Met welke hulpteugel leer ik mijn paard de achterhand eronder te brengen?

3. Waarom schud mijn paard met zijn hoofd?



Mulan

Berichten: 408
Geregistreerd: 26-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-03 22:27

En even heel kort en niet volledig (maar daar hebben we weer andere bokkers voor!) geantwoord:

1. Je zegt zelf dat hij nog jong is. Vaak hebben paarden dan nog moeite met hun balans. Doet hij het ook aan de longe?
Zo nee, dan zou ik m'n houding en hulpen nog eens onder de loep nemen.
Niet te lang galopperen, een klein goed stukje, dan draven en belonen.

2. Met GEEN hulpteugel. Een martingaal voorkomt dat je paard z'n hoofd omhoog brengt en jij het contact verliest, een slof is om je paard te helpen richting te bepalen (je rijdt MET een slof, nooit OP een slof). Een longeersingel met bijzet is fijn om je paard nageeflijk te krijgen. Laatje hem dan maar wat rondjes rennen, dan heeft dit voor het onderbengen van de achterhand weinig tot geen nut. Door een paard van voren vast te sjorren, brengt hij z'n achterhand niet onder. Met rijden rijd je hem dus tegen je hand op/naar je hand toe, aan de longe bewerkstellig je dit met 'je driehoek' het longeertouw en de zweep.

3. Schudden kan meerdere oorzaken hebben. Problemen aan het gebit, slecht passend tuig, onrustige handen, protest, onzekerheid bij je paard.
Zorg voor een rustige, consequente hand en sluit zoveel mogelijk oorzaken uit. Zorg voor afwisseling. Goed naar voren rijden en licht contact HOUDEN. Doet hij het alleen in stap?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers