Halthouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 10:48

Ik denk dat je dat eerst moet proberen oplosssen met je benen. Ik zit nu ook in zo'n periode met Paddy. Op het moment dat ik terugkom in tempo en zij met haar hoofd omhoog komt, ga ik weer aanrijden en ga ik niet verder met halthouden. En zo probeer ik steeds verder te komen. Dus d.m.v. schijn overgangen naar halt proberen het paard rond te houden. Als dat niet werkt, dan kun je het eens proberen met een slof, maar dat is echt een dwangmiddel waarmee ze het ook wel kunnen leren, maar het rijtechnisch oplossen is wel beter.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 13:32

Nou, als je paard aan je handen trekt moet je een flinke schop verkopen, maar NIET terugtrekken. dat win je nooit van je leven. Maar een paard mag niet aan je handen trekken, dat moet je wederom met je benen oplossen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:26

speciaal voor Lunatic haal ik een citaat van iemand hier op bokt aan, ik weet niet meer van wie: beter goed rijden met hulpteugel, dan slecht zonder. Beetje relativeren he, hulpteugels zijn er niet voor niets, en ze zijn niet per definitie slecht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:05

Lunatic, dat is geen relativeren wat jij doet. Dat is faliekant bevooroordeeld zijn. Ik ben voorstander van hulpteugels, zij het met flinke mate. Overigens rijd ik er zelf niet (meer) mee. Alleen mijn merrie heb ik met hulpteugels gereden, totdat we verder konden zonder hulpteugels. Hulpteugels zijn om een tijdelijk moeilijke periode door te komen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:55

Yep, als je met de slof rijdt op zo'n moment, krijg je paard er sneller doorheen, zonder hem te veel in de mond te hoeven komen. Mensen zijn namelijk geneigd om meer in de mond te gaan plukken en met hun benen te werken (ook storend voor een paard) als een paard niet nageeflijk is. En dan is een slof toch een vreedzamer middel. Uiteraard onder voorwaarde dat je de slof goed gebruikt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:53

Yep, en denk niet dat als mensen een hulpteugel er aan hangen dat ze heus niet hebben geprobeerd het eerst rijtechnisch op te lossen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:22

als er iets nu waardeloos is voor een paard om mee te longeren, dan is het wel een bijzetteugel. Daar kunnen paarden zich namelijk op vastzetten en op gaan hangen. Dan zou ik liever een gogue pakken of chambon. DAarbij heb jij ook geen verstand van hulpteugels, als ik hoor dat je met een thiedeman een paard omlaag zou kunnen rijden. Een Thiedeman doet slechts 1 ding: voorkomen dat het paard het hoofd omhoog doet. MAar hij zorgt er NIET voor dat het paard met het hoofd omlaag komt. Dat zal de ruiter zelf moeten doen. En goed rijden met een slof is beter dan slecht rijden zonder. Om de redenen die ik al eerder genoemd heb.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 11:55

Wat zegt je instructrice eigenlijk van dit probleem?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:04

Hm, dat wordt moeilijk. en als je halt houdt, en je probeert toch door te gaan met je paard naar beneden te laten afbuigen en dan zo diep en rond mogelijk en belonen, lukt dat niet? Of net voor het halthouden heel laag en heel diep en rond instellen?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 12:59

Als dat voldoende helpt. Als je de thiedeman strak zet kan ze in ieder geval niet meer zo heel hoog komen met haar hoofd. als een paard zijn hoofd omhoog heeft, is hij sterker dan anders. Vaak te sterk voor de ruiter. Die heeft dan niets meer in te brengen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 10:08

Ik ben nu met paddy zover dat ik haar rond wil houden tijdens een overgang terug. Ook met IOnes ben ik daar weer mee bezig. Voor de operatie kon hij het maar ik moet nu weer helemaal overnieuw beginnen (baal baal). Het is voor een paard moeilijker gesloten te blijven in een overgang terug, dan in een overgang voorwaarts. Ik maak de overgangen terug nu heel geleidelijk aan, blijven ze toch met hun hoofd naar boven komen, rij ik ze weer voorwaarts en ik rij dus schijnovergangen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-01 15:41

Tja, wat Rieja zegt ben ik mee eens. zou ook nog een optie kunne zijn. Maar zo had ik het eerder ook al beschreven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers