Hard aanpakken of juist niet???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:18

Oke, ik heb al verteld dat ik van mn paard afviel met een hersenschudding, hij bokt, schud met zn hoofd en gaat ervan door en pakt zijn bit vast, nu zegt de eigenaar van de manege, dat ik hem met Pasoa bit moet rijden, op t laagsterondje??? Bij een 3- jarig paard??? En iemand anders zegt weer dat ik juist mn teugels los moet gooien en vaak moet belonen en niet veel op zn kop moet geven, juist gerust stellen en zonder zweep rijden, wat denken jullie??? Ik denk zelf t laatste maar??? En les heeft nu echt geen zin want hij is helemaal gek!!! daarbij mag ik zelf voorlopig niet rijden!!! Alvast bedankt, Monique.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:22

heeft ie niet ergens last van? En als je hem van ter voren gaat longeren?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:24

Ik heb het idee dat jij geen idee hebt hoe je dit moet oplossen, niet alleen n.a.v. dit topic maar dat had ik ook al bij de anderen topics die je over dit paard en je vorige hebt geopend...

Naar mijn idee is het dan het verstandigst (en veiligst!) om hem bij een profesionele ruiter onder te brengen die hem een aantal weken voor je kan doorrijden.

Hoe langer jullie zo blijven doormodderen hoe groter de kans dat dit paard onherstelbaar verpest wordt!

No hard feelings!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:24

Als hij helemaal gek is zou ik juist (prive) les gaan rijden bij iemand die jou (of bv je vriendin) kan helpen om dit op te lossen. Ook een jong paardn moet zich gedragen en bokken, wegrennen en met zijn kop slaan hoort daar niet bij IMO. Ik weet niet of een pessoa bit de oplossing is, bokken los je eerder op door zijn kop omhoog te houden en hem vooruit te schoppen zodat hij niet stil kan gaan staan. Tegen zijn hoofd omhoog gooien en wegrennen (ik neem aan dat hij dan ook zijn hoofd omhoog steekt) zou ik wel een martingaal gebruiken, dat kan niet zoveel kwaad en begrenst hem als hij zij kop in de lucht steekt.
Dus vooral consequent aanpakken en geen streken accepteren. Ik moest de mijne ook eerst stevig longeren (met bijzetteugel oid) totdat hij te moe was om aan geintjes te denken. Je eigen veiligheid staat nog altijd voorop.
Heb je hem nog steeds op proef trouwens? Dan zou ik er ook over nadenken of dit wel een geschikt paard voor je is.

edit
Ik sluit me eigenlijk aan bij Sjuimpje, maar ik zou nog liever je een ander paard aanraden.


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-09-25 10:28 ]</font>

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:26

Ik denk nioet dat een ander bit een oplossing is. Het is een 3-jarige en die zijn weleens vrolijk...
Asl je paard met zijn hoofd gaat schuddden dan het zelfde contact houden in je hand (dus niet je hand naar voren of gaan trekken aan de teugels), proberen je hand zo stil mogelijk te houden en daar tegenaan drijven met je been, zorg ervoor dat je reactie krijgt. Je moet hem niet op je been steeds harder laten gaan, maar actiever (fanatieker zijn bene optillen en neerzetten, zonder dat zijn passen groter worden)dus als je drijft en je krijgt reactie, dan dit rustig opvangen met je buitenteugel. Zo krijg je een actiever achterbeen, hij moet meer gaan doen, dus kan hij daar zijn energie insteken. En op het moment dat hij van achter actiever moet worden, moet hij ook constanter worden aan de voorkant, ander kan hij zijn spieren achter niet aanspannen. (volg je me nog...??)
Veel voltes rijden zodat je controle blijft houden helpt ook vaak (samen met het hierbovengeschreven verhaal)
Succes ermee..wendy

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:42

Zeker lessen! Hier moet je niet mee in je eentje gaan klooien. Of idd, zoals zep zegt, een profesionele ruiter erop laten, al is het voor 3 dagen in de week dat hij/zij jou ook wat tips kan geven. Ik denk dat er hier behoorlijk aan gewerkt moet worden... zeker geen ander bit in doen (wat is dat nou voor idee.. dat verschuift het probleem gewoon)
Succes

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:48

Jullie hebben, denk ik wel gelijk!!! Ik heb er ook aan gedacht om een bij een professionele ruiter te stallen en hem door zo iemand te laten trainen en idd. ik twijfel nu ook of dit een geschikt paard voor me is!!! Toen ik hem reed bij de handelaar was hij zo braaf(maar misschien sedalin, of hoe je t schrijft???) er zijn natuurlijk meerdere redenen maar ik heb ook meerdere mensen gesproken die daar een paard vandaan hebben, die de eerste paar dagen heel rustig was en daarna supergek!!!
Dus..ik zit echt te denken..wat moet ik nou??? T is verder een heel leuk paard!!! Soms denk ik echt, had ik het maar bij mijn fjordjes gehouden, ik was nooit bang, ik stapte op elk paard, reed nml. ook veel paarden van mijn instructeur, maar ik ben nu zo bang!!! (sinds Mulenza en van Lucky was ik ook afgevallen met hersenschudding maar daar was ik helemaal niet bang voor!!!) Tja, eigenlijk zou ik weer een fjord willen maar t kwam omdat ik les had en mijn instructeur zei, dat hij vond als ik een beter paard had, ik best ver kon komen!!! En tja, mijn droom was dat dus ook maar nu heb ik zoiets van had ik mijn fjord maar gehouden, ik vind ze nml. zo leuk!!! En op Lucky in de wedstrijden haalde ik altijd hele goeie punten!!! Maar..ik heb dus lessen nodig, dat is waar!!! Ik ben gewoon niet zo'n held en ik heb helaas de laatste keren de verkeerde paarden getroffen(ligt ook aan mij hoor!!!), bij die handelaar zijn ze allemaal wild en tja, daar moet je mee kunnen omgaan!!! Sorry, t word toch nog een lang verhaal maar wat ik nog wil zeggen...bij ons op de manege is een en al strijd, daar word je zo in meegetrokken!!! En omdat ik Mulenza wegdeed omdat hij zo steigerde(ze was al 7 en ik dacht niet dat ik dat er uit kreeg) zeggen sommige nu, o, deze zal ze ook wel wegdoen, daarom, alleen degene die me langer kennen op de manege zeggen dat het onzin is want mn andere paarden zijn nooit om die reden weg gegaan, en Lucky kon ook aardig bokken!!! En Mistral (andere fjord) heb ik 6 jaar gehad!!!(die moest helaas afgemaakt worden, zware atrose) Dus...ik moet er goed over nadenken wat ik wil..oke ik ben gek op dressuur maar vind ik dit wel leuk!!!??? En neem ik weer een fjord of ga ik het gewoon proberen??? Iemand tips??? Alvast bedankt, sorry voor t lange verhaal maar t moest eruit!!! Groetjes Monique.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:53

He Monique,

paard rijden doe je toch voor je eigen plezier en niet voor dat van iemand anders. Als je niet met een goed gevoel op je eigen paard kunt gaan zitten is dat geen geschikt paard voor je, vrij simpel. En als je iedere keer bang bent omdat je moet gaan rijden is de lol er snel van af. Ik zou persoonlijk weer op zoek gaan naar een leuk braaf beestje, Fjord als je dat leuk vindt of iets anders, en dus niet bij deze handelaar. Wedstrijdambities komen voor ruiters als jij en ik die gewoon voor onze hoobby rijden toch pas op de tweede plaats. Daarmee zeg ik niet dat wedstrijden niet leuk zijn, maar het plezier moet bij mij wel voorop staan. En trek je niets aan van de anderen bij jullie op stal, het gaat erom waar je jezelf goed bij voelt.
Succes ermee.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:53

Nog even 1 ding, voordat t verkeerd word opgevat: de mensen zijn heel leuk op onze manege, hoor en op de manege is het heel gezellig maar volgens mij heb je dat op elke manege wel een beetje die strijd onder elkaar maar ik moet er gewoon niet aan mee willen doen, want dat is mijn eigen schuld!!! Groetjes Monique.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:56

Ik vind het ook zo banketstaaflig voor je!

Maar je bent hier gewoon niet aan toe!
Er zijn zoveel leuke basis paarden te vinden, ik weet zeker dat je een paardje tegenkomt waar je je helemaal in kan vinden.

Wat het belangrijkste is, is dat je je niet laat verleiden door een lekker bekkie.
Blijf rationeel denken, en zet van te voren een aantal punten op papier waar jouw paard ten alle tijde aan moet voldoen en doe geen concessies aan dat lijstje!

Dit paard is veels te groot, te jong en te ondeugend voor je... Verdrietig
Ik denk niet dat de handelaar jouw genept heeft door hem sedalin toe te dienen,
jonge dieren gaan je ten alle tijden uitproberen!
Daarom is het waarschijnlijk verstandiger om een goed opgeleid paardje te zoeken wat die puber periode al voorbij is.

Heel veel suc6 met het maken van de juiste beslissing!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 10:57

Dank je, Lielle, je hebt gelijk!!!
Ik moet er maar goed over nadenken!!!
Groetjes Monique.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 11:25

Ja, maar hoe vind je dan wel een geschikt paard??? Dit paard was in het begin ook heel braaf!!!

Aan de ene kant heb ik zoiets, ik wil niet te snel opgeven maar ik wil het paard niet verknallen, ik moet er idd. goed over nadenken!!! Wat zouden jullie doen als je in mijn schoenen stond???

O,ja sorry moderators, ik weet niet of dit bericht nu uiteindelijk op de goede plek staat!!!?

Groetjes Monique.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 11:27

O,ja ik heb hem niet meer op proef!!!
En.. ik longeer hem nou voor t rijden.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:30

Ik zou contact opnemen met de handelaar en het paard terugbrengen Verdrietig

Daarna, zou ik heel veel visjes uitzetten naar kennissen die voor je mee kunnen kijken.
Daarbij zou ik rondkijken bij erkende VSN handelaren. En advertenties in de gaten houden.

Maar ik denk dat het voor jou heel belangrijk is om zo'n lijstje op te stellen!
Ik denk dat jij als persoon namelijk heel snel verliefd wordt op een paard, dan verlies ja de belangrijkste dingen gewon uit het oog!
Want zeg nou eerlijk...
Als iemand voor 2 maanden terug had gezegt dat je met een 3 jarige, alleen zadelmakke ruin van over de 1.70 zou thuiskomen, had je het nooit gelooft, of wel? Verward

nimmerdor
Berichten: 18
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:49

Monique,
Alle goede raad van iedereen is leuk en daar kun je geen beslissing op nemen. elk paard is anders.
Het is echt je gevoel wat je moet volgen.
Kijk ik weet dat je geschrokken bent en dat je bang bent dat je het weer fout hebt gedaan.
De teleurstelling van mulenza en killian spelen hierbij ook mee. En een ander bit is geen oplossing, dat is onderdrukken van wat er werkelijk is. Is het speelsheid of zit hem wat dwars. Kijk een ding is zeker een jong paard gaat ieder nieuw persoon dat erop zit uitproberen. vroeg of laat wil hij kijken hoe ver hij kan gaan. En je moet het respect van reus krijgen. afdwingen zal zelden lukken. Je weet ik heb heel veel problemen gahad vroeger met imbar. En dat heeft me 1,5 jaar gekost voordat ik hem onder controle had. een ding heb er wel van leren rijden.
Ik wil reus ook best al woensdag rijden als je dat wil. Ben niet snel bang meer van wat voor streken een paard "kan" uithalen. Dan weet ik ook hoe hou doet. je moet het toch zelf zien en voelen om een goed oordeel te geven. hoe goed je het ook kan omschrijven. Ik heb reus alleen nog maar zien stappen, en toen vond ik hem vrij rustig en opgewekt. Dus als je wil gaan we even kijken, en anders zondag, want dan zou ik hem toch doen.
Ik hoop dat je er een beetje over na kunt denken, en wat anderen zeggen op de manege. ach iets langs de zijlijn zeggen en het zelf meemaken wat jij hebt meegemaakt is heel want anders. niks van aantrekken. En ik steun je in alles. Wil hem zelfs wel elke dag rijden als je dat zou willen. met die verstande dat jij weer vertrouwen krijgt en er (later) weer opgaat. x robert

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 11:50

Idd. Sjuimpje, je hebt gelijk, een paar maanden geleden had ik dat nooit gedacht en het klopt ook dat ik snel verliefd ben op een paard en ook te snel wat koop!!! Wat een mensenkennis!!!
Maar ik moet er nog maar goed over nadenken, dank je!!!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:51

Je mag een jong paard gerust hard aanpakken (is deel van de opvoeding) maar niet in zijn mond! Je moet er gewoon een dikke trens in hangen en als hij vervelend doet onder zijn donder schoppen. hij mag je er gewoon niet af bokken. Maar met een jong paard ben je te snel te afwachtend. Je moet ze heel erg aan het werk zetten om hun concentratie te houden en ze afleiden van wat ze van plan zijn met jou te doen, grinnik. Wendingen rijden, overgangen, alles vlak achter elkaar. Maakt hij aanstalten om te bokken, achterover gaan zitten, voorwaarts drijven (of schoppen), handen hoog houden zodat hij niet met zijn hoofd naar beneden kan. Immers, hoe lager hij met zijn hoofd kan komen, hoe hoger met zijn kont! Denk niet dat het paard niet deugt, hij is gewoon jeugdig en jolig. I'ts all in the game. overigens, als hij zijn hoofd omhoogt doet en er vantussen gaat, dan moet je er een thiedemann aan hangen. Die voorkomt alleen dat hij zijn hoofd omhoog kan gooien, en dan heb jij meer in te brengen. Is toch maar voor tijdelijk.

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 11:55

Tja, en voorlopig willen Tamara en dus ook Robert hem rijden dus dat is ook fijn!!! Hun hebben meer ervaring ermee!!! Oke, het is misschien zwak van mij maar ja,wel beter voor het paard, en ik mag Tamara dr paardje straks rijden als zij mijn paard rijd, die is heel rustig en dan kan ik er zo een beetje overheen komen!!!? Ik denk idd. dat dit voorlopig de beste oplossing is en ik weet heus ook wel als ik er weer straks opga, hij mij ook gaat uitproberen maar misschien ben ik dan over mn angst heen???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 12:42

nee, je zult hiermee zelf toch verder moeten. Ik heb exact hetzelfde doorstaan als jij, alleen had ik dus geen hersenschudding, (om je weet wel....). Maar Iones was mijn eerste paard en ook braaf voordat ik hem kocht. MAar ik reed hem te afwachtend en toen ging hij zelf dingetjes verzinnen en dan vloog ik ook uit het zadel. Wat toen gebeurde, zou me nu echt niet meer overkomen. Ik was bang hoor. MAar ik had de keus: bang blijven en hij gaat er uit (en dat wilde ik echt niet!!) of doorzetten en er toch maar weer op gaan, terwijl de zenuwen van de schrik door me heen gierden. Je moet je zelf afvragen hoe graag je wilt dat je dit gaat lukken. Je moet bereid zijn tot een offer (ondanks je angst er toch weer op). Oveirgens zul je dat echt onder begeleiding moeten doen hoor, je kunt die onmogelijk alleen. Ik heb destijds doorgezet, en ik zou iones nooit meer kwijt willen. Jij moet nu niet je paard overwinnen, je moet jezelf overwinnen. Je hebt maar 2 dingen nodig, begeleiding en doorzettingsvermogen. anders kom je er niet.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 13:56

Ik ben het helemaal eens met Desiree. Bij m'n vorige paard heb ik ook nogal wat problemen gehad (en die was toen 9 jaar). Na ruim 1 jaar klikte het uiteindelijk!

Heb in dat jaar veel in een dip gezeten, vond het rijden helemaal niet meer leuk en dacht er ook aan om hem te verkopen. Ik heb toen een andere instructrice gekregen en (uit)eindelijk klikte het.

Heb hem al met al ruim 7 jaar gehad en je kon echt wel zeggen dat we een combinatie waren!

Een kennis van mij zegt dat een combinatie worden met je paard vergelijkbaar is met een kindje krijgen: Je moet er zeker 9 maanden voor rekenen Pling

Ik zou zeggen: zoek goede instructie, haal diep adem en geef het een kans!

Succes

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 14:08

9 maanden? nou, een jaar zeg maar minstens.... en Paddy heb ik nu langer als een jaar en nu gaan we pas een beetje een combinatie vormen. Nu pas ontstaat er de juiste communicatie tussen haar en mij.

Hayley
Berichten: 444
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: De Bilt en af en toe Amsterdam :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 15:12

Ik zou het gewoon nog ff aankijken. Misschien gaat het idd over een maandje of wat een stuk beter. Ik zou ook kijken of er een duidelijke oorzaak is. Iets fysiek niet in orde (dierenarts?) of iets dergelijks...

Veel succes!

moniquelucky

Berichten: 2747
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: Wellerlooi in Limburg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 22:55

Zal ik evve wat leuks vertellen: hij was heel braaf vandaag!!! Ik heb er een ander bit ingedaan(dikke bustrens ipv. dubbelgebroken bit), martingaal om en een korter zweepje. Tof he!!!? Ik weet wel dat hij volgende keer wel weer vervelend kan gaan doen maar het geeft me weer goede hoop en deze dag kunnen ze niet meer afpakken!!! Ik heb meerdere mensen gesproken, die zeggen dat ik het rijtechnisch aankan en nu nog over mn angst heen komen. Als ik er weer zelf opga ga ik ook weer lessen. Dus ik weet nog niet of ik hem wegdoe, denk t niet, verkopen kan nml. altijd nog en het is echt een leuk paard, tja en hij is gewoon jong. Groetjes Monique.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 09:07

Rij voorlopig alleen met hulp van bv Robert of tamara dan heb je steun en die kunnen met je praten. Desnoods gaat hij aan de longeerlijn als jij erop zit *LOL* .

Dit paar is errug jong en daar moet je consequent mee omgaan als iets niet mag mag het NOOIT niet dus niet de ene keer wel en de andere keer niet. Beloon hem ook uitvoerig waneer hij braaf is. Het dubbeltje of kwartje Haha! zal dan snel vallen.

Misschien moet je hem idd ff door iemand anders laten doorrijden zodat jij het gewoon makkerlijker krigt. En tip zoek uit hoe zijn ouders waren met inrijden en omgang. Dit kan ook errug leerzaam zijn.

Succes en hou ons op de hoogte Party!! .

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:00

Leuk om te horen dat je er toch weer op bent gegaan en dat het gelukt is. Jullie kunnen best een combinatie gaan vormen, als je hem maar aan z'n veter zit! Ik weet, dit vergt heel, heel veel moed, grinnik! Maar als jij doorzet heb je straks een keifijn paard.