Verschil linker en rechterlichaamshelft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Verschil linker en rechterlichaamshelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 11:29

Ik merk steeds vaker bij het rijden dat mijn rechterkant het gewoon slechter doet dan mijn linkerkant. Been komt net iets later in, arm is niet zo soepel............Iedereen heeft dat een beetje, maar ik heb het idee dat het bij mij erger is dan bij de meeste mensen en ook veel invloed heeft op mijn rijderij.
Wie heeft dit ook (gehad) en heeft tips om het wat te verbeteren (fysio of 'iets alternatiefs'??)


(Moddies, misschien moet dit wel ergens anders naar toe?)

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 12:37

ik ben ervoor naar een ostheopaat geweest. er zat meer spanning in de ene helft van mijn rug, mijn schouder hing aan een kant wat af... waardoor ik mijn spieren niet juist gebruikte... een ostheopaat, zou ik zeggen.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 17:57

Goeie vraag. Ik ben zelf rechtshandig, en ik reageer rechts gewoon meer ontspannen. Ben ook benieuwd naar tips.

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 18:06

Ik ben rechtshandig en rechts ook een stuk sterker,dus ik heb vaak teveel druk op mijn rechterteugel en daar reageert mijn pony (gelukkig) op. Van tijd tot tijd rijd ik daarom met iets langere teugels (zodat ik hem niet te veel 'vastpak') en let ik heel goed op of mijn teugels even lang zijn, mijn handen op 1 lijn zitten en of ze niet te hoog of te laag zitten, of ik mijn benen even lang houd en of ik recht zit. En ook op mijn ademhaling....via je buik ademen schijnt beter te zijn omdat je meer relaxed dan.

Ik rijd ook wel vaak zonder beugels, maar heb dan snel dat ik onderuitgezakt ga zitten, dus daar moet ik ook op letten. Ik zak van mezelf iets naar recht (knik in rechterzij) dus dat ik ook een aandachtspunt.

In mijn ogen is het gewoon heel belangrijk dat je bewust bent van je eigen houding/zit/ etc etc. succes!!

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-03 20:58

Ik vind je tips erg goed Mikmak en kende een deel ook al maar ik zal idd er weer eens wat meer op gaan letten - maar ook als je je er wel bewust van bent, is je reflex op je 'slechte kant' steeds even wat later en dat blijft dus het probleem.
Dus misschien moet ik toch eens naar een osteopaat of zo - lijkt me wel wat.

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:21

Dat probleem heb ik ook, alleen dan links. Ik ben links, dus heb ik ook vaak mijn linkerteugel strakker of op meer druk dan rechts.
Erg vervelend, en vooral als je er erg op gaat letten, gaat het helemaal mis.....Boos!

Vendell

Berichten: 430
Geregistreerd: 06-01-02
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:56

Ik merkte ook dat mijn rechterhand en mijn rechterbeen sterker door kwamen dan mijn linker helft.
Om mijn motoriek 'scherper' te maken pak ik regelmatig een stressballetje waarin ik knijp. En dan niet lang knijpen maar van die 'flitsknijpjes' die je ook met het rijden maakt. Nu mijn motoriek beter wordt doe ik het ook nog wel eens zonder balletje: een vuist maken en dan heel bewust kleine knijpjes oefenen. Vaak opbouwend van 1 naar 2 achterelkaar, naar 3 en dan weer terug naar een ander getal om geen ritme te krijgen. De combinatie van wat ik denk en wat mijn hand moet doen telt.

Voor mijn been is het wat anders. Motoriek (lees: hersensignalen) kan je wel net zo trainen, maar de kracht niet. Daarvoor rijd ik vaak met een zweepje aan mijn zwakke kant, waarmee ik gewoon een betere reactie op een kleinere hulp vraag. Maar de bewustwording is wel het begin van alles.

En die controle van jezelf die hier al eerder genoemd was is ook een goede! Als je weet dat je jezelf vastzet dan moet je steeds jezelf controleren door overdreven druk van die kant af te halen. Zo vinden de paarden die ik rij het bijzonder prettig als ik - mezelf controlerend - een binnenhand naar de mond breng of met de binnenhand beloon als ze constand blijven met de hoofd/ halshouding. Het zijn de kleine dingen die het doen... Haha!

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:45

dit is heel normaal, over het algemeen heb je er geen last van in het dagelijks leven, maar als je met een sport als paardrijden bezig bent krijg je dit al zeer snel in de gaten, je moet je zelf er eigenlijk constant op wijze op die manier zal je "slechtere" helft activer worden. het s een vervelend iets waar iedere ruiter op den duur last van gaat krijgen, vooral bij dingen die je paard niet zo makkelijk in is merk je dit nog al eens. je zal er aan moeten werken.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-03 11:14

marloezzke schreef:
............ je zal er aan moeten werken.

De vraag is dus HOE.

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:12

dat is erg moeilijk, je kan je zelf er op wijzen in het "dagelijkse" bezigheden, dus doe bijvoorbeeld meer dingen met je "zwakere" kant te doen die je eerst met je activere kant altijd deed. zo maak je je "zwakere" kant als het ware activer. vaak is dit probleem iets wat in je hersenen afspeelt en je bijvoorbeeld zegt dat je alleen met rechts kan schrijven, maar in werkelijkheid als je er aan werkt zou je na verloop van tijd ook met links kunnen schrijven. in het boek rijden met gevoel van mary wanless wordt de werking hiervan heel mooi beschreven en wordt er dieper op ingegaan waar het vandaan komt en hoe je er aan kan werken.

daarnaast zul je merken als je er een keer met je instructeur hier aan gewerkt hebt en leg het dus ook gerust voor, zal deze je er op kunnen wijze tijdens de les van let op dat je die helft ook meer gebruikt.
daarna probeer je tijdens je training je "zwakkere" helf te activeren je begint gewoon klein door bijvoorbeeld op een volte te kijken wat er gebeurt met je ene lichaamshelft doet en de ander, je probeert dan bijvoorbeeld je been hulpen in evenwicht te brengen, daarnaast kun je dit ook doen bij je handhulpen, je begint weer klein door je er gewoon attend op te maken. het kost dus in mijn ogen gewoon wat meer denk werk, probeer jezelf hier op te wijze je zult steeds meer merken dat je er steeds meer aan denkt en het na een tijdje al wat meer automatisch en makkelijker gaat zoals bij je activere kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 19:17

Kendra"]
[quote="marloezzke schreef:
............ je zal er aan moeten werken.

De vraag is dus HOE.
[/quote]
Je sterkte arm 3x uit de kom vallen
word je linker vanzelf sterker Lachen


Ik denk idd trainen.
Mijn rechter arm is dus idd 3x uit de kom geweest en daardoor heb ik mijn linker arm veel getraind.
Want daar ga je automatisch meer mee doen.
Dit doe ik dus nog steeds.
paard poesten doe ik zowel links als rechts.
iets boenen, doe ik dus ook net zoveel links als rechts.
iets optillen doe ik met even veel kracht in beide armen.

Dus veel proberen te doen met zwakkere kant.
Ook je behendigheid in die arm en hand gaat dan omhoog.