Stijgeren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-01 19:34

Avalon is volgens mij aan het puberen...Laatste tijd moet ik hem altijd longeren voordat ik hem ga rijden. Maar dat helpt helemaal niet Huilen (hij bokt wel minder), maar hij gaat zo vaak stijgeren, en gelijk kaarsrecht de lucht in. Ik ben al twee x achterover geklapt met hem, en dat was goed gegaan. maar ik rijd nu vaak in mijn eentje, dus vind ik het link worden. Rammelen (om stijgeren zo onaangenaam mogelijk te maken) helpt niet, hij gaat alleen nog een paar x de lucht in. Wat kan ik eigenlijk nog meer doen om het te voorkomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 21:33

Ga eerst na waarom hij steigert. In mijn uppie zou ik er dan alles aan doen om vervolgens de confrontatie te vermijden. Steigeren is erg gemeen en gevaarlijk.
Ik zou het echte probleem pas oplossen als er iemand bij staat op de grond [je instructuer/trice] die je kan helpen maar die ook op het juiste moemnt je paard naar voren kan jagen met een longeerzweep zodat je niet met paard en al achterover slaat.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:04

Wat ik eerder deed als de hensten die zadelmak maakte steigerde is een rauw ei op hun kapot slaan op t moment dat ze omhoog komen. Daardoor denken ze dat ze hun hoofd gestoten hebben en dat ze bloeden... Bij de hensten werkte het over t algemeen wel!

Ik raad je wel aan er iemand bij te hebben met t rijden voor alle zekerheid en veiligheid voor jezelf!! Jouw veiligheid gaat voorop!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:14

Ik vraag me altijd af hoe je dat doet met dat ei! Het lijkt me zo onpraktisch! Waar laat je zo'n ding als je aan het rijden bent? Als het kapot gaat in je jaszak lijkt me ook niet echt fijn! En hoe haal je het op het juiste moment tevoorschijn? Als m'n paard steigert ben ik wel met andere zaken bezig dan een ei uit m'n jaszak pakken! Als 'ie echt goed hoog steigert heb ik gewoon 2 handen nodig om te blijven zitten, heb er zeker geen een over om een ei te gaan zoeken!

Wat goed helpt is het volgende (moet je wel met z'n 2en voor zijn en goed opletten!): Een paard is in principe een prooidier, z'n buik is de meest kwetsbare plek, een roofdier zal 'm daar open bijten. Als je paard steigert geeft 'ie die kwetsbare buik helemaal bloot. Je kunt 'm goed laten schrikken door een hand zand tegen z'n buik aan te gooien, of door er een touw (zachtjes!) tegenaan te slingeren, of een tikje met de longeerzweep Zachtjes!!! Buik is erg gevoelig en je wilt 'm ook geen trauma's bezorgen, alleen laten schrikken! Wees wel voorbereid op de schrikreactie en hoe je goed vast, hij zal waarschijnlijk wegspurten!
En natuurlijk voorwaarts houden, een paard kan alleen steigeren vanuit stilstand omdat hij op 2 achterbenen moet gaan staan. In beweging houden dus, dondert niet hoe, trap desnoods die sporen er maar flink in, jaag 'm op met een grote zweep, maakt allemaal niet uit als ie maar naar voren gaat! steigeren is een rotgeintje, helemaal als ze zich achterover laten vallen, en dat mag best hard aangepakt worden! Zeker als dat enge beest jou ook in gevaar brengt door zich achterover te laten vallen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:31

Je moet in de eerst plaats al niet zo ver laten komen dat je paard steigert. Als je paard terugkomt in tempo op eigen initiatief, is dat al de eerste aanzet naar het steigeren. En dan schop je of sla je hem vooruit. Voorwaarts oplossen. Nu komen er natuurlijk weer softies aan dat ik een dierenbeul ben, maar een steigerend paard is levensgevaarlijk voor mensen en daarom ook een gevaar voor zichzelf (dat ze hem naar de slacht brengen). als je paard dus terugkomt, je handen naar voren (denk er aan, niet in de mond komen), wat naar voren gaan zitten en vooruit rijden!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:37

Is er echt helemaal nix aand e hand?? Of hij heeft doorgekregen dat hij een heel stuk sterker en slimmer als julllie is en maakt daar behoorlijk misbruik van of hij heeft echt wat (pijn bv of een zadel wat niet past) en dan flikt hij dit omdat er iets dwars is.

Is het het eerste geval scheld schop sla etc etc. hem naar voren en laat hem goed weten dat jij op zijn rug zit. Geef hem anders een flinke knal met de zweep er bij of als je heel handig bent en hij komt niet heel hoog omhoog sla je hem recht voor zijn harses (oh oh wat ben ik een dierenbeul) Dit is een ka uu tee geintje wat hij heel snel moet afleren

Is het het 2e geval dan moet je er de DA bij halen of iemand naar zijn rug (of ergens anderS)laten kijken of hij nergens pijn heeft, Laat anders iemand kijken of je zadel wel helemaal lekker zit. Allemaal kleine dingetjes die je zelf het beste weet en daarom ook zelf moet oplossen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-01 22:48

helemaal met desiree ne steef eens.

Heeft hij ergens last van mag je hem natuurlijk mooit straffen.

Maar is het gewoon gekloot kun je met zoiets niet streng genoeg zijn.
Hetis niet alleen voor jou veiligheid maar het is ook in het belang van je paard want ook hij kan zen nek breken met het achterover vallen.
Laat hem idd niet een halve pas langzamer lopen als jij dat niet wil handen naar voren en schoppen/slaan een lopend paard kan niet stijgeren.
Gaat hij toch omhoog meteen zijn hals vasthouden.

En dat van dat ei ken ik ook mar dan met een zakje met water werkt ook heel goed.

succes en zorg dat je goede hulp krijgt.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:17

ik heb ook zo'n lekker beessie...Lethal heeft het steigeren ook door en weet dat hij mij kan pakken erop...Ik heb alleen een bijkomend probleem:
-Lethal staat ineens uit het niets stil...of
-Lethal komt terug, maar reageert niet op je schoppen, slaan, etc..je krijgt hem niet meer vooruit.
Heel gezellig dus.
Ik moet het zo oplossen:
Op het moment dat hij stilstaat, met een teugel zijn hoofd omtrekken en met je binnenbeen (dus je been waar je paard met zijn hoofd naartoe kijkt) ga je drijven...op het moment dat er beweging in zit, buitenteugel tegen de hals brengen en hem met je buitenteugel opzij blijven duwen, maar je behoudt je stelling met je binnenteugel en je blijft driujven met je binnenbeen...
Als hij het toch voor elkaar krijgt te steigeren, dan moet je wel loslaaten (andres ga je glijden of klap je achterover..)maar dan kleine rukjes aan je teugel geven...je moet het hem daarboven zo onprettig mogelijk maken...
Succes ermee...bij mij lukt het al aardig.
Ps. Lethal heeft nergens last van, heb hem laten onzoeken door de dierenarts, door de masseur, hij is door de bio-scan geweest, foto's gemaakt, alles...dus hij doet het omdat hij niet wil werken..Asl ik hem er eenmaal doorheen heb, dan loopt ie als een zonnetje..het etter Extreme duivel ....en toch hou i van hem...echt zo'n haat-liefde verhouding..hihi

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:24

Prakkie,

mijn Pablo heeft ongeveer dezelfde truukjes als die van jou, al wordt het steeds minder. Maar ik zal jouw tips onthouden, alleen heb ik een vraag bij het voor je buitenteugel opzij duwen. Is dat in de richting van de stelling (klopt met je buitenteugel) of juist de andere kant op (klopt met het drijvende binnenbeen)?
Overigens doet Pablo het alleen als ik hem niet even gelongeerd heb voordat ik erop stap. Niet dat hij aan de longe zo gek doet, maar dan raakt hij even wat spanning kwijt. Mijn instructeur noemt het klemmen, ik heb dan al vanaf het moment dat ik erop zit totaal geen reactie op mijn been, en vandaar dat ik dus maar rustig blijf longeren vooraf.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:39

De bedoeling is dat je hem gaat buigen om je binnenbeen heen, en daar duw je hem met je buitenteugel naartoe...dus opsluiten tussen binnenbeen en buitenteugel..Je duwt hem dus met je buitenteugel om...
Je houdt je binnenbeen eraan, omdat hij zich ander weer recht kan maken en dan weer kan gaan steigeren...
Succes ermee!! Pling

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:44

Helder en dank ervoor! Ik hoop het eerlijk gezegd niet nodig te hebben, maar je weet het niet met die rare beesten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:45

Mmmm,
zoals Prakkie omschrijft doe ik het ook ongeveer,
alleen Ozep wil dan niet buigen omdat hij omhoog wil komen, de enige manier om hem dan te slim af te zijn is de binnenhand vast te zetten achter mij knie en hem om dat binnen been te houden.

Als hij echt hoog komt geef ik eerst nog met mijn vuist een stomp tussen de oren....
Errug grof, maar liever zo dan het gevaar lopen om samen om te slaan!

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:46

Groot gelijk, Sjuimpie..
Hebben jullie dit probleem ook elke dag of is die van mij alleen zo hardleers???

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:53

God zij dank niet, de laatste keer was een paar weken geleden op concours toen ik hem wel had gelongeerd maar het enorm waaide en regende. Dat heeft hem een opfriscursus "hoe gedragen we ons" opgeleverd en uiteindelijk 161 en 165 punten in het L1. Verder geloof ik half augustus in de springles toen alle paarden in de wei naast de buitenbak aan het idioot doen waren. Hij deed het toen direct na de landing, dat is echt moeilijk uitzitten! De keer daarvoor was eind april toen ik hem dus niet had gelongeerd voor het rijden.
Niet al te vaak dus gelukkig, en meestal ook in moeilijke omstandigheden dus ik zie het toch wel aankomen. Maar ik ben er nioet zo blij mee, ben met mijn vorige paard ooit omgeslagen en sindsdien heb ik er flink schrik voor.

Dus ik sluit me ook volledig bij Sjuimpje aan, liever hij wat koppijn, dan wij met zijn tweeen achterover.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:58

Die van mij wil nog niet echt sluiten in de overgangen terug,
Hij steigert dan gewoon uit nijd, maar dat doet hij 'gelukkig' alleen maar wanneer ik de overgangen stap naar halthouden en weer wegstappen onder handen neem...
Helaas is het dan wel ongecontroleerd steigeren dus heb ik er wel moeite mee om hem niet over het hek te laten landen! (toch zo'n 1.40 hoog..)

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 09:58

Dit tip van prakkie is ook veel waard, maar dat moet je wel durven, maar toch doen hoor. maar dat is dus als je al te laat bent met het voorwaarts oplossen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:02

Het ligt er gewoon helemaal aan wanneer hij steigert,
zoas die van mij het alleen in de overgangen terug doet ben je negen van de tien keer al te laat met het voorwaarts oplossen, sterker nog, als ik hem op dat moment een paar flinke porren zou geven kruipt hij helemaal achter mijn been en zal hij nog hoger steigeren...

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 10:21

Dat is dus mijn probleem desiree, op het moment dat hij wil steigereen, gebeurt dat in een fracti evan een seconde, dan staat hij ineens stil en klapt gelijk omhoog...dus je hebt geen tijd om hem voorwaarts te drijven, hij geeft niet aan wanneer hij het gaat doen...
Ik heb dus de pech dat Lethal het elke dag wel een keer probeert, het wortd wel steeds minder en in het begin was het echt zo'n 20 inuten vechten met elkaar...nu probeert hij het, ik draai hem om en blijf draaien totdat hij weer naar voren wil en het is dan vaak over, maar ermee stoppen, dat is nog niet bij hem opgekomen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:54

Yep prakkie, soms heb je geen keus he. Sommige paarden zijn zo handig. Maar ik denk wel dat je het zo goed oplost. Maar als het makkelijker kan, d.m.v. voorwaarts, dan doen he. MAar ik denk dat jij dat ook wel zou doen, alleen krijg je de kans niet.

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-01 11:58

klopt desiree, wij begrijpen elkaar, nu die gekke paarden nog....hihi Pling

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-01 21:38

Bedankt! Avalon doet het altijd als ik een volte maak, hij staat dan ook opeens stil op de AC-lijn. En als ik hem vooruit 'trap' weigert hij de volte af te maken (hij wilt dan naar rechts, als ik op de linkerhand rijd), in draf krijg ik hem niet terug op die volte en dan moet ik het oplossen in stap. Waardoor hij een kans heeft om te gaan staken en vervolgens omhoog te gaan. Maar ik zal het eerst gaan proberen op Prakkie's manier.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 10:02

als hij stilstaat moet je Prakkies manier uitproberen. Maar als hij niet op je been reageert zou je er niet slecht aan doen om scherpere sporen te dragen (en die eens flink er in te planten!) of anders een flink met de zweep te meppen. een paard mag gerust wat streken hebben, maar steigeren is gewoon heel gemeen.

priscilla

Berichten: 1639
Geregistreerd: 05-09-01
Woonplaats: zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-01 13:35

[quote]
Op 2001-09-24 22:14, schreef Margreet:
Ik vraag me altijd af hoe je dat doet met dat ei! Het lijkt me zo onpraktisch! Waar laat je zo'n ding als je aan het rijden bent? Als het kapot gaat in je jaszak lijkt me ook niet echt fijn! En hoe haal je het op het juiste moment tevoorschijn? Als m'n paard steigert ben ik wel met andere zaken bezig dan een ei uit m'n jaszak pakken! Als 'ie echt goed hoog steigert heb ik gewoon 2 handen nodig om te blijven zitten, heb er zeker geen een over om een ei te gaan zoeken!

Het is denk ik ook toeval geweest dat er nooit een in mijn jas is geknapt en dat ik m op tijd te pakken kreeg ook ik had zoiets vban hoe doe ik dat dan toen de eigenaar me dat vertelde..
maar ik probeerde het en t lukte ook nog..

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: priscilla op 2001-09-26 13:37 ]</font>