Rustig galoperen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Rustig galoperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-03 20:33

Guinness is nu 4 jaar en ik rijd voornamelijk buiten ritten met haar. Ik heb van de winter wel eens wat les gehad en misschien ga ik dat deze winter wel weer doen, maar ik ben niet echt zo geinteresseerd in dressuur ofzo. Het probleem: Guinness kan niet rustig galoperen, het aanspringen in galop gaat redelijk goed (nog niet op het goede been aanspringen, maar interesseert mij dus minder), maar dan gaat ze dus echt in volle galop. In de rijbak is een volte in galop nauwelijks te doen, omdat ze de bocht gewoonweg uitvliegt. Als ik haar probeer in te houden, valt ze steeds terug in draf. Een tussen weg is er dus (nog) niet.
Heeft er iemand tips hoe ik dit kan oefenen met haar.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:09

mickey deed voorheen ook alleen maar crossen en kon ook niet zacht,deed ik gewoon altijd veel mee oefenen.
op een volte zetten hielp bij haar niet,want dan ging ze draven,of werd ze heel heet van.
ik heb eens een week lang als ze harder ging rustig inhouden ging ze draven,weer aanzetten in galop,ging ze harder dan weer terug pakken,goed dan viel ze maar in draf ik zette haar weer in galop enz.
heeft harstikke goed geholpen,soms als ze nog wel eens zo'n bui heeft zet ik haar op een grote volte en ga ik een dik kwartier alleen maar galoperen,benen eraan contact met de teugel en laat maar gaan,erna gaat ze toch rustiger,dan kan ik haar weer naar beneden rijden,dan galoppeer ik zo nog eventjes en beloon ik haar dus als ze dat netjes doet.
ik heb nu dus eigenlijk nooit tot geen problemen meet in de galop.
maar je moet ook beetje uitvinden wat helpt bij je paard,bij somiige paarden helpt op de kleine volte zetten wel.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 21:43

ja bij suleika helpt op de kleine volte zetten. Maar wat ook achter goed blijven bijdrijven dat ie er niet uitvalt en voor tegenhouden dat ie niet erdoorheen breekt als het ware.
Veel afwisselen in galop (gebroken lijntje, kleine volte, A-C lijn enz enz) omdat ie veel moet doen kan die dan ook niet echt hard door galoperen.
Succes in ieder geval!

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 22:41

yep, op een volte haar eerst onder controle krijgen, goed contact, en been erbij houden. Dan een lange zijde en direct weer volte als ze sneller wil. Hielp heel goed bij mij. Wel eerst eens tijdens longeren laten uit galloperen, dat ze wat rusiger worder. Niet onder zadel, want dan moet jij zijn tempo bepalen, veel oefenen, en niet enkel op het einde! veel succes! Lachen

marianneke
Berichten: 7
Geregistreerd: 29-08-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 13:58

ik heb er ook veel problemen mee maar veel oefenen helpt wel. En inderdaad veel afwisseling zoals voltes e.d dan moeten ze hun hoofd er wel bij houden en zullen ze op een gegeven moment ook wel rustiger gaan galloperen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 17:59

wat ik altijd deed, bij Tinker, Fries en Haflinger, heeft wel geholpen.
In de galop slangevoltes rijden. De bochten zo verdelen dat ze niet te klein zijn, dat het paard op z'n smoel(sorry) gaat. Maar ook niet te groot, dat het te makkelijk word.
ik doe altijd 3 tot 4 bogen en als het echt goed gaat dan pas 5 of 6.
Heel simpel, spring aan in de galop, paard moet voor deze oefening trouwens wel goed aan het been zijn.
inedergeval, in galop slangevolte inrijden. Op de A-C-lijn +/- 4 passen draf, en weer aanspringen in de andere galop. Bocht rijden, op de A-C-lijn weer ongeveer 4 passen draf, en dan weer de andere galop, enz. enz. enz.
Het is dus niet erg als 't paard doordenderd, want in de volgende bocht merkt deze dus dat hij in de verkeerde galop zit, en uit balans raakt, valt hoogstwaarschijnlijk terug naar draf. En snapt na een tijdje dat het geen nut heeft om niet naar jou te luisteren, en dat het dan alleen maar moeilijk word.

Krijg je vanzelf een mooie, rustige bestuurbare galop.
maar oefen niet te lang achter elkaar, het moet wel leuk blijven. En als ze braaf is, beloon haar dan door niet meer te galopperen op die dag. Vaak doen paarden dit omdat ze de galop moeilijk vinden, en dan gaan ze maar tanken.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-03 20:19

in elk geval serieus mee an het werk gaan in de bak. Dit kun je niet oplossen tijdens buitenritten, hoe lekker die ook zijn. Zeker omdat je paard nog jong en leergierig is zou ik hem regelmatig dresuurmatig rijden om hem soepel in zijn lijf te maken en gehoorzaam aan alle hulpen.

Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-03 19:28

Tja, dat het nog flink oefenen zou worden had ik al begrepen. maar slangenvoltes zie ik me met die snelheid echt niet maken hoor !! Bij een grote volte haalt ze de bocht maar nauwelijks laat staan dat ze de bocht bij de A-C lijn moet halen, gaat dus niet werken

Citaat:
als ze harder ging rustig inhouden ging ze draven,weer aanzetten in galop,ging ze harder dan weer terug pakken,goed dan viel ze maar in draf ik zette haar weer in galop enz.


Ik denk dat ik daar maar eens mee moet beginnen, dan leert ze misschien ook vlotter aan te springen in galop, dat gaat al wel wat beter, maar heel vaak wil ze eerst heel hard gaan draven voordat ze uiteindelijk in de galop "valt"

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 20:35

Siggy schreef:
Tja, dat het nog flink oefenen zou worden had ik al begrepen. maar slangenvoltes zie ik me met die snelheid echt niet maken hoor !! Bij een grote volte haalt ze de bocht maar nauwelijks laat staan dat ze de bocht bij de A-C lijn moet halen, gaat dus niet werken

Citaat:
als ze harder ging rustig inhouden ging ze draven,weer aanzetten in galop,ging ze harder dan weer terug pakken,goed dan viel ze maar in draf ik zette haar weer in galop enz.


Ik denk dat ik daar maar eens mee moet beginnen, dan leert ze misschien ook vlotter aan te springen in galop, dat gaat al wel wat beter, maar heel vaak wil ze eerst heel hard gaan draven voordat ze uiteindelijk in de galop "valt"


hey dat was mijn tip Haha!
ja bij mickey heeft dat dus echt super geholpen,maarja zoals ik al zei,bij de eene helpt het en bij de ander niet.
veel suc6 ermee Lachen

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-03 23:27

je kan ook proberen om eerst aan longeerlijn rustig te laten galloperen, daarna aan longeerlijn met iemand erop laten galopperen en dan daarna gewoon in bak. heb ook zo'n pony gereden en dit hielp wel bij haar.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 08:07

als ze echt zo tankt, kun je het ook proberen met een slangenvolte met 2 bogen.
Of liever gezegd, halve grote volte links, op X halve grote volte rechts.

En ook de galop frequent oefenen aan de longeerlijn, dan kan ze even zelf haar tempo ontdekken, en zal ze wel op de volte moeten. Maar nogmaals, niet te lang galopperen, waarschijnlijk doet ze zo omdat ze het moeilijk vind

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 19:28

miekie schreef:
je kan ook proberen om eerst aan longeerlijn rustig te laten galloperen, daarna aan longeerlijn met iemand erop laten galopperen en dan daarna gewoon in bak.


aan de longe wil idd vaak wel helpen,hier moet het paard zelf de middenweg zoeken,en kan hij ook niet in de war raken van de hulpen die hij anders krijgt als hij bereden wordt.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 15:10

Alleen hard "kunnen" galloperen is vaak een balanskwestie.
Alleen korte stukjes galloperen (paar passen tot een lange zijde) is idd een goede tip.
Het zal je trouwens verbazen hoeveel paarden langzamer gaan galloperen als je ze voor losser laat.