Op welke manieren aan de teugel rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:12

Lielle schreef:
allereerst, ik heb een bloedhekel aan de term 'aan de teugel', dat klinkt nl als een doel op zich terwijl nageeflijkheid het gevolg EN een voorwaarde is voor een goed lopend paard.

Ook mis ik hierbij volledig de rol van je benen. Een paard loopt alleen maar 'aan de teugel' als hij van achter naar voren wordt gereden, dus met impuls. Pas dan kun je dat voor rustig opvangen met een soepele hand, waardoor hij nageeft.

Dit is alleen bijna niet uit te leggen achter een beeldscherm, het is een gevoel dat je moet ontwikkelen. De grote kunst is om de 'looplust' die je opwekt om te buigen naar impuls, en dit voor te begrenzen zodat je paard je hand gaat volgen. Als je het eenmaal beheerst, is het zo vanzelfsprekend dat je het niet meer kunt uitleggen, ook al omdat ik zelden op paard zit dat niet nageeft op de combinatie been-hand.

Verder ben ik absoluut geen voorstander van je handen breed en laag zetten, dat komt toch vaak neer op in de krul trekken. Gewoon je handen op de plaats houden.

een aardige link http://www.paardenidee.tmfweb.nl/paardrijden-6.htm


Helemaal mee eens.
Trouwens dat stukje met handen breed en laag zetten: dat is gewoon de boel vast zetten: Niet doen dus! (tenminste dat is mijn voorstelling ervan)


Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-03 15:09

Shiloh"]
[quote="Kyra schreef:
Trouwens dat stukje met handen breed en laag zetten: dat is gewoon de boel vast zetten: Niet doen dus! (tenminste dat is mijn voorstelling ervan)


Hier ben ik het niet mee eens. Fleury heeft het geheel alleen niet echt goed opgeschreven. Ik ben hier wel een voorstander van. Ik heb zowel de druk methode als de kneepjes methode bij de pony waar ik op rijd gebruikt, pas toen ik et mijn handen breed en laag ging rijden, en dus de manege pony waar ik op reed IN HET BEGIN laag diep en rond ging rijden, kwam hij pas echt goed over de rug, eerst deed hij dat niet en had hij een verschrikkelijke valse knik in zijn nek NIET GOED DUS!

tijdens het losrijden is het de bedoeling dat je je handen inderdaad laag en breed houd. Zo laat je je paard weten dat hij moet zakken. Vervolgens als hij dan ook WIL zakken, dan laat je hem ook helemaal gaan, hij komt dan lekker laag en ontspannen, de hele spier die van de nek naar de staart loopt is gestrekt, lijkt mij de beste manier voor het losrijden!
Is je paardje helemaal lekker los, dan ga je ook bezig met het paard op te richten, en dan is er niks meer laag en breed aan, dan zijn de handjes gewoon netjes bij elkaar, en het paard loopt hoog precies zoals het hoort.

Eerlijk gezegd zie ik dit liever als kneepjes, want eigenlijk zit je je paard dan jiust om de seconde in de mond, en dat is ook niet fijn, de enige reden waarom het paard nu zakt is omdat hij afwil van die kneepjes. bovendien, er word gezegd dat je je handen makkelijk vastzet bij laag en breed. Maar bij kneepjes geven of je buitenteugel etc er goed bijhouden krijg je veel sneller de nijging om te gaan zagen.

er is niks mis met laag en breed, zolang je ze als ze willen komen ook maar wel laat gaan en ze laat zakken! zou dat laag en breed echt zo dwangmatig zijn, dan zou het paard bij het laten gaan en laten zakken ECHT wel weer omhoog komen, want als een paard echt iets niet wil, dan laat hij het zich echt niet afdwingen!
[/quote]

Als ik dit lees stel ik me voor: gestrekte armen, handen naast de schoft, naar beneden gedrukt; oftewel vast zetten van de armen en een gespannen zit aannemen.

Wat jij vertelt over handen volgen, neus naar beneden uitleggen, leg ik naar mijn klanten anders uit. Als zij met een valse knik rijden zeg ik dat ze meer naar de hand toe moeten rijden en de handen juist meer naar voren moeten zetten, zodat het paard "naar de handen toe gedreven" wordt. Misschien een beetje krom uitgelegd. Maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel. Het komt erop neer dat het paard de hand naar beneden zal volgen.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-03 08:48

Shiloh"]
[quote="Kyra schreef:
Als ik dit lees stel ik me voor: gestrekte armen, handen naast de schoft, naar beneden gedrukt; oftewel vast zetten van de armen en een gespannen zit aannemen.


Waarom is een lage brede hand nou weer gelijk een hand die vast word gezet Verward met een vaste hand bereik je geen constante druk, want het paard word bij elke stap in zijn mond gerukt! Niet de bedoeling dus! zoals jij het nu beschrijft klinkt het als in de krul trekken, en dat is absoluut niet waar ik het over heb. Het is aan het paard vragen of hij wil zakken, doet hij dat dan toestaan....
[/quote]

Nou dit is de laatste keer hoor: Zo stelde ik het mij voor toen ik het las, dus ik dacht dat dat bedoeld werd!


Het blijft het beste om gewoon in de bak te staan en live te aanschouwen wat er nu werkelijk gebeurd, dan achter de pc je in te beelden via de woorden die ingetypt zijn. Dat heb ik hierboven ook al eens gezegd. pfff lastig hoor.

Maar als jij jouw paard uitnodigd met een toegevende hand, is er niks aan de hand, toch?


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers