help mijn verzorgpaard scheurt na de hindernis weg!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 18:41

hoihoi

Ik vind springen echt heel erg leuk en mijn verzorgpaard ook (denk) ik.
Maar ik heb 1 probleempje:
als ik een hindernis heb gehad, scheurt ze echt weg!!!Dan moet ik eerst 5 x een kleine volte rijden om haar in draf te krijgen en in stap wil ze al helemaal niet meer!
Ook als ik daarna op een hindernis af ga, of er alleen maar in die richting rij, gaat ze al in galop!
hebben jullie dezelfde ervaringen of/en tips?

alvast bedankt en groetjes marije!!!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 18:45

Hoe lang rij je haar nu ? Zorg eerst dat je dressuurmatig controle hebt voor dat je gaat springen.

Oef dus als je gewoon galopeerd op op stil staan dus zo snel moeglijk vanuit galop naar staan zonder te trekken of zagen Haha! .

Als ze dat redelijk door heeft kan je rustig over een laag hindernis en zet je haar na de hindernis stil. Als ze ook hard OP de hindernis afgaat zet je haar ook stil net zolang dat ze het door heeft.

Wees niet bang dit kan LANG duren. Lovers Maar de volhouder wint.

Succes Knipoog .

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 18:45

Spook heeft er ook een handje van oma daarna loei hard te willen en vooral niet meer stoppen natuurlijk. Veel geduld is het toverwoord. Gewoon ophouding na ophouding maken.. Voltes voor een hindernis rijden wil het galopperen voor de hindernis nog weleens weg halen.
Veel in-uitjes achter mekaar is nog een optie en dan heb je nog de truc om op een volte te springen laat maar racen tot ze zelf langzamer gaan.
Suc6 Kim

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-01 18:48

ik rij haar nu meer dan 2 weken, maar ze is wel wat gewend, ze is zelfs manegepaard geweest!
En ik heb wel controle over haar bij dressuur, ze is alleen zo sterk!!!(hannoveraan!)
Maar thnx voor de tip

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 19:15

Heb ik ook last van.
Dressuur was ze al redelijk rustig, maar zodra er een hindernis in de bak stond begon ze flink te rennen.Het gaat nu al een heel stuk beter en ik heb al 1.45 met haar gesprongen.
Ik heb er ook een keer een topic over geplaatst, als je zin hebt moet je maar even zoeken. Haha!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 19:36

Een vriendin van mij heeft ongeveer hetzelfde probleem, maar dan zowel voor als na de hindernis.
Van de instructeur moet ze zowel voor als na de hindernis diep in het zadel zitten, rustige houding van haar benen en rug enzo. Alléén tijdens de sprong meegaan (naar voren) met het paard, maar van tevoren of daarna niet in verlichte zit rijden, maar dus terugzitten, diep in het zadel, en ophoudingen maken.
Nog een oefening die je kan doen:
Eerst ga je op de linkerhand rijden.
Dan iets voorbij A (of C) afwenden in draf...
halverwege de lijn die je naar de overkant rijdt staat een hindernis, kruisje om te beginnen.
Na de hindernis rechtdoor, maar mocht hij weer zo hard gaan, dan ga je in de hoek schuin rechts-voor het paard daar naar toe sturen en halthouden.
Dus niet doorrijden, zodat hij verder kan met scheuren, nee, in de hoek met volle geweld op de rem.
Wat je ook nog kunt doen:
Achter een lage hindernis leg je galopbalkjes.
Dus niet in-uitjes springen, maar wel dat het paard nog na de hindernis moet uitkijken hoe groot hij zijn galopsprongen maakt... een stuk of drie vier balkjes, afhankelijk van de grote van de bak.
Voor de hindernis eventueel ook een galopbalkje.
Als dit redelijk goed gaat, kun je het veranderen in:
sprongetje, balkje, sprongetje, balkje, balkje...
Dus dan leert hij goed zijn passen meten, opletten waar hij loopt en niet zo scheuren hihi.
Ik hoop dat het helpt, in elk geval veel sterkte!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-01 20:59

Zet een heel laag hindernisje op (een kruisje) en ga gewoon dressuur rijden. Als je haar lekker ingereden heb, ga je één keer over de hindernis. Meteen na het springen diep in het zadel zitten en halthouden. Nu ga je eerst weer een paar minuten dressuurmatig rijden. Na die minuutjes spring je weer een keer over die hindernis en ga je meteen na de sprong diep zitten en stappen. Daarna weer dressuurmatig rijden en heel af en toe het hindernisje eens meenemen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 07:42

rustig op de hindernis aanrijden en meteen erna proberen stil te zetten!!
datheeft bij mijn pony echt suuuper goed gewerkt!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 10:07

ik heb altijd geleerd om steeds kleine voltes te rijden voor de hindernis, dan kom je dus steeds dichterbij. Hoe klein maakt niet uit gewoon zo iets als 10 meter ofzo en dan spring je en doe je hetzelfde ná de hindernis dan doe je het dus eigenlijk heel onverwachts. maar dat moet je niet te vaak doen want dan heeft ze het door..

Tessa_N

Berichten: 759
Geregistreerd: 14-09-01
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 15:59

Als je op de hindernis afgaat en je pony gaat hard stuur dan gewoon langs de hindernis. (niet er overheen dus) Zorg dan dat je weer een "gesloten galop" krijgt. Dus een beetje tegenhouden aan de voorkant maar haar wel door laten lopen.
Blijf langs de hindernis gaan totdat ze op begeven moment langzamer gaat. (kan lang duren) *LOL* *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 16:41

1 zo laat mogelijk afwenden naar de hindernis of;
2 paar keer halthouden voor de hindernis (zal nog niet zo eenvoudig zijn mar toch proberen en streng zijn) of;
3 een laag kruisje zetten op een volte en daar steeds overeen springen. Hou de volte zo klein mogelijk omdat je daarmee de snelheid kunt beperken. Probeer zo stil mogelijk te zitten en zo min mogelijk te veranderen voor de hindernis. Laat het paard zo klein mogelijk in komen, dus kleine galoppassen maken. Hierin regelmaat in zien te krijgen. of;
zet de hindernis vlak voor een hoek, zodat je die hoek kunt gebruiken om het paard na de hindernis stil te zetten, stel het dier op z'n gemak.
Ik hoop dat je iets aan een van mijn tips hebt.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 22:44

Ik den toch dat het aan de dressuur ligt; mijn jachtpaard kan ook zo ongelooflijk gaan scheuren maar zodra ik hem onder controle heb en kan gaan schakelen in mijn galoptempo, gaat het springen veeel beter.
Ook een goede oefening: Bouw een dubbelsprong op 3/4 galopsprongen. Maak er 4, dat betekent dat ie terug moet komen in het tempo. Als dat lukt, neem je dezelfde dubbel met 3 galopsprongen! Hij moet dan dus erg goed op jouw hulpen reageren. Dan weer eens 4 galopsprongen, etc. Door dit schakelen in je tempo gaat ie beter naar jouw hulpen luisteren en krijg je hem beter terug.

Nog een belangrijk iets: Als je spring doe je dan 1 hindernis op de AC lijn ofzo? Dit nodigt uit tot scheuren. Zoek een goede instructrice die een parcourtje voor je kan bouwen; hierdoor moet je meer wenden enzo en is tempocontrole belangrijker; vaak gaan paarden dan beter opletten en naar jouw hulpen luisteren. Succes!

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 23:45

Wegscheuren voor en na de hindernis kan duiden op een medisch probleem. Het is wel belangrijk om dat uit te sluiten Het kan iets in haar rug zijn of in de voorbenen die tijdens het springen zwaarder worden belast.

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-01 16:54

hoihoi

allemaal erg bedankt voor de tips!!!
Ik heb vandaag weer gesprongen en het ging echt super!!!
Ik had een dubbeltje neergezet en ze ging heel erg rustig!Ik heb 60 cm gesprongen en dat ik heel goed voor mij!!!

Groetjes Marije

Tazzzz

Berichten: 57
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 11:16

Ik heb hetzelfde probleem gehad. De pony waarmee ik sprong ging hard op de hindernis af. Wij moesten dan inderdaad niet te vroeg op de hindernis afgaan , zodat ie niet te vroeg door had dat ie moest gaan springen. Verder moet je je handen laag houden en niet omhoog gaan doen.

Wat wij ook wel eens deden was gewoon dressuurmatig door de springbak rijden en dan af en toe ineens een spronggetje maken. Daarna weer dressurmatig doortrainen en niet steeds achter elkaar door gaan met springen.

Na de sprong zou je em kunnen inbuigen, zodat hij nageeflijk wordt. Mijn paard doet na de sprong het hoofd naar voren, bit tussen de kiezen en gaan! Van mijn instructie heb ik geleerd dat ik em na de sprong moest inbuigen en nageeflijk maken, zodat je em beter terug kan nemen, want op kracht wint het paard het altijd!!!
Je moet dus niet aan de teugels gaan hangen!!!