Duiken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Duiken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-03 20:59

Ik heb een probleempje met n nieuw paard, ben benieuwd of jullie nog goede tips hebben. .

De merrie is 4jr (v Krack C) en ik rij haar nu 2wkn. Ze is hier voor naar mijn mening erg in elkaar getrokken en op de voorhand gereden. Het probleem is dus dat ze bij iets of wat teugelhulp al gelijk met de kin op de borst loopt (erg op de voorhand dus) Scheve mond Haar weer omhoog drijven heeft geen zin want dan gaat ze alleen maar harder rennen of vluchten (op de kop). Ik probeer haar dus met ophoudingen omhoog te rijden. Af en toe wel een felle ophouding.

Ik rij VWNW los, weet niet of dit handig is omdat ze al zo snel rond wilt lopen. Heb wel flink tempo en de neus eruit. Dit doe ik omdat ze helemaal niet lekker door haar lijf draaft en omdat ik haar helemaal los wil maken en eerst die ontspanning wil hebben.
Als ik haar op pak probeer ik har met de neus eruit te rijden desnoods met de kop in de lucht omdat ik iets in mijn handen wil hebben... (pff best moeilijk paardrijden Knipoog )

Wat doen jullie om het duiken een beetje tegen te gaan??
Bedankt voor de tips OK dan!

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 23:12

Je ophoudingen zijn goed ! Laat er af en toe maar een beetje lopen.. veel voorwaarts rijden ! zulke paarden mogen er wel wat uitlopen als ze al zo verreden zijn , als je ze weer oppakt dan lopen ze toch weer naar beneden. en belangrijk dat je eerlijk en consequent blijven rijden.
Jammer van het paard! Succes!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 01:05

Ok, Mijn methode.. Heeft goed gewerkt bij een Jazz x Michelangelo die gereden was door een meisje dat hem ook krampachig vast hield. Ik denk om maar om maar vooral niet te hard tegaan, maar misschien ook wel omdat ze dacht dat ie perse "aan de de teugel" moest lopen Was dus ook niet aan de teugel maar kreeg wel die "mooie??" dressuur houding opgedrongen dank zij een slof en een pelhalm Misselijk !.

Het klinkt al goed wat je doet OK dan! zien dat je ontspanning krijgt zodat ze door haar hele lijf gaat draven, maar ik zou eens proberen juist niet neerwaarts te rijden, wel voorwaarts, mist het van haarzelf is. Laat haar eerst maar eens zelf in balans komen Is misschien geen vluchten maar zoeken. Ze kan toch niet (ver) weg in bak! . Wat mij betreft rij je met helemaal losse teugel. Laat even voor jezelf de gedachte los dat je iets in je hand moet hebben. Het tempo is dan in het begin misschien inderdaad wat hoog maar laat dat maar even zo is juist wel goed. Het is dan haar tempo en ze zal nog op zoek moeten gaan naar haar eigen evenwicht. Als ze dan in balans is héél voorzichtig met kleine ophouding kijken of je ze aan de teugel kunt krijgen. Niet trekken , Je schrijft dat je iets in je handen wil hebben, maar waarom dan Verward ?? Probeer maar eens met heel licht licht kontakt nemen. Wil ze duiken juist géén steun geven in je handen maar laat de teugels maar weer schieten, laat ze maar eens bijna op d'r neus valllen zodat ze zich afvraagt wat er nu weer gebeurt.

Na verloop van tijd merkt ze dan dat het duiken geen zin heeft en gaat ze in een normale houding op zoek naar evenwicht. In het begin gewoon echt met de neus in de wind. Ziet er niet uit en andere dressuurruiters lachen je misschien uit en denken dat je het kwijt bent (zeker voor iemand die bij de junioren zo super kan rijden ). Gewoon schijt aan hebben Tong uitsteken maar laat ze maar lachen, hebben zij ook lol. Eerst moet je paard op zoek naar háár evenwicht en moet je zo min mogelijk storen. Dat zal best even duren. Bij die Jazz ongeveer na een week zo rijden (en daarna ook telkens weer de eerste 10 minuten telkens weer zo blijven beginnen, dat bleef zo). Heeft ze de balans gevonden dan weer opnieuw proberen licht aanleuning te vragen. Het paard is nog jong, 4 jaar dus goede kans dat ze het gewoon nog niet helemaal snapt. Hoe lang is ze onder het zadel? zeker als de vorige ruiter te krampachtig heeft gerededen heeft ze waarschijnkijk nooit geleerd haar evenwicht te vinden.

IK geef geen grantie hoor en het kan natuurlijk een heel ander probleem zijn, maar als het andere toch niet werkt zou ik dit eens proberen. Misschien dat voor jou merrie net zo goed werkt als voor die Jazz. Die was werkelijk met superlichte aanleuning te rijden terwijl hij heel mooi rond en uiteindelijk stil in de aanleuning bleef, met altijhd het neusje vóór de loodlijn. Toen het paard daar eenmaal bevestigd was kon je hem na een paar weken op been en zit heerlijk naar je hand toe rijden wat zwaarder krijgen en meer opsluiten en verzamelen.

Success en heel plezier met je nieuwe paard !

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-03 10:24

Don_Marcello schreef:
Je schrijft dat je iets in je handen wil hebben, maar waarom dan Verward ??


Ik denk dat je het iets verkeerd opvatte. Nu heb ik niks in mn hand, bij alles wat ik doe met mn hand kruipt ze erachter. Ik heb liever dat ze dan wat sterker wordt voor (dat ik dus wat meer in mn hand heb), zodat ze dus niet bij alles wat ik doe er achter kruip maar eerder wat sterk wordt zodat ik wat te rijden heb, snappie. (beetje moeilijk om uit te leggen)

Maar bedankt voor je tip, klinkt logisch OK dan! we proberen het!

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 11:20

Ok ik begeep dat inderdaad verkeerd, dan doe je het dus al bijna zoals ik voorstelde! Als ze dan toch bij het lichtste kontakt dat jij vraagt duikt, meteen teugels loslaten en snel naar voren rijden. Om dat duiken af te leren, desnoods met een tikje! zeker nog geen steun geven in je hand laat haar maar zoeken. Als dat voor elkaar is kan je later (duurt echt wel een tijdje hoor!) die merrie naar je hand toe gaan rijden en de aanleuning zwaarder maken. Vanuit de achterand en in balans.

Maar nogmaals, geen garantie hoor, je kunt dit niet schriftelijk leren! voor mij en die jazz werkte het , maar misschien is dit juist een enorme draak en heeft ze geen respect voor je hand.
In dat geval moet je juist wel consequent begrenzen (Dan kan een slof dus wél helpen maar maak hem hoog vast, onder je zweetblad, om hem niet te diep te trekken) maar zorg dat als hij de juiste houding heeft je ook direct weer alle druk van je hand hebt. (de slof mag natuurlijk alleen inwerken als ze naar voren pullt om te begrenzen, Het wordt dan makkelijker je hand stil te houden, nooit gebruiken om haar in de houding te trekken) Vooral flistend reageren, zodra ze haar hoofd naar voren steekt goed weerstand bieden en als je aanvoelt dat ze er te ver achter duikt METEEN energiek naar voren juist zonder teugel. Is wel een uitdaging want je moet dan twee kanten begrenzen. Voor achter de teugel met je been of zweepje maar zonder hand, voor over de teugel juist wel met hand! Snelle reactie is veeel efectiever dan kracht.
(lastig he? Verward ) en o ja, natuurlijk uitbundig belonen als ze het wel goed doet en niet te lang blijven rijden. Ze moet het ook geestelijk kunnen verwerken. Fisieke training komt daarna wel weer eerst dit oplossen.

Succes morgen op het CHIO! OK dan!

parnassia
Berichten: 826
Geregistreerd: 30-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 12:16

Ik ken het probleem helaas (gelukkig is dit weer opgelost). Allereerst alleen maar met een lange teugel zonder contact gereden en dan tussendoor steeds kriskras wendingen rijden; stelling vragen en zelf direct daarna weer hand openen. VWNW was dus in eerste instantie ook onmogelijk en door dit consequent vol te houden liep ze op een gegeven moment wel netjes voorwaarts neerwaarts.
Af en toe (steeds wat langer) de teugels op maat gemaakt en het maakt niet uit hoe hoog zn hoofd was, als de neus maar voor de loodlijn bleef en ze zich niet opkrulde. Dan liep ze dus wel 'als een plank', dus dat ook maar hele kleine stukjes doen. Hierdoor durfde ze op den duur wel aanleuning te nemen en als je daarna de teugels weer lang laat willen ze graag halsstrekken.
Je rijdt dan een behoorlijke tijd voor aap, (bijna) niemand snapt waar je mee bezig bent (achter de teugel lopen lijkt altijd nog mooier, dan een paard dat alleen maar vwnw loopt). Maar het werkt wel. In eerste instantie dus ook geen contact willen, maar het paard op eigen benen aan een los lang teugeltje hals proberen te laten strekken in een niet te hoog tempo.
Absoluut niet rond willen rijden en gebruik ook geen hulpteugels.
Zelfde idee dus wat als Don-Marcello heeft. Behalve dat stelling vragen hield ik mijn hand zo stil mogelijk, wel meeveren maar geen ophoudinkjes maken. Tempo had ik niet zo hoog, in mijn optiek komt een paard makkelijker in balans in een wat lager dan een wat hoger tempo. Een hoger tempo blijft vaak wat op de voorhand (weg)rennen/ vluchten en meer spanning.
Succes!