Aan de teugel en aanleuning?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roelof

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-07-03

Aan de teugel en aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 12:36

Hallo,

Mijn dochter rijdt op een 4-jarige D-pony. Deze pony dook in het begin vrij snel achter de teugel. Met veel beleid en geduld heeft ze dit weten te corrigeren. De pony stapt, draaft en galoppeert nu keurig aan de teugel.

Eind mei van dit jaar heeft ze deze pony in de B-dressuur uitgebracht en afgelopen weekend voor het eerst in de L-2 (167 pnt) Een zeer tevreden resultaat.

Het probleem ontstaat nu bij haar nieuwe instructrice tijdens de clublessen op de manege. De buitenbak is nu zeer mul, waardoor er hard gewerkt moet worden. De pony looptnog niet meteen in netjese aanleuning, maar heeft hier even tijd voor nodig. Mijn dochter moest lange tijd de teugels zwaar aanknijpen, met als gevolg dat de pony opnieuw sterk achter de teugel duikt. De rest van de week hebben we er alles aan gedaan op dit weer af te leren. Ze ziet nu tegen de volgende lesop. Wat vinden jullie wat ze moet doen>

Groetjes,

Roelof Velkers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:40

Met de instructie overleggen dat dit niet de goede weg is voor jullie pony.
En om eer lijk te zijn vind ik het ook raar dat ze meteen in houding moet lopen, want elk paard heeft opwarming nodig

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 12:47

Indien mogelijk, zsm een andere rijbaan opzoeken. Op deze manier kweek je al gauw blessures in pezen en rug.

Overigens is het altijd zaak om je pony eerst even te laten opwarmen, alvorens deze meteen in dé houding moet lopen.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:07

Overleg met de instructrise je probleem en geef je eigen mening. Zeg dat het op die andere manier goed werkt en dat je die wilt aanhouden. Ze hoeft goed gaande dingen tenslotte niet te veranderen, omdat zij nu ineens lesgeeft.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 15:59

op zoek naar andere instructie. Blijkbaar heeft de instructrische een andere gedachtengang over hoe het moet. Daarnaast een andere rijbaan zoeken, dit is natuurlijk niet goed.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 17:48

runningkawa schreef:
Met de instructie overleggen dat dit niet de goede weg is voor jullie pony.
En om eer lijk te zijn vind ik het ook raar dat ze meteen in houding moet lopen, want elk paard heeft opwarming nodig

Ben ik met Runningkawa eens, elk paard heeft net zo als mensen een warming-up en een cooling-down nodig.
Overleg eens met de instructrice. Ook is dat mulle zand niet prettig voor de pony als hij het niet gewend is, na een tijdje went hij er wel aan.
Dat zand loopt inderdaad wel heel zwaar.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 21:57

Hoi,
zoals de instructrice het zegt, maak je die pony keihard in z'n mond.
Misschien is het nodig bij die manegepony;s zodat ze zogenaamd mooilopen, maar zoals je zelf al beschreef, je bent er zelf uitgekomen met uw dochter. Dus zeg gewoon tegen de instructrice, ik wil niet dat ze zo les krijgt, die pony loopt eindelijk goed en door uw instructies gaat het weer de verkeerde kant op. Wilt uw uw methode aanpassen en anders toedeloekie. Les is niet verplicht, het is voor jezelf en je paard. U kunt volgensmij uw dochter zelf nog beter les gaan geven. toch?
Groetjes Bar

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 22:00

Nog even een psje:
Wanneer ze toch besluit om de les in te gaan, gewoon negeren als haar gezegt wordt hard te worden, je kan beter lucht geven zodat ze zelf gaat zoeken. Zeggen dat het niet goed is voor de pony, omdat ie achter de teugel kruipt. Wanneer het uit de hand loopt, uitstappen en de les uit.
Groetjes Bar

Roelof

Berichten: 36
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 08:24

Bedankt voor jullie reacties!

We zullen met de instructrice overleggen. Per slot van rekening zijn we op lesgebied niet van haar afhankelijk. Ik train mijn dochters met hun pony's al 3 x in de week en hiernaast krijgen ze ook nog privéles van een hele goede instructrice.

Het vervelende is dat kinderen zich nog sterk laten lijden door de aanwijzingen van hun instructrice, ook als die foute aanwijzingen geeft. Ik zal de volgende les toezien op hoe het er aan toegaat en ingrijpen als het nodig is. ZO Ik heb gesproken!

Het is echt doodzonde van deze pony om er zo mee om te gaan. We hebben deze pony als veulen gekocht. Mijn dochter heeft haar zelf ingereden en verder beleerd naar het huidige niveau. Het is echt een heerlijke pony om mee te werken. beweegt zeer goed en leert supersnel.

Nogmaals bedankt!

Roelof Velkers

Odeale

Berichten: 1775
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:01

Kan ze eventueel ook al eerder (in de bak of op het terrein) vast instappen? Dat probeer ik ook altijd. Na een paar minuten wil ook mijn instructrice de teugels al (flink) op maat. Ik smokkel dan altijd wel een beetje Knipoog , maar krijg dan al gauw het commentaar; "teugels korter!!".

groetjes...

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 08:55

wat ik niet begrijp is: waarom les nemen van iemand die dingen verteld waar je dus helemaal niet achter staat? Ik zou verder kijken. Je neemt in mijn ogen les van iemand omdat je wilt leren hoe het allemaal moet. Als blijkt dat de gedachtengang van de instructeur niet overeenkomt met jouw gedachtengang waarom niet verder kijken. Om tijdens de les vanalles te moeten negeren is onplezierig voor degene die les heeft en degene die les geeft.
Je moet toch als combinatie uiteindelijk vooruit gang boeken van de lessen en als dat niet zo is dat zonde.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 10:39

misschien omdat een clubles gezellig is voor kinderen en voor sociale contacten en clubgevoel... Omdat ze in een groep rijden en dat voor paard en ruiter ook goed is omdat men meer moet opletten en sturen en kan oefenen op concentratie... Moet natuurlijk niet zo zijn dat je paard er minder van wordt!!!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 13:43

daar zit wat in... Lachen

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 08:48

Ik heb het zelfde gehad met mijn lerares bij de ponyclub, ik reed in de winter in mijn eentje en het hele uur zeurde ze dan over mijn aanleuning, terwijl die perfect was als ik het op mijn manier deed, als de instructrice dus niet keek deed ik het gouw even op mijn manier en dan liep hij de rest van het uur aan de teugel, op een gegeven moment vond ik het zoo vervelend worden in de les dat ik onder de ponyclub uit wilde gaan, gelukkig hebben papa en mama mij tegen gehouden en nu zit ik er nog steeds bij, alleen zijn er nu heel veel mensen bij gekomen die niet goed rijden, en daarom let de instructrice niet meer zo veel op mij en kan ik hem rustig aan de teugel rijden!
Ik snap dat dit bij u geen oplossing is daarom zou ik er toch rustig met de instructeu over praten, en als ze dan nog steeds van die dingen segt, zou ik het gewoon een beetje 'negeren' niet op een onaardige manier hoor, maar gewoon toch een beetje op je eigen manier rijden.
UIteindelijk moet ze het toch zelf oplossem, in iedergeval succes ermee!