op de voorhand lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

op de voorhand lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-03 13:36

Voltrack hebben we nu bijna 4 jaar, en in het begin was hij altijd in de dresuur niet eens aan de praat te krijgen en tegenwoordig is dat aardig opgelost. Sinds kort wil hij ook wel zakken met zijn hoofd maar het gevolg is dat hij heel erg langzaam gaat lopen en veel te diep gaat, op de voorhand lopen dus. Hij vindt het heel moeilijk om door te lopen EN te ontspannen/over de rug te lopen. Eerst ben ik hard aan het werk om hem uberhaupt naar beneden te krijgen en vervolgens gaat hij te langzaam en moet ik daar weer heel hard aan werken, ik probeer het altijd wel omdat ik dat als enige uitweg zie, gewoon veel geduld en hard werken. Maar zijn er ook nog andere oplossingen voor? Laudine gaat hem vandaag voor het eerst met sporen dressuren, zou dat het ook makkelijker maken?
Heeft iemand nog tips?
Het is niet een heel groot probleem maar ik wil er zo veel mogelijk van leren, dus ook of het op andere manieren kan! (ik meld het maar even, dat er niemand is die denkt dat Vollie helemaal hopeloos is Haha! )

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:43

Ik zou eerst proberen om wat meer aan het achterbeen te komen en dan maar wat minder rond te rijden (want een paard wordt vaak minder nageeflijk als je aan het achterbeen komt als hij nog niet zo soepel is in het begin). En dat doe je door kort achter elkaar te schakelen en veel overgangen te rijden. Zelf probeer ik mijn paard kleinere pasjes te laten maken door hem aan te sporen en heet te maken voor het been en aan de voorkant ophoudingen te maken zodat hij niet onder mij vandaan loopt maar meer van de grond af te laten komen. Dus het paard niet naar voren te laten gaan maar meer omhoog te laten komen. Het valt allemaal nog niet mee hoor. pfffffff.

Klopping
Berichten: 295
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 13:53

het is goed om een paard voorwaarts-neerwaarts te rijden ,maar hij mag nooit op je hand gaan hangen. Probeer eens om hem te blokkeren en dan de teugel plot te laten gaan zodat hij bijna op zijn lieflijke smikkel gaat . Veel overgangen maakt dat hij niet meer weet wat te doen, afwissellen in figuren en tempo zijn heel goed ,maar vergeet niet zo nu en dan hem in het bos een goede lange tijd te laten doordraven. Niet te veel galoperen, maar draven . Daar worden ze over het algemeen iets meer oplettend van en beter in de hand. Geduld is heel goed ,maar niet overdrijven, hij moet luisteren, als hij het begrijpt. Gebruik als het kan kleine spoortjes, maar grijp niet te vlug naar hulpteugels en andere rommel. Eerst aan jezelf werken en dan pas vragen aan het paard, het duurt iets langer ,maar het is blijvend. Met allerlei hulpmiddelen een paard dwingen is niet blijvend, het is goed voor even. Veel succes en sterkte, groetjes Marij klopping

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 15:35

Veel tempowisselingen rijden. En dan geen lange stukken, maar steeds een paar passen. Ook in de galop. Verder veel wendingen. Als je lange stukken hetzelfde blijft rijden dan gaat hij idd hangen.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:10

Veel (schijn ) overgangen rijden, eerst zorgen dat hij goed aan je been is, en dan pas verder gaan met het rond rijden. Als hij zodra hij rond is weer langzamer gaat, eerst weer werken aan het voorwaarts en dan pas weer rond gaan rijden.
Verder geef ik als Kim haar achterhand niet goed gebruikt ( op dagen dat ze niet zoveel werklust heeft ) 1 keer even een klein tikje om haar achterhand te activeren.

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 14:59

het is beter om eerst aan het tempo en het achterbeengebruik te werken dan aan de nageeflijkheid, als de achterhand er beter onder komt is het ook makkelijker om een paard te laten nageven