wending om de voor&achterhand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

wending om de voor&achterhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 16:23

ik heb deze maand een verzorgfjordje (eigenaar zit in zuid afrika!!) en vandaag ging ik in de bak wat rijden en ging kijken of de wending om de achterhand lukte. opzich deed het nog best netjes(heeft ze nog nooit eerder gedaan volgens mij) maar om de achterhand deed ze het rechtsom heel netjes en om de voorhand linksom. maar linksom om de achterhand of rechtsom om de voorhand . dus nu wou ik weten hoe kun je dat dan oefenen? want als ik probeer wat moeilijker gaat dan gaat ze toch echt met voor&achterbenen lopen. dus heeft iemand tips of iemand hier in de buurt die me kan helpen?

renske
Berichten: 652
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: velp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 17:04

sorry! had hem er dubbel opgezet!

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:49

als je een wending om de achterhand doet mag hij zijn benen ook niet laten staan!
Het is een verzamelingsoefening, die erg moeilijk is om echt goed uit te voeren. Ik ben vaak meegeweest om te schrijven bj het jureren en ik moet je zeggen zelfs in de ZZ licht zie je ze klungelen!.
Niet echt uit te leggen via de pc en pas mee beginnen als je eraan toe bent

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 08:56

Waarom draai je eigenlijk een wending om de voorhand? Wat is de reden daartoe?

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:40

een wending om de voorhand is makkelijk om te trainen dat je paard opzij moet voor je kuit, net als wijken. Het vergt niet zoveel verzameling en je kunt het al vrij snel oefenen.

Ook is het erg handig met het open en dicht maken van poorten terwijl je op je paard zit. Kun je hem er makkelijk langs parkeren, hoef je niet zo onhandig te gaan hangen.

wat ik me bij zo'n vraag wel afvraag is hoe ver is de eigenares van de pony? Is die al zover dat ze keertwendingen wil oefenen en is de pony al zover? Dat zijn toch belangrijke dingen om te weten voor je eraan begint. Ze worden niet voor niks pas bij hogere proeven gevraagd...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:43

Rijd je engels of western? In de westernsport wordt er al bij de beginners een wending om de voor-/achterhand gevraagd.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:49

Ik maak kwartjes om de achterhand, en doe dat alleen maar om mn paard aan het been te houden

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 11:58

Het om kunnen zetten van de achterhand (dus wending om de voorhand) is erg handig.
Voor een hek, maar ook om een L achterwaarts te rijden bv. Maar dat niet alleen. Als je dit kunt beheers je zijn heupen en dus erg nuttig bij de galop etc. Verder worden ze er lenig van. Door om en om de achter en voorhand een stapje om te laten zetten kan je naar het zijwaarts toewerken. Dit zijn wel voornamelijk western oefeningen, maar waarom zou je ze niet in je dressuur training toepassen!
Het lijkt me voor heel veel oefeningen nuttig om zijn schouders en heupen te kunnen beheersen en dat kan je met deze oefeningen bereiken. Natuurlijk stapje voor stapje en niet ineens een hele ronde verwachten!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:04

PriscaZ schreef:
een wending om de voorhand is makkelijk om te trainen dat je paard opzij moet voor je kuit, net als wijken. Het vergt niet zoveel verzameling en je kunt het al vrij snel oefenen.

Ook is het erg handig met het open en dicht maken van poorten terwijl je op je paard zit. Kun je hem er makkelijk langs parkeren, hoef je niet zo onhandig te gaan hangen.



Daarom vroeg ik het ook aan Renske: wat is haar idee achter deze oefening? Waarom doet ze het? Is het een rijtechnische reden, of puur een handigheidje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 18:57

Een wending om de voorhand is een oefening voor het wijken voor de eenzijdige kuitdruk zoals zoveel oefeningen dat zijn. Bij de wending om de voorhand mag je alleen wat duidelijker letten op de buitenschouder en kun je gelijk oefenen om van de binnenteugel af te blijven en ook nog om netjes recht boven je paard te zitten. Redenen genoeg om een wending om de voorhand te rijden zo tussen door voor controle. Het is geen zware oefening en dus ook geschikt voor het losrijden.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 21:52

maar dan vraag ik me wel eens af als ik zulke vragen lees: ben je er wel aan toe? besef dat dan . ja wat ik kan zeggen ; neem hier goede begeleiding in.