Slepen met de achterbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Slepen met de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 11:18

Ik ben sinds een weekje weer rustig begonnen het draf op te pikken, en dat gaat echt heel goed. (we hebben het al een tijd niet gedaan vanwege haar been)
Alleen komt het oude probleem er weer bij, het slepen van de achterbenen. Ze tilt ze beiden niet zo goed op.
Op zich niet zo'n vreselijkprobleem aangezien we neit veel doen, en we ook nog niet veel draven, maar toch wel een beetje storend.
En als ik van draf naar stap ga, glijd ze dan meestal een beetje uit.

Genderose en ik zijn niet zo dresuurmatig aangelegd, en veel doen we ook niet, maar ik vraag me toch af of er eventueel wat aan te doen valt.
Ik rij haar op Hackamore (bit gaat bij haar niet) en daar kan ik dus niet de hele tijd de teugels in contact houden (heb ze altijd los).
Maar zou er ook voor ons een oplossing voor dit probleem zijn??

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 11:23

wat dacht je van balkjes lopen? Is bovendien een leuke afwisseling en zo wordt ze zich meer bewust van haar (achter) benen...

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:19

Weet je zeker dat ze geen bekkeninstabiliteit heeft overgehouden van de bevalling? In dat geval is het misschien beter haar een tijdje onbelast te werken (pessoa bijvoorbeeld).

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:55

Ze had het ook voor de bevalling van deze veulens. Vorig jaar, na de het veulenen van Vicky, heb ik ok op haar gereden, en toen had ze hte nog niet. Het begon rond januari, maar toen moest ik langzaam gaan stoppen.

Longeren gaat niet. Dat vidn ik te belastend voor haar been, en daarnaast heeft Genderose de grootste moeite met een volte (altijd een karre paard geweest, altijd rechtdoor). Dan slipt ze ook vel met haar achterhand, en gaat ze half onderuit.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:08

slibt ze van achteren door naar onderen of van voren. als het van achteren is dan is het een teken dat ze te weinig kracht heeft in de achterhand. maar het kan ook zijn dat haar hoef verkeerd is. ik bedoel dat ze de voorkant van haar hoef te lang is dus de toom. en dat de achterkant te laag is (verzenen). bekijk haar is als ze gewoon stil staat. staat ze ver onder of juist ver naar achteren en bekijk dan is haar hoef. zie je een afwijking in haar hoef laat haar dan bekappen zodat ze weer recht komt te staan.
maar is ze ook al door een dierenarts bekeken. ga niet zomaar iets doen om het te proberen je moet het echt zeker weten anders kan het zijn dat je het alleen maar erger maakt

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:07

eerst nakijken natuurlijk, wij hebben ok zo 1, veel longeren als het mocht gaan, ze goed laten lopen, zodat die achterhand er goed onder komt, dan houdt het slepen meestal op. Desnoods even aantikken met zo'n lange longeerzweep. Heffen ze al sneller hun achterbenen op. Veel balkjes idd, en tijdens het rijden ook zoveel mogelijk die achterhand eronder rijden, dmv. vééél beenhulpen, ophoudingen met véél overgangen en oefeningen rijden. Maar ik lees dat ze het meer medisch gericht is, dan weet ik het niet meer! Hopelijk verergert het niet. Veel succes! OK dan!

Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 19:27

balkjes doen wonderen,maar idd.. ga eerst andere oorzaken na,voordat je ergens mee begint zonder zekerheid.