Stelling: een paard moet ontzag voor ruiter hebben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Stelling: een paard moet ontzag voor ruiter hebben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-03 14:25

Ik weet zelf niet goed hoe ik hier tegenover sta. Verward

Natuurlijk moet het paard de ruiter gehoorzamen maar ontzag nijgt dat niet een beetje naar angst voor de ruiter. Is dat nog wel samenwerken? Lovers
Of is dat juist goed, als je paard jou ziet als de leider dat vind ik wel goed.
Het paard moet jou zien als kuddeleider!
Maar het moet zeker niet bang voor je zijn, of je gehoorzamen uit angst.

Hoe staan jullie hier tegenover, en hoe handelen jullie hiernaar tegenover je paard?

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 14:31

het is een moeilijke situatie die je moet proberen op te bouwen. het paard moet durven 'meedenken', maar eigenlijk moet het altijd de ruiter gehoorzamen. ik denk dat de meeste ruiters er zelf nog niet uit zijn...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 15:21

hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:10

laurae schreef:
hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.


Niets meer aan toe te voegen

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:21

Ik wilde al opschrijven, een paard moet respect hebben, maar Laurae was me voor.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:11

Ik verwacht van mijn paard dat als ik geen hulp geef dat ze dan doorgaat in waar ze mee bezig was, doordraven in draf, doorstappen in stap en vooral... blijven staan als ik haar heb laten halthouden.

Ik verwacht dus dat ze gehoorzaam is aan mij, maar wel dat ze dat doet omdat ze voor mij wil werken. Het paard moet dus de keuze hebben om voor de een wel te willen werken en voor de ander niet, dat is een kwestie van een klik hebben ja of nee.

Hmm, best lastig zo te omschrijven wat ik bedoel. Het vinden, of het gevoel hebben dat het gaat zoals jij bedoeld is makkelijker dan het zeggen.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 19:44

Ik vind dat je paarden mee moeten willen werken. Maar ze moeten ook we respect hebben. Ik hoef mijn paarden bijna nooit op hun kop te geven. Ze luisteren ook wel goed naar me en alleen naar mij Haha! Het enige wanneer ze echt mega op hun donder krijgen i als ze over me heen proberen te lopen, duzzzzzzzz dat doen ze toch maar niet meer Tong uitsteken

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:14

Als je respect bedoelt, ben ik het er mee eens. Maar dan wel respect, dat je paard graag iets voor je doet, en dus niet uit angst, wordt nog veel te vaak verward......

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 20:37

je paard moet je behandelen als iemand die boven hem staat, net als in de natuur zo is (en dus respect voor je hebben), maar absoluut niet bang voor je zijn. ze moeten alles wat ze voor je doen uit vrije wil doen, en natuurlijk vinden ze iets wel eens niet leuk, maar als ze weten dat het moet, moeten ze het wel gewoon doen..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:07

ik wilde dus al respect zeggen in plek van ontzag. maar vind het wel belangrijk dat het respect hebben van beide kanten moet komen.
ik zie welis mensen die behandelen hun paard meer als gebruiksvoorwerp. gaan er mee rijden, niet uitstappen, paard gelijk op stal, misschien 1x op de week mest weghalen uit stal, te weinig eten geven. dit vind ik dus geen respect hebben voor je paard, en als een paard zo behandeld wordt, vind ik dat een paard ook geen respect hoeft te hebben voor zijn ruiter.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:46

laurae schreef:
hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.


helemaal mee eens

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:48

miekie schreef:
ik wilde dus al respect zeggen in plek van ontzag. maar vind het wel belangrijk dat het respect hebben van beide kanten moet komen.
ik zie welis mensen die behandelen hun paard meer als gebruiksvoorwerp. gaan er mee rijden, niet uitstappen, paard gelijk op stal, misschien 1x op de week mest weghalen uit stal, te weinig eten geven. dit vind ik dus geen respect hebben voor je paard, en als een paard zo behandeld wordt, vind ik dat een paard ook geen respect hoeft te hebben voor zijn ruiter.


ook mee eens Schijnheilig

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 21:52

Inderdaad op basis van wederzijds respect, en wederzijds vertrouwen, met één van de twee die aangeeft wat er gedaan gaat worden, en de ander die daar graag mee instemt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:01

laurae schreef:
hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.

ook helemaal mee eens
Een paard met angst is 1 brok spanning
en een brok spanning kan nooit soepel en correct reageren wat je met alle takken van de paardensport toch wilt.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:06

paard moet wel respect voor je hebben, je zegmaar zien als kuddeleider.
een paard doet eigenlijk dingen voor je met de gedachte in zijn achterhoofd, dit is goed voor het welzijn van de kudde, want de kuddeleider vraagt het van me.

Het gaat verkeerd als je paard loopt voor het voer en uit angst voor de zweep

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 22:13

laurae schreef:
hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.


Precies wat ik wilde gaan zeggen Haha!

Helemaal mee eens dus Haha!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 00:01

Ik ging ook al voor het woord respect Haha!
Ontzag betekent voor mij eerder iets van angst, dat vind ik geen basis van omgang met een paard. Als je het respect van een paard hebt, zal ie ook doen wat je wil, maar dan uit eigen keuze en niet uit angst.

Tallie1979
Berichten: 22742
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 00:04

Mijn paard respecteerd me. Ik denk dat dat een beter woord is Haha!

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 02:45

laurae schreef:
hangt er af wat je onder ontzag verstaat.

Al je er respect onder verstaat: ja absoluut. Als je in dat woord angst leest: nee absoluut niet.


Gaat hierin mee

Flower

Berichten: 9277
Geregistreerd: 05-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 07:35

Een paard moet respect voor je hebben, en weten dat jij de baas bent.
Maar echt ontzag, nee. Gewoon maatjes zijn van elkaar, en af en toe laten weten dat jij altijd nog de baas bent, als het paard je uit test.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 13:33

Ik denk dat we allemaal hetzelfde bedoelen maar dat we het allemaal anders uitleggen.
een paard moet RESPECT hebben dat ik het juiste woord toch?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 13:39

een paard moet RESPECT voor de ruiter hebben, geen ontzag.

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 14:58

Ik vind dat een paard je best mag zien als zijn/haar meerdere, maar ik vind ook dat het respect en vertrouwen op een goede manier gewonnen moet worden. Toch valt het mij op dat paarden die gewoon bang zijn gemaakt en overdondert worden met bepaalde dingen inderdaad werken uit angst. Ik kan me niet voorstellen dat een ruiter hier lol aan heeft, laat staan een paard. Ik kan dan ook niet zeggen dat je op zo'n moment nou een bent met je paard, waar is dan de band er de harmonie waar door veel mensen over gesproken wordt?

Iets wat ik altijd prachtig vind om te zien, en wat ik ook fijn vind als mijn eigen paarden dat hebben, is het redden van een ruiter op de sprong. De ruiter kan een keer een telfoutje maken of komt gewoon om een andere reden niet goed op de sprong uit, en het paard maakt dan nog een noodsprong voor je. kijk, dan heb ik echt zoiets van: dit paard werkt voor jou uit respect en vertrouwen, als jij aangeeft dat het paard het kan, dat hij het ook, omdat jij hem vertrouwen geeft.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat als je paard dat niet doet dat je dan automatisch geen goede band hebt met je paard. Er zijn natuurlijk situaties waarin het voor een paard zo onmogelijk is om een sprong te nemen, dat je het een paard gewoon niet kwalijk kan nemen als hij/zij weigert. Maar het was gewoon even ter illustratie.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 17:58

Een paard moet voor je willen werken op basis van vertrouwen en respect voor je. Ontzag associeer ik met angst, dat is geen goede basis.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 18:43

is net als de zweep.
der moet een paard respect voor hebben, geen schrik.

enkel een paard dat zich goed voelt, durft zich geven, kan het beste in zich laten bovenkomen.