Ik zit niet rechtop!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
skipperfan

Berichten: 10877
Geregistreerd: 23-07-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 19:34

ik heb een probleempje, ik kan niet mooi rechtop zitten net zoals anderen, wie helpt mij?

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 19:39

Je moet een rondje met je schouders draaien naar achter, tot het niet meer verder kan, en tussen de oren van je paard door kijken.. een beetje een holle rug maken.
Zo doe ik dat altijd, maar ik zit ook lang niet altijd rechtop hoor... Bloos

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 20:18

Ik zit ook niet altijd mooi recht Frusty , maar dat komt dan omdat ik naar beneden naar mijn paard kijk, in plaats van rechtdoor. Probeer gewoon goed omhoog en voor je uit te kijken tijdens het rijden, dan gaat het vanzelf. Je moet ook je schouders goed achteruit trekken en goed op je zitbeenknobbels gaan zitten. Veel succes! *LOL*

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 22:05

maar je moet je rug niet hol maken!!!
ik zit altijd wel rechtop maar wel iets te ver naar voren....ik weet niet hoe dat komt...maar als ik er op ga letten zit ik wel onwijs recht.
ik heb het mensen wel eens zien doen met een zweepje achter de rus en dan voor je ellebogen.
maar of dat nou zo goed is
succes, liselot

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:20

Je moet gaan zitten met je schouders iets naar achteren en je borst vooruit, maar NOOIT met een holle rug. Je moet je voorstellen dat je op een stoel zit en je rug tegen de leuning drukt, maar wel recht gaan zitten, niet alsof je onderuit op een stoel hangt! Je kan deze houding ook oefenen op een stoel of op een krukje!
Veel succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:49

1 tip; druk je borstbeen naar voren, dan vallen je schouders vanzelf op de juiste plaats en zit je precies zoals je moet zitten. MAar hou ook een beetje in de gaten of het zadel wel goed ligt op je pony, dat het niet te ver naar voor of naar achteren zit, want dan kun jij niet goed zitten.

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 11:54

ik geloof dat ik het een beetje fout heb geschreven Bloos
Ik bedoel, voor je idee een holle rug, omdat je normaal met een bolle rug zit Clown
Hoop dat ik het nu een beetje heb uitgelegd Scheve mond\

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-01 18:42

Zo scheef zit je nou ook weer niet hoor Pris

JessicaG

Berichten: 1482
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 11:48

Als je denkt dat je krom zit moet je inderdaad je borstbeen ver vooruit drukken. Op mijn manege zit de helft verkeerd op zijn paard waardoor ze krom gaan zitten. De voornaamste reden hiervoor te noemen is dat ze hun bekken te ver naar voren hebben gekanteld. De rug loopt dan wel recht maar het probleem zit hem dan dus in de bekken want die moet je dan voor jouw gevoel naar achteren kantelen. Dit kan uiteraard alleen met een goed zadel. Zit de knik bovenin je rug dan zal je inderdaad je borstbeen wat naar voren moeten drukken en je schouderbladen wat naar achteren maar houdt er altijd rekening mee dat je ontspannen blijft zitten, dat is net zo, zo niet belangrijker dan dat je rechtop zitten. Een goede basis begint bij de zit! Veel succes ermee! Groetjes van Jessica!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-01 17:19

Ik kantel mijn bekken juist niet genoeg naar voren. Is zit er (naar mijn idee) gewoon recht op, maar dat blijkt dus niet geod te doen. als ik 'recht' zit, heb ik het idee dat ik plat achterover lig. Dat is het probleem bij dat soort dingen. Die houdig zit er zo ingeroest dat het moeilijk is om die van je af te zetten. Dromen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 11:23

Je hakken, zitknobbels en schouders moeten op 1 lijn zitten. Als dat zo is zit je dus goed. Dit kun je checken door met een zweep langs je hak, zitknobbels en schouders te gaan. Als je zweep helemaal recht is zit je goed.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:32

Zo eenvoudig is het nu ook weer niet. Je mot bepaalde spieren kunnen spannen en andere ontspannen en dit in een evenwicht met elkaar. Je mag op geen enkele manier verkampen en ga zo maar door. Wees gerust, je houding is nooit perfect en je kan er altijd wat aan schaven. *LOL*

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-01 14:33

Oke, als je je bekken goed wilt zetten hoef je alleen je buik maar een beetje in te houden. Meer niet.
Buikspieren aanspannen en borstbeen vooruit drukken.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-01 12:17

Je voeten uit de beugels doen, recht voor je uit kijken, hakken laagschouders naar achter, en diep zitten.
d.m.v. je voeten uit je beugels doen, leer je zelf goed zitten,zonder dat je steun in je beugels zoekt.
Probeer t eens. Lachen

Kymida

Berichten: 58
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Elburg (da's een gehucht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 18:47

doe ik ook
je moet vooral naar voren kijken. en je bekken kantelen. mijn intructrice zei altijd dat je net als anky moest gaan zitten.(van grunsven dan hè?) Pling

marije b
Berichten: 1664
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 19:09

ga eens op een stoel met recht leuning zitten en dat een paar keer doen hoe je daar op zit moet je ook op je paard / pony zitten een tip maybe heb je er wat aan! met zo een leuning! |_ dit moet een stoel voor stellen maar zo een stoel moet het zijn oeven maar een keer! *LOL* Party!! Lovers Pling Schijnheilig Haha! Cool Knipoog Lachen Tong uitsteken

_________________
i love norbert en gijsje very very much!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marije b op 2001-09-22 19:10 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-01 20:53

Ik heb ook wat een verkeerde houding, krom mijn schouders wat, en als mijn pony slecht voorwaarts loopt val ik soms naar voren. Ik laat me regelmatig longeren, en dan merk ik pas hoe waar die opmerking van het aanspannen van je buikspieren is. Ik zit zonder of met beugels aan longeerlijn namelijk wel heel netjes, en dan merk ik met doorzitten dat ik giga spierpijn in mijn buikspieren krijg. Het stomme is dat het me niet lukt om dat gevoel vast te houden als ik alles weer zelf moet doen (drijven, sturen en op mijn zit/houding letten) Helaas!!!

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-01 00:24

Oftewel: ZITLES Haha! !!
Vraag een goede instructeur om je zitlessen te geven aan de longe.
Je voelt het wel even daarna Clown .