Verlichte zit verbeteren??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Verlichte zit verbeteren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-03 20:34

Qua 'gewoon' rijden zit ik best netjes, en ik donder dr niet gauw af ofzo.
Maar met springen ben ik echt een ramp.
Op de manege waar ik heb leren springen werd er totaal niet op gelet hoe je over de sprong kwam, dus wat de meesten deden: Flink gas op de plank en kort houden, anders loopt ie dr langs, en ook boven de sprong niet meegeven.
Zo heb ik dat dus ook aangeleerd, of eigenlijk, het werd je gewoon niet afgeleerd. Scheve mond
En daar heb ik nu zo'n ellende van! Ik heb daar al 3 jaar geen les meer.
Op lage sprongetjes gaat t nog, maar zodra je echt merkt dattie 'springt', krijg ik vliegles. Of ik blokkeer mn pony totaal (doe mn handen niet naar voren), of ik lig zowat op de hals bij de landing (of allebij...)... En ik heb een schat van een pony, die nog niet veel kent, maar graag springt. De lieverd springt ook nog bijna altijd... Lovers
In draf is t erger dan in galop, want dan weet je minder goed wanneer ie af gaat. En als t in galop niet uitkomt doe ik t ook.....
Wat moet ik hiermee? Het is zo'n k*tprobleem, en ik heb een superfijne pony die ik niet wil verzieken! Scheve mond

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 22:19

Misschien moet je gewoon ff springles nemen van een goede instrukteur??

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 23:07

Iemand die je elke keer zegt dat je het niet goed doet Lachen

Of heel bewust proberen te worden van je houding. Als het ware jezelf vanaf de zijlijn gaan bekijken. Dat vergt wel wat oefening, maar het werkt wel Lachen

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 10:09

geef je pony eens je volle vertrouwen, gooi de teugels los, en stuur hem op je been en zit, als dit nog niet gaat met de teugels begeleiden. Laat je pony maar springen, klinkt raar, maar 99,9% kans dat deze springt Hyper!
zo, dan kun je hem iniedergeval met je teugels niet meer belemmeren, en waarscheinlijk omdat je je pony dan het vertouwen meegeeft ontspant deze en ontpan je vanzelf mee. daarna kun je langzaam opbouwend op je hulpen gaan springen. Maar stel geen hoge eisen, maak een zo laag mogenlijk hindernisje, lekker makkelijk rijden, dat toch net hoog genoeg is dat hij sprong moet maken. als het voor jouw gevoel (dit is heel belangrijk, je kent je eigen fout. Goed zo!! Pling ) goed gaat en je weer echt rijd tijdens het springen, ga je beetje bij beetje een stapje hoger.
ga ook eens verlicht zitten tijdens het rijden, begin in stap en galop, of met een balkje erbij, als het niet goed gaat, doe je teugels los, en steun op de voorboom van je zadel, met je handen, en ge voor de draf niet meteen hoge eisen aan jezelf stellen, dit blijft nu eenmaal een probleem
en goed springles nemen doet ook wonderen OK dan!

En TIP: bekijk eens een filmpje van jezelf tijdens het springen

xxLisaxx
Berichten: 1840
Geregistreerd: 27-06-03
Woonplaats: Zeewolde/Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 17:08

je kan ook de manen vasthouden boven de sprong dat je hem niet in zn mond trekt en ik den kook dat als je van een goede instructeur springles krijgt al stukken helpt!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-03 15:24

bedankt voor de tips!
er zijn hier maar verrot weinig fatsoenlijke springinstructeurs in de buurt, en ik heb ook nog eens geen eigen trailer.

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:00

Als niemand je kan helpen, ook niet teveel springen. Daar verpest je dan alleen maar een heleboel mee (nie stom bedoeld ofzo). En als je vanuit draf springt, een drafbalk voor de sprong leggen. Dan voel jij dat hij gaat afzetten en is het voor je pony ook makkelijker te bepalen!

Imoontje
Berichten: 312
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 11:39

Het is voor mij al weer een tijdje geleden dat ik sprong met mijn toenmalige pony maar ik keeg HEEL GOED springles. Wij begonnen altijd met balkjes lopen in de verlichte zit, knoop in je teugels, armen wijd (!) en met je benen over de balkjes 'sturen'. Daardoor ontwikkel je een goede verlichte zit. Mijn pony sprong graag en vanzelf dus dat was wel prettig. Op een gegeven moment sprongen wij in de les zelfs hindernissen van 1.40 (!!!) met een losse teugel en armen wijd of de armen achter je rug. Zou ik nu niet meer kunnen hoor.... maar veel oefenen en plezier hebben in het springen is een vereiste. Dus begin maar met balkjes en cavaletti's aan je verlichte zit te werken en ga DAN PAS beginnen met springen, dan kun je je pony ook niet verpesten. Succes!!

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 13:38

Probeer eerst je verlichte zit te ontwikkelen in de draf en de galop. Je moet dan je ballans (bovenlichaam) goed verdeeld hebben boven je steunvlakken (voet en onderbeen). Blijf met je zitvlak dicht bij het zadel en houd je onderbeen op dezelfde plaats als bij de normale houding. Je moet dus in de verlichte zit rond kunnen rijden, zonder een ander steunpunt nodig te hebben.
Pas als je dat voor elkaar hebt kun je gaan springen.
Blijf laag springen totdat je, je paard niet meer stoord... succes!

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 14:11

Neem springles, want je kan je eigen fouten niet zien! Een lesgever wel!
Wil je dit niet, probeer je te filmen en te kijken wat er fout aan is.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 18:14

Een aantal tips waar ik zelf veel aan heb gehad:
Je kunt je paard wel kort houden, dan kun je ook veel makkelijker meegeven, maar niet te opdringerige ophoudingen maken, hoe meer je dit doet, hoe een grotere "explosie" (lees: sprong) je daar na krijgt en hoe minder soepeltjes het terug nemen na de hindernis verloopt.

Wanneer je niet in verlichte zit kúnt springen kun je dit oefenen door in draf én in galop iets naar voren te gaan met je bovenlijf.
Hier mee bedoelen we dus, je knieen aan je zadel houden, onder been iets aan het zadel leggen, je kont ietsjes omhoog lichten en richting oren gaan met je neus.
Niet te hoog, anders kijken we onder je door en dat ziet er niet mooi uit en is on even wichtig voor je pony of paard.
Later kun je dit opbouwen door over balkjes heen te draven in verlichte zit, alleen nu moet je je handen iets mee brengen naar voren. Hoe hoger of breder een hindernis is hoe verder een paard zijn hoofd naar beneden moet brengen voor de landing en het zweefmoment.
Je paard hinderen door niet je handen naar voren te brengen kan je paard in de sprong hinderen.
Hierbij is ook heel belangrijk dat je zelf niet naar beneden kijkt.
Wanneer je naar beneden kijkt duw je automatisch je paard naar beneden en belemmer je de sprong.
Heel verstandig is om te beginnen met een klein kruisje van zo'n 30 cm hoog. Heel goed oefenen, en echt op alles letten! Niet hoger gaan voor je je fouten hebt verbeterd! Dit kan natuurlijk een heel langdradig proces worden als je vroeger anders hebt geleerd.
Heel belangrijk bij alle dingen die je wilt leren is een goede instructrice/instructeur. Zoek die dus een! Een die je persoonlijk bij het springen wil helpen en zelf genoeg ervaring heeft!
Je zegt dat je daar op die stal al 3 jaar geen les meer hebt, zeker ook niet terug gaan, iemand anders zoeken!
Je hebt het ook over: "wanneer ie af gaat" bedoel je hiermee wanneer hij afzet? Dit kun je verlaten door iets meer ophouding te geven tot wanneer hij mag afzetten. even wachten met in de verlichte zit gaan en later mee geven met je handen.
Voor paarden die dit doen is het ook een stuk makkelijker om hem rustig te houden wanneer je doorzit.

Succes hé! Zoek iemand die goed naar je kan kijken en je in alle opzichten wil helpen!

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-03 22:07

allemaal ontzettend bedankt voor de reacties! hier heb ik zeker wat aan OK dan!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 23:03

Als je erg veel problemen hebt in het meegaan met je handen, pak dan een pluk manen halverwege de hals vast, dan worden ze vanzelf meegenomen in de sprong en stoor je je pony niet! (ook ideaal als je toch wat angstig bent Schijnheilig )