Mijn pony wil niet hals strekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Valery
Berichten: 221
Geregistreerd: 12-08-03
Woonplaats: Foxhol

Mijn pony wil niet hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 08:42

Hey allemaal!!!

Ik had ff een vraagjuh hoe kan juh een pony leren hals strekken onder het draven. in stap wil hij meestal wel hals strekken maar zodra ik in de draf vraag om hals te strekken doet hij het niet.
met wedstrijden krijg ik daardoor altijd een laag cijfer ene x een 3 andere x een 4.........pleace help me!!!!!!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:39

Vertel eerst eens HOE je de hals laat strekken in de stap en in de draf.
En hoe je pony aan het been is en aan de andere hulpen.
Dan kunnen we gericht antwoord geven. Dit is zo een beetje moeilijk gezien we geen foto, geen beeld, niets zien!

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:56

een paard kan pas hals strekken als hij nageeflijk is, ontspannen is in het nek en kaakgewricht. Dan is het hals strekken een controlemiddel of hij echt nageeflijk is. Ik raad je aan om daar met je instructeur aan te werken.

Farjen

Berichten: 7991
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:11

Ik doe het zo..
in draf op een volte rijden, en langzaam stukjes meer teugel geven.
en dan rustig overgaan in stap en uitstappen Lachen

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 14:18

Mijn pony heeft er in draf ook moeite mee, maar gewoon rustig de tijd nemen, al doe je er 3 rondjes over, maakt niet uit, als t halsje maar daalt.
Dat gaat naarmate je het oefent ook beter.
En als ik aan t einde van t rijden ben, dan strekt ze ook beter dr hals.
Dan is ze eindelijk aan de hulpen, en heerlijk nageeflijk.
Gewoon geduld, en de teugels mogen NOOIT uit je handen worden getrokken want anders krijg je nog steeds lage punten, daarom moet je de teugels ook geleidelijk langer maken, en ondertussen verbinding houden en kneepjes geven zodat de hals daalt.

starletta

Berichten: 140
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: woonplaats??? slaapplaats bedoel je ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 22:19

je geeft je teugels stukje voor stukje geleidenlijk aan en blijft hem links rechts inwerken , op het laast volgt hij je hand en dan is het goed. heeft ook een stukje met begeleiding te maken.

welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:45

Hoi, je zorgt eerst dat je paard goed aan het been is, dan drijf en als het paard vraagt aan de hand geef je hem gelijdelijk de teugels, zolang hij vraagt. Vraagt hij niet meer aan je hand, dan drijf je aan, zodat je het weer op nieuw kunt herhalen. Rij je paard ook vaker lager als hoe het normaal tijdens de proef moet lopen. Dan leert het ook lager te lopen en meer te vragen aan de hand. Je kunt ook proberen een beetje hele kleine ophoudingkjes te maken, heel klein. Dit heb ik van mijn instructrische. Bij mij hielp het heel goed en eerst had ik altijd een 4 of een 5 voor mijn hals strekken, nu had ik zelfs een 8!
SUCCES!

welshcoco
Berichten: 94
Geregistreerd: 19-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-03 20:47

nog wat: longeer je paard ook af en toe met een longeersingel. Doe een slof vast aan de singel onder zijn buik, haal deze door de bitringen en maak hem weer vast aan de singel. Zo gaat hij ook lager lopen. Beloon hem met je stem als hij in de hals daalt. Dit helpt ook kei goed. Ik start L2 met coco. Succes!!

sassa
Berichten: 177
Geregistreerd: 12-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-03 16:11

Eerst een beetje teugel geven, gaan ze meestal al n beetje naar beneden.
Dan nog een beetje teugel geven, als hij dan niet verder strekt teugels weer korter, als hij wel strekt zo laten. Zo krijgt hij vanzelf in de gaten dat het de bedoeling is dat als jij het teugel heeft hij zijn hals moet strekken
(het is misschien niet helemaal goed gezegt zo, tis altijd zo moeilijk uit te leggen als je het op moet schrijven)

Lenn

Berichten: 5331
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 20:37

Valery: laat tijdens de minuten dat je hem naar beneden werkt nooit teugels in de boogjes komen, jij bepaalt wanneer hij teugel krijgt, dus niet om de zoveel tijd maar als het moment daar is, maar hmpf dit valt toch niet van achter de computer uit te leggen

Kieffertje

Berichten: 1743
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-03 10:55

Dit probleem komt volgens mij veel voor. Toen ik een keer ging schrijven bij een B-wedstrijd, waren er maar 2 ruiters die niet het commentaar 'Neus moet op kniehoogte' kregen. Inderdaad steeds een beetje meer geven als hij dat vraagt, als hij niet meer vraagt kan je de teugels weer iets korter maken om van daaruit weer verder te laten strekken. Je hebt wel veel geduld nodig. Zodra hij lager komt, goed belonen!

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-03 10:44

Ik heb bij mijn paard gemerkt dat teugel geven en dan aan haar hals/schoft kriebelen goed werkt. Zij was erg in elkaar gereden en bleef in het begin dus altijd gewoon hangen als ik wilde dat ze strekte. Nu gaat het bij haar wel goed.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 18:54

starletta schreef:
je geeft je teugels stukje voor stukje geleidenlijk aan en blijft hem links rechts inwerken , op het laast volgt hij je hand en dan is het goed. heeft ook een stukje met begeleiding te maken.


zoals jij het beschrijft kan het door een jonge ruiter/amazone worden opgepikt en uitegvoerd als "zagen"
ik probeer jonge ruiters eerst te leren met evenveel druk op beide teugels!

calemity_jane
Berichten: 2031
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: noordbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-03 21:43

hai een paard gaat pas streken als zijn rug ontspannen en rond is kijk maar eens goed naar een paard die gras gaat eten over een hekje zijn rug drukthij omhoog en hoofd naar beneden. zijn achterhand zet hij dus onder zijn massa en als een paard dat niet kan kan hij ook zijn rug niet los laten.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-03 22:47

Draaf niet te snel, en niet te langzzaam. Zorg dat je goed contact hebt met de mond en dat je de ruimte hebt, zodat hij niet met zijn snufferd in een ander z'n kont komt te zitten Haha!
De rest is al genoemd.. Lachen

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-03 11:23

gewoon goede impuls behouden, en rustig aan de teugels laten vieren. en zorgen dat hij blijft contact zoeken met het bit. en laat het ontspannen, maar de impuls moet blijven!