Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:09

Ik vind een slof dus echt niet het allerlaatste hulpmiddel. Heel vaak voel je problemen al vantevoren aankomen. Ik kan dan vaak met een slof heel snel en gericht iets oplossen, voordat het echt een probleem geworden is. Paard blij, want veel minder stress en veel minder spierpijn, ik blij, want ik kan lekker blijven rijden.

Je kunt een slof voor veel meer dingen gebruiken dan puur die kop omlaag trekken. Maar zolang je dat niet in kan/wilt zien, of er zelfs nooit mee gewerkt hebt, kun je daar heel moeilijk over oordelen lijkt me.

Vandaar dus dat ik de kret "ik los het liever rijtechnisch op" totaal niet kan plaatsen.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:22

Maar om de een of andere reden zitten hier op bokt alleen maar mensen die met zo'n ding kunnen rijden, of die er verre van blijven... Knipoog


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 08:46

Dus de mensen die beweren dat je een slof niet moet gebruiken, jullie zijn dan van mening dat iemand als essie het met zo'n paard eerst maar moet proberen "rijtechnisch" op te lossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 13:56

Even een praktijkvoorbeeldje dan maar:

ik heb nu tijdelijk een merrie te rijden. Heel erg fijn paard, echt een sensibel bloedbeestje. Ze heeft zich onder haar vorige ruiter een probleem aangeleerd in het aangalopperen. Ze raakt haar balans een beetje kwijt en gaat dan rennen, waarbij ze haar kop recht naar voor steekt en verder alles compleet op slot zet. Daar kom je echt niet doorheen.

Ze fokt zichzelf helemaal op en sluit zich dan helemaal af voor de ruiter. Zo heeft dus een soort vicueuze cirkel kunnen ontstaan. De eerste paar keer zat ik er op zonder hulpteugeltjes of wat ook. Deze merrie is van nature uitzonderlijk correct in de bovenlijn, daar hoef je bijna niets meer aan te doen. In draf had ze in het begin ook wat problemen, maar dat was heel makkelijk op te lossen door haar gewoon op haar eigen benen te zetten en er verder vooral af te blijven. Er zijn maar weinig paarden waar je zo'n fijne verbinding op krijgt, ook al hebben ze wat rijtechnische probleempjes. Ik dacht dus de eerste paar keer dat ik de galop ook wel zo opgelost kon krijgen (was te lui om naar stal terug te lopen en een slof op te halen namelijk Haha!) Maar juist door dat sensibele karakter lukt je dat niet bij zo'n paard. Die gaat harder en harder en wil gewoon niet meer stoppen en dan kun je daar wel braaf stil gaan zitten en haar tegen een soepel meeverende hand aanrijden, daar schiet je niks mee op. Want de volgende keer dat je aanspringt is ze bij voorbaat al meer gespannen etc etc.

Slof er aan gehangen, en ik had het in 10 minuten opgelost. Ze moest even doorkrijgen dat het veel makkelijker is als ze gewoon rond en los blijft en haar bovenlijn aanspant ipv haar onderlijn. Ik heb dat een paar dagen volgehouden en de merrie galoppeert nu ontspannen aan zonder problemen.

Ik weet 110% zeker dat ik hier met een slof de paardvriendelijkste, snelste en correctse manier heb aangehouden. Ik had ook wekenlang kunnen gaan knooien, met als gevolg dat dat paard compleet verzuurd in de rug en helemaal niet meer mee wil. De eigenaar heeft er al genoeg problemen mee gehad en dingen uitgeprobeerd, die wil nu alleen nog maar dat die vicueuze cirkel eens doorbroken wordt.

Ideaal paardrijden kan alleen op een ideaal paard dat van begin af aan ideaal gereden is. De praktijk is echter anders. Ik zie heel veel gevallen zoals hierboven omschreven, allemaal hun eigen specifieke probleem.

Ik heb geen zin en geen tijd om te wachten tot kleine probleempjes zijn uitgegroeid tot serieuze problemen. Problemen moet je niet over zaniken, maar oplossen.

Ik ben het met iedereen eens die zegt dat er heel veel paarden gewoon op de kop getrokken worden met een slof en dat de eigenaren dan denken dat ze goed bezig zijn. Maar zoals ik eerder al zei: die mensen komen niet op bokt. Dat vinden ze zelf tenminste (...) Het maken van dit soort topics is dus volstrekt zinloos. Denk je nou serieus dat er ook maar 1 iemand zal zeggen: "Goh, hmmm, dat doe ik nou ook dagelijks. Tja eigenlijk nooit over nagedacht, laat ik daar maar eens snel mee ophouden!!" Zo werkt het niet in de praktijk. Als je nou eens begint met je eigen problemen op te lossen, voor je je druk gaat lopen maken om die van een ander.

Hoe "het hoort" weten we echt allemaal wel....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 10:59

Aqua8horse schreef:

Van zo'n slof wordt het dier alleen maar meer gespannen....snap je dat nou nog niet? En als je weet hoe het hoort, moet je het zo doen.....problemen rijtechnisch oplossen. Lukt je dan niet, zoek dan iemand die je kan helpen om je verder te scholen, want je hebt kennelijk toch een rijtechnische beperking. Bovendien vraag ik me sf waarom die merrie van jou zo doet?


Zolang jij niet kan lezen en je niet wilt verplaatsen in een ander, begrijp ik idd helemaal niks.

Ik probeerde hierboven even aan te geven hoe je rijtechnisch iets op kunt lossen met een slof. Maar dat wil jij niet zien, want jij hebt een regel in je hoofd staan slof=spanning en die kan er niet uit. Dus vertel ik volgens jou een onwaarheid. Je kunt een slof op wel 100 manieren gebruiken waarbij je er echt een handig ding aan hebt, er is veel meer mogelijk dan alleen maar zijn kop naar beneden trekken (bij de betreffende merrie had ik bijv. de slof aan de zijkanten net onder het zweetblad vastgemaakt) maar je geeft zelf al aan nooit met zo'n ding te werken: hoe weet je dan eigenlijk waar je over praat?

Ga nu alsjeblieft niet meer mijn PB-box volstouwen, want ik heb je al eerder gezegd: zolang jij alleen maar star in je eigen kringetje blijft denken (en niet eens kan lezen wat een ander opschrijft!!! Jij ziet 1 woord waar je een negatieve gedachte bij hebt en krijgt dan blijkbaar een rode waas voor je ogen of zo) heb ik geen zin in welke vorm van "discussie" met jou dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:30

Ow, daar had het fysiek ook echt wel mee te maken hoor. Zoiets komt altijd van 2 kanten. Maar wat had ik dan moeten doen? Maar laten rennen en rennen, zodat ze steeds meer spanning opbouwt, zelf verzuurd, waardoor ze het fysiek nog moeilijker heeft en dan alleen maar nog slechter gaat?

dacht het zo toch wat paardvriendelijker opgelost te hebben blije merrie nu hoor! Ontspannen merrie ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:37

Dat vraag ik me dus ook af/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 11:39

Och, ik denk op zich dat het wel op te lossen is hoor. Maar het duurt een hoop langer en het paard is er echt niet blij mee in de tussentijd. Ik kies dan liever voor de kortste weg om hetzelfde resultaat te bereiken, in dit geval is dat een hoop paardvriendelijker namelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:21

Wat ik me afvraag: je kunt wel een lezing voorbereiden voor een dierenartsencongres ergens in het buitenland. Die mensen zullen ook voorbeelden van jouw werkmethode willen zien. Kun je, wat je voor hen laat zien niet aan ons ook laten zien? (en zo nee, waarom niet?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 16:21

Nou da's fijn:

"see you in competition" Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-03 16:48

Ik heb aqua8horse een ban gegeven vanwege het niet houden aan algemene gedragsregels in PB. Ik heb haar herhaaldelijk gewaarschuwd maar daar is niet op gereageerd.

Ik heb persoonlijk enkele zeer beledigende PB's gehad waarin er flink op los gescholden werd. Ik ben letterlijk bestookt met PB's met allerlei uitlokkingen om met haar in discussie te gaan. Vaak over discussies die ook op het forum plaatsvonden. Herhaaldelijk vragen om hier mee te stoppen, waarbij ik duidelijk heb aangegeven de stortvloed aan PB's als erg storend te ervaren, leek alleen maar een uitnodiging tot het sturen van nog meer PB's.

Ik heb veel klachten van soortgelijke aard ontvangen van andere bokkers. Ze heeft herhaaldelijk geprobeerd om via PB bokkers tegen elkaar uit te spelen. Wie niet wilde reageren op haar PB's, of verzocht om er mee op te houden en de discussie op het forum te houden kreeg, net als ik, PB's vol met gescheld.

Na alle klachten en de dingen die ik persoonlijk met mevrouw aqua heb meegemaakt, via PB en op het forum, was voor mij de maat gisteren vol en heb ik dus een ban uitgedeeld.

Ik wil graag heel duidelijk stellen dat dit niet om de inhoud van de discussies gaat, maar op de manier waarop iemand dingen probeert uit te lokken, en ronduit begint te schelden wanneer je niet met haar mee wilt doen. Dat is niet de manier waarop je met elkaar om gaat, in het "echt" niet, en dus op bokt ook niet.

In overleg met het moderator team is vandaag besloten om aqua een ban van 3 dagen te geven. Over 2 dagen zal ze dus weer mee kunnen doen aan de discussie.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 bezoekers