Stelling: Een slofteugel wordt gebruikt als je...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:04

Ik ben het ermee eens dat een slof een hulpmiddel is, en ik vind ook dat het gebruik soms bevorderend kan werken.

Ik ben het echter ook eens met stelling 2. Ik zie te vaak dat mensen maar een slof gebruiken zonder het echt geprobeerd te hebben. Voor mij is het echt het allerlaatste hulpmiddel!


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:20

Het probleem is alleen dat zoals stelling 2 al aan geeft de slof te gemakkelijk wordt gebruikt. En dan bedoel ik niet de ervaren ruiters.......maar de minder ervaren ruiters die het van de instructeur maar moeten gebruiken. Hiermee heb ik het echter vaak fout zien aflopen.


Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:29

Ik denk dat dan een heleboel mensen niet eerlijk durfen zijn ofzo... Ik heb op mijn eerste paard ook met slof gereden op advies van de instructeur. Dat paard heeft door verkeerd gebruik nekproblemen gekregen. Daarom rijd ik persoonlijk liever zonder.

Nu moet ik zelf ook eerlijk zijn dat ik hem vrijdag nog gebruikt heb omdat ik mijn martingaal niet kon vinden en ik een buitenrit wou maken. Het paard hoeft van mij dan echter niet in de krul te lopen. Het is alleen als voorzorg omdat ze steigert voor elk grassprietje.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 09:53

Maar ik rijd mijn paard buiten juist niet in elkaar! Buitenrijden doe ik voor de ontspanning en de afwisseling van het andere werk. Het probleem is alleen dat mijn paard daar anders over denkt Knipoog Elk grassprietje is eng, en hierdoor steigert ze regelmatig en draait zoch 180° om. In het bos gebruik ik niks.....maar gaan we over de weg dan heb ik liever voor mijn eigen veiligheid en die van de andere weggebruikers iets meer overwicht. Normaalgesproken is een martingaal al genoeg. Fietsers worden behoorlijk bang van een groot paard dat vlak voor hun neus steigert Lachen Lachen Lachen

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 16:18

Ik durf best toe te geven dat ik mijn eerste paard verpest heb door de slof. Ik had al jaren op de manege gereden maar een eigen paard is dan toch wat anders. Helaas had ik een instructeur die inderdaad voor het plaatje ging en er niet op lette dat ik het paard (3.5 jaar oud) op de verkeerde teugel reed (slof dus). Paard was dus helemaal vast in de spieren geworden. Ik vertrouw mijzelf hierdoor niet meer wanneer het op de slof aankomt. Bij zo'n paard als wat Zep beschreef had ik ook vast en zeker de slof gepakt en ik gebruik hem nog tijdens buitenritten en aan de longe, maar verder niet.

En ik weet zeker dat er wel meer mensen hier op bokt zijn die of verkeerd rijden of verkeerd hebben gereden met de slof.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:09

Sommige paarden hebben gewoon grenzen nodig. Ik denk dat ook het geval was met het paard van Zep. Die moest blijkbaar gewoon weten dat wanneer het hoofd naar voren ging ze druk kreeg. Ik denk dat zo'n paard je vierkant uitlacht wanneer je niet hard op zou treden.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 09:17

Kun je dan niet proberen het uit te leggen? Op deze manier hebben je antwoorden namelijk weinig toegevoegde waarde. Ik ben er namelijk ook wel benieuwd naar.....................


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 bezoekers

cron