Schoudervoor en schouderbinnenwaarts

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-01 11:53

Is er een verschil tussen deze twee en wie kan mij het verschil even uitleggen, als er een verschil is.

Bedankt!

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:02

Schoudervoor is de voorbereidingsoefening voor schouderbinnenwaarts. De binnenschouder wordt voor de binnenheup gebracht. Het buitenvoorbeen is tussen de beide achterbenen.

Schouderbinnenwaarts is een oefening over 3 sporen en 2 hoefslagen: dus bv. op de linkerhand wordt van binnen gezien het eerste spoor gevormd door het binnenvoorbeen, dan het 2e spoor door buitenvoorbeen en binnenachterbeen en het 3e spoor door het buitenachterbeen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 12:31

Is dat eigenlijk moeilijk, die oefeningen? In welke klasse MOET je ze rijden? Mijn nicht heeft al schouderbinnenwaarts op mijn paardje gedaan (een M-paard), maar ik blijf daar voorlopig maar vanaf, want ik wil ook niets verkeerds doen. *LOL*

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:13

Ik vind het wel moeilijk Visje, maarja, wie ben ik Haha! Wij doen soms schoudervoor in de lessen. En dat lukt me niet zo heel erg goed Schijnheilig Maar ik weet niet wanneer je ze moet rijden.

_________________
<font color="deeppink">Lieve Bolivia, wat ben ik blij
Met jou als verzorgpaard...
Je bent echt meer dan een miljoen waard!</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Spirit op 2001-09-16 13:14 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 13:20

Wat Fitz zegt klopt, de beiden oefeningen hebben ook verschillende doelen. Schouder voor rij ik met name om mijn paard recht te houden, als je paard bijvoorbeeld tegen het schot hangt, is schoudervoor de beste oefening. Ook als bij voorbeeld het wijken voor de kuit niet wil lukken, helpt het om je paard eerst schoudervoor te zetten en te houden. Schoudervoor kun je met elk paard rijden, vanaf het begin van de africhting dus; het is meer een soort houding waar je hem in zet dan een speciale afgeronde oefening. het helpt je om controle te krijgen over de voorhand van je paard en zo kun je die dus steeds voor de achterhand plaatsen. Zelf rij ik het heel veel en er zijn ook ruiters die beweren dat je eigenlijk altijd schoudervoor moet rijden, maar dat is ook niet helemaal nodig.
Schouderbinnenwaarts is een zwaardere oefening die meer vergt qua verzameling en souplesse, wat je er dus ook weer mee bevordert.
Schouderbinnewaarts wordt in dressuurproeven gevraagd vanaf m1, schoudervoor nergens.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-01 18:38

Schoudervoor is echt een héél klein beetje (tenminste voor mijn gevoel - beetje stelling en klaar...).
Dat gebruik ik idd om haar recht te houden - met halthouden, in het aangalopperen, vlak voor de keertwending, ga maar door.

Schouderbinnenwaarts is een buigingsoefening.
(anvulling op bovenstaande): het paard is gebogen om het binnenbeen.
Deze oefening is erop gericht het paard te buigen en te verzamelen(binnenachterbeen) dmv hem van binnenbeen naar buitenteugel te rijden.
In de proef hoort ie idd op 3 hoefslagen, thuis varieer ik er eindeloos in - in tempo, 'schuinheid', hoog of laag ingesteld......

Ellen Bontje heeft eens gezegd 'Het schouderbinnenwaarts is de moeder van de dressuuroefeningen'