aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ashleylover
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: landema

aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 14:51

hallo allemaal.
ik zit best lang op paardrijden en ik heb net een nieuw paard.
Ik moet binnenkort L2 starte en dan wil ik graag mijn paard aan de teugel laten lopen maar ik weet niet echt hoe het moet.
Laats zei mijn vriendin tegen mij: Koop bijzetteugels.
maar ik had ergens gelezen dat bijzetteugels alleen voor longeren zijn is dat waar???
kunnen jullie mij misschien tips geven hoe ik mijn pony aan de teugel kanb leren lopen?

groejezz leonie

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:55

als je al l2 start,had je paard allang aan de teugel moeten lopen Knipoog
hoe heb jij het wijken en alles opegelost in de l1?
niet aanvallend bedoeld.
aan de teugel lopen is meer dan even een hulpteugel eraan zetten.
heb je het al vaker geprobeert?
je werk je paard van achteren naar voren,dus de achterhand er goed onder,en met je benen je paard laten afbuigen,en voor opvangen (ja ik weet even niet hoe ik het precies moet uitlegen Haha!)

ashleylover
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: landema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 14:58

zoas ik al zei ik heb me paard net.
op me vriendin haar paard reed ik eerst de wedstrijden en die kon het wel goed.
wijken kan ie wel.
me instructice zei dat ie wel klaar was voor de l2.
hij doet alles goed behalve aan de teugel lopen en hij i ook heel sterk!
ik vroeg dat over die bijzetteugel omdat ik weet dat ik het niet zonder krijg.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:02

Je moet L2 starten en weet niet hoe je je paard 'aan de teugel' moet laten lopen Verward Bloos! Ik zou toch maar eens les gaan nemen als ik jou was of als je dat hebt, aan je instructeur vragen hoe dat moet

Bijzetteugels.. dat heeft geen zin want die mag je er sowieso ook niet omhouden met wedstrijden. Ik zou maar even wachten met L2 starten tot je weet hoe je je paard moet laten nageven. Het kan best zijn dat je paard wel nageeflijk kan lopen en jij de hulpen 'knoppen' moet leren vinden. Je moet goed Voorwaards, neerwaards rijden.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:05

ik denk dat als die niet netjes aan de teugel kan lopen,dat hij ook niet klaar is voor de l2,want na de l2 komt m1,en wij krijgen altijd geleert,als je start in de b moet je eigenlijk een l proef kunnen rijden,en als ik start in de l eigenlijk een m proef kunnen rijden.
ik zou eerst even met elkaar wennen en elkaar beter leren kennen,en dan komt het aan de teugel rijden vanzelf Lachen zoals iemand hier op bokt schreef het is geen doel,maar een resultaat Lachen

en met bijzetteugels om gaan rijden lijkt me niet slim,je kunt er wel mee gaan longeren.
maar ik zou er met rijden even geen hulpteugels om gaan doen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:05

ashleylover schreef:
zoas ik al zei ik heb me paard net.
op me vriendin haar paard reed ik eerst de wedstrijden en die kon het wel goed.
wijken kan ie wel.
me instructice zei dat ie wel klaar was voor de l2.
hij doet alles goed behalve aan de teugel lopen en hij i ook heel sterk!
ik vroeg dat over die bijzetteugel omdat ik weet dat ik het niet zonder krijg.


Okay je hebt dus een instrucrice Haha! Het paard kan wel klaar zijn voor L2 maar ben jij dat ook Verward Jullie moeten samen klaar zijn voor een wedstrijd. Is het een officiele wedstrijd dan Verward Als je een B paard hebt moet je volgens mij ook gewoon in de B starten met hem of je moet zelf 2 keer Z2 gereden hebben want dan mag je niet meer in de B starten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:09

ashleylover schreef:
me instructice zei dat ie wel klaar was voor de l2


weet ik wat ik tegen gaar zou zeggen?
klim er zelf eens op,en rij eens een l2 proef en een m1 proef voor me voor,als zij weet dat die l2 klaar is.

Leo3hoekje
Berichten: 520
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:42

hoi,
ik heb geleerd dat als je een paard aan de teugel wilt rijden, je moet drijven en dan de voorwaartse beweging (of hoe je dat ook zegt) opvangen met je handen en om beurten links en recht ophoudingen maken tewijl je met je polsen goed de beweging van het hoofd van het paard volgt. en dan gaat het allemaal vanzelf. maar belangrijk is dat je niet aan de teugels gaat sjorren en alleen zijn hals laat buigen, dan heeft het helemaal geen zin, de achterbenen moeten onder het paard komen en het paard moet ontspannen lopen, zorg er dus voor dat jij ontspannen bent. als jij vind dat jullie nog niet klaar zijn voor de l2 (ik heb geen verstand van wedstrijden, want ik rij nooit wedstrijden) dan moet je het niet doen. vind ik.
ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitgelegt heb, ik ben niet zo super in uitleggen.
succes ermee..
GRTZ Leonie

Maaike_
Berichten: 464
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Wereldstad Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 19:55

Moet je niet in de b al je paard nageeflijk kunnen krijgen? Het lijkt mij een nogal belangrijk onderdeel van het paardrijden.....

Ik weet eigenlijk niet of ik hier serieus op in moet gaan... Verward

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:00

Gaat het hier over officiele (dus KNHS) wedstrijden, of onderlinge?

Verder zou ik zeggen vraag aan je instructrice hoe je m nageeflijk moet krijgen. Ik ben zelf wat huiverig voor de titel aan de teugel, omdat dat ook vaak wordt gebruik voor trek m maar in de krul.
Echt nageeflijk rijden doe je van achter naar voor. je gebruikt je been om hem naar je hand te rijden, op je hand begrens je het paard, waardoor hij zal gaan nageven. Maar been is het belangrijkste in dit verhaal.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 20:27

In de krul betekend niet per definitie aan de teugel. Bovendien zijn bijzetteugels niet bedoeld als hulpteugels bij het rijden. Je zult je paard alleen maar zwaarder op de hand krijgen, omdat hij zal gaan hangen op deze teugels. Bovendien worden de spieren op de wijze niet goed getraint.

Als jullie beiden nog geen ervaring hebben in het nagevelijk zijn/maken, zal het zeker niet vanzelf gaan. Dat zal alleen met goede begeleiding op den duur lukken, ondanks het feit dat men het je hier probeerd uit te leggen.

Bij het longeren kunnen ze praktisch zijn. Maar dat is een ander onderwerp.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:20

Als je paard net nieuw is en je mag L2 starten, dan moet je dus al M1 hebben gestart met een ander paard, als je meteen L2 mag starten met deze. Ik neem toch wel aan dat je dit dan weet op te lossen. En anders zou ik nog maar eens goed nadenken of je wel L2 gaat starten meteen want dan zou je nog eens goed in de problemen kunnen komen! Succes ermee.

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:49

Ik ben erg benieuwd naar je instructrice... Misschien is je paard L2 klaar, maar bak jij er nog niet zoveel van.... Dan kun je nog helemaal geen L starten... Nee, ik ben het met May eens, ik weet ook niet of ik hier wel serieus op in moet gaan...

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 16:40

Als je je paard eerst goed voorwaards rijd en veel voltes en (met stelling) slangevoltes gaat rijden , gaat je paard als het goed is een beetje nageven.

Je kunt ook even zoeken hier op bokt. Er zijn heel veel topics met informatie.

Chocopasta

Berichten: 16570
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:04

ten eerste welkom op bokt.
ten tweede, als jij nu naar l2 gaat, moet je toch wel weten hoe je aan de teugel moet rijden. en elk paard is anders, ze werken allemaal anders in de mond. dus eigenlijk kun je dit niet uitleggen. het lijkt beter op te lossen met je instructrice Knipoog. en idd, er zijn veel topics hier op bokt over aan de teugel.

Franske

Berichten: 2909
Geregistreerd: 03-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 17:11

Citaat:
Moet je niet in de b al je paard nageeflijk kunnen krijgen? Het lijkt mij een nogal belangrijk onderdeel van het paardrijden.....


Ik rijd nooit een dressuurproef , maar volgens mij hoefde het in de B toch niet of wel ?

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 20:19

Franske schreef:
Citaat:
Moet je niet in de b al je paard nageeflijk kunnen krijgen? Het lijkt mij een nogal belangrijk onderdeel van het paardrijden.....


Ik rijd nooit een dressuurproef , maar volgens mij hoefde het in de B toch niet of wel ?


het hoefd inderdaad in de b niet,maar je krijgt natuurlijk wel minder punten.
als jij nou evengoed rijd als iemand anders,alleen dat paard loopt aan de teugel en de jouwne niet,kun je dus al raden wie gaat winnen....dat paard wat aan de teugel loopt natuurlijk.

brigitje

Berichten: 215
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 09:53

zoals je verteld heb je instructrice
dus vraag het aan haar
ze zal je vast wel helpen

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 18:31

Ga verder niet in discussie of je nou wel of niet L2 rijdt en of je nu niet allang aan de teugel had moeten kunnen rijden, Ik wil je alleen afraden om met bijzetteugel te gaan rijden ( bij longeren vind ik het zelf wel praktisch, maar goed ) Mijn pony had in het begin best heel erg moeite om recht te lopen, vandaar dat ik af en toe met bijzetteugel oefende. Ik merkte dat als ik de bijzet eraan had hangen ( en helemaal niet strak ) dat ik veel minder te vertellen had met m'n teugels. Daarom ben ik daar al vrij snel meegestopt khad namelijk niet echt meer controle over der.
Bij jou probleem, het 'aan de teugel rijden' lijkt mij een bijzet al helemaal niet geschikt.

Veel trainen helpt veel beter dan een hulpteugel!

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 22:28

Als je nog nooit eerder officieel wedstrijden hebt gereden mag je niet eens in de L beginnen.

passie

Berichten: 2323
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:15

Hoe heb jij je punten bij elkaar gekregen voor het L dat wil ik well eens weten hoor

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 13:35

volgends mij reageert ze niet meer?ashleylover je mag best nog reageren hoor?

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-03 15:08

Ik zou maar eens les nemen, en idd je mag ook wel reageren (dit zijn ook de enige 2 berichten die ze heeft geplaatst Verward)

Liza_vL

Berichten: 17549
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 10:47

gliss schreef:
Als je je paard eerst goed voorwaards rijd en veel voltes en (met stelling) slangevoltes gaat rijden , gaat je paard als het goed is een beetje nageven.

Je kunt ook even zoeken hier op bokt. Er zijn heel veel topics met informatie.


en een beetje drukjes geven en kijken op ze je hand wil volgen naar beneden, maar 't is vrij moelijk uit te leggen. je kunt het beste 't aan en intructeur/trice vragen. Een priveles is wel handig dan.

bimmezs
Berichten: 337
Geregistreerd: 22-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 22:48

voordat ik ga rijden longeer ik mijn pony eerst zo'n 20 minuutjes met bijzetteugels en dan stap ik erop. daarvan word ze losser en gaat ze makkelijker aan de teugel