kort van voren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

kort van voren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 08:48

Hoe kan ik het beste het linkervoorbeen van mijn paard in stap trainen?
Hij stapt rechtsvoor mooi ruim naar voren maar linksvoor stapt hij kort naar voren. Hoe kan ik dit rijtechnisch het beste doen in de stap. (ik mag alleen maar stappen)

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 09:36

Is hij niet kreupel dat hij daarom met rechtsvoor wel ruim stapt, maar met linksvoor niet?? Ook omdat je zelf al zegt dat je alleen mag stappen. Het lijkt me dat je er dan rijtechnisch niets aan kunt doen, maar moet wachten tot zijn blessure weer over is!

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:25

Het klinkt inderdaad of het dier kreupel is. Of dat het een pees heeft verrekt. Toch zou ik je aanraden als het geen kreupelheid blijkt te zijn, op de site van Bit te kijken. Er heeft een tijdje terug een artikel over onregelmatige stap ingestaan.

Wie nog meer de bit heeft en dit nummer herkent kan dat artikel misschien even inscannen?? Want op de site van bit kan je volgens mij niet zo dat artikel lezen.

Iedergeval succes ermee, aangezien het een lastig probleem is.

is het trouwens een jong paard? Jonge paarden die stappen in het begin nooit helemaal rat, dus dat artikel lijkt me wel in aanmerking te komen voor jou!

Groetjes BounceBabe

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:26

Kan het niet zijn dat je paard een vorm van bewegingskreupelheid heeft? Er kan dan iets mankeren aan de spieren in de schouder van je paard. Dit heeft tot gevolg dat je paard met het bewuste been kortere passen maakt. Denk aan een ontstoken, gescheurde of opgerekte spier in de schouder. Ik zeg niet dat dit het hoeft te zijn, maar als ik dit zo lees is de kans wel duidelijk aanwezig. Ik neem aan dat je al iemand naar je paard hebt laten kijken en die heeft je het advies gegeven om alleen maar te stappen. Misschien kun je nog eens vragen wat er precies aan de hand is (of misschien weet je dat al). Advies van een paardenfysiotherapeut is ook nooit verkeerd (je kunt contact met ze maken via de internetsite van de UT te Utrecht. Als je jou probleem voorlegt komen ze meestal wel met een advies...!).


Groetjes Lisanne

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 14:02

als der echt niets mis is (wat ik bijna niet kan geloven) balkjes stappen.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 14:23

a.s. vrijdag laat ik een second opinion doen door een andere fisiotherapeute. Misschien dat zij mij meer kan vertellen.
ik heb al 1x per week fisio bij hem (vanaf juni, rug probleem en vanaf half juli "waarschijnlijk"ontsteking in de schouder maar dat wist de DA niet zeker) Hopelijk dat zij iets ziet.

bedankt voor de reacties, ik dacht dat ik iets verkeerd deed.

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:26

Stapt hij ook zo als je hem aan een hele lange teugel of aan de hand stapt?

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:30

of op de weide, in totale vrijheid?

AlmostBlack

Berichten: 372
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 15:33

Aha, dus toch...Onstekingen kunnen heel gemeen zijn. Laatst had ik iets gehoord over een chronische spierontsteking in de rug. Geen pretje, dat paard kon dus echt niks meer. Zelfs hem vervroegt met pensioen laten gaan was paardenleed... Huilen

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:11

kattebeest schreef:
of op de weide, in totale vrijheid?

Hij mag niet los gegooid worden van de DA i.v.m. dat hij dan uit zijn bol gaat. En zijn schouder een opdonder krijgt.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:11

Trebho schreef:
Stapt hij ook zo als je hem aan een hele lange teugel of aan de hand stapt?

aan de lange teugel loopt hij inderdaad wel ruimer Linksvoor.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:13

AlmostBlack schreef:
Aha, dus toch...Onstekingen kunnen heel gemeen zijn. Laatst had ik iets gehoord over een chronische spierontsteking in de rug. Geen pretje, dat paard kon dus echt niks meer. Zelfs hem vervroegt met pensioen laten gaan was paardenleed... Huilen

AHHH maak me niet bang. Paddy mag geen chronische ontsteking hebben.
Ik denk dat het gekomen is toen hij gigantisch vast is komen te liggen in zijn stal. Maar de DA zegt steeds "ik denk dat..............".

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 16:17

BounceBabe schreef:
Het klinkt inderdaad of het dier kreupel is. Of dat het een pees heeft verrekt. Toch zou ik je aanraden als het geen kreupelheid blijkt te zijn, op de site van Bit te kijken. Er heeft een tijdje terug een artikel over onregelmatige stap ingestaan.

Wie nog meer de bit heeft en dit nummer herkent kan dat artikel misschien even inscannen?? Want op de site van bit kan je volgens mij niet zo dat artikel lezen.

Iedergeval succes ermee, aangezien het een lastig probleem is.

is het trouwens een jong paard? Jonge paarden die stappen in het begin nooit helemaal rat, dus dat artikel lijkt me wel in aanmerking te komen voor jou!
Groetjes BounceBabe


Hij is 6 jaar.

Kan iemand dit artikel voor mij scannen??

Trebho

Berichten: 65
Geregistreerd: 31-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:19

Ruimer of maakt hij dan geen kortere pas?

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:39

mijn paard heeft dat nu ook al 2 weken met linksachter, en omdat niemand iets kon vinden heb ik na 1,5 week de fysio gevraagd ernaar te kijken en dat kwam doordat die broekspier (toch?) iets verrekt was geweest en nu iets korter was. ik heb daar nu duidelijke instructies voor, maar ik zou wel iemand fysio of veearts vragen wat het precies. bij mij was het voor de rest gewoon niet te zien, alleen de fysio kon door te kijken en voelen binnen 10 min zeggen wat het was.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 08:52

Trebho schreef:
Ruimer of maakt hij dan geen kortere pas?

hij maakt zijn pas ruimer, niet zo kort.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 08:52

Yessy schreef:
mijn paard heeft dat nu ook al 2 weken met linksachter, en omdat niemand iets kon vinden heb ik na 1,5 week de fysio gevraagd ernaar te kijken en dat kwam doordat die broekspier (toch?) iets verrekt was geweest en nu iets korter was. ik heb daar nu duidelijke instructies voor, maar ik zou wel iemand fysio of veearts vragen wat het precies. bij mij was het voor de rest gewoon niet te zien, alleen de fysio kon door te kijken en voelen binnen 10 min zeggen wat het was.

ben benieuwd , vanmiddag een second opinion van een ander fisio. Om half 4 is ze er.

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 12:00

Ik denk dat je links (onbewust) teveel vasthoud waardoor de linkerschouder wordt geblokkeerd. Probeer eens wat meer te geven en met je benen op te lossen.

Geef je paard vertrouwen in je hand en laat hem de hand opzoeken en je hand volgen. Ga mee met de bewegingen en blijf ontspannen in je linkerschouder. Hou goed je binnenbeen eraan en zorg dat je paard rechtgericht is.

Succes!

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-03 13:04

of er eens een goeie ruiter opzetten die niet van het probleem afweet , vraag die eens te stappen.

dan kan je dat eventuele onbewuste wat okkie1 vertelt uitschakelen?

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-03 13:14

Als het nix medisch is kan je cavelletjes stappen.
Mijn vzpaardje doet dat ook en k kreeg ook als advies om cavelletjes te stappen en niet alleen plat, maar ook wat hoger.

Hillebill
Berichten: 937
Geregistreerd: 04-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 12:57

Jovanny"]
[quote="BounceBabe schreef:
Het klinkt inderdaad of het dier kreupel is. Of dat het een pees heeft verrekt. Toch zou ik je aanraden als het geen kreupelheid blijkt te zijn, op de site van Bit te kijken. Er heeft een tijdje terug een artikel over onregelmatige stap ingestaan.

Wie nog meer de bit heeft en dit nummer herkent kan dat artikel misschien even inscannen?? Want op de site van bit kan je volgens mij niet zo dat artikel lezen.

Iedergeval succes ermee, aangezien het een lastig probleem is.

is het trouwens een jong paard? Jonge paarden die stappen in het begin nooit helemaal rat, dus dat artikel lijkt me wel in aanmerking te komen voor jou!
Groetjes BounceBabe


Hij is 6 jaar.

Kan iemand dit artikel voor mij scannen??
[/quote]
Niemand dit dit artikel misschien heeft, ik heb al op Bit gezocht maar krijg niets op mijn scherm.