Laten staan of rijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Laten staan of rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 11:40

Het begon dinsdag..
ik kon die dag niet rijden omdat mn vader dan geopereerd werd en ja, dan zit je de hele dag in het ziekenhuis bij hem, dus had ik Camble maar eens laten staan. Ze staan savonds toch op de wei, dus voor één keertje kan het geen kwaad. Ik kwam nog even naar haar kijken voor dat we naar het ziekenhuis gingen. Toen stond ze bezweet in de stal, ik dacht ja, dat zal komen omdat er op dat moment wel veel zon in haar stal was.
Goed.. Ik wou ze dan gisteren in de namiddag eens goed komen kuisen zodat als ik savonds zou rijden niet veel moest kuisen. Ze stonden uitzonderlijk in de wei omdat ze nieuwe deuren aan het plaatsen waren, en de staleigenaar was bang dat de paarden bang van het lawaai zouden zijn. Ik kom aan in de wei, ik zag dat ze hengstig is, maar dan moet ze toch gewoon mee komen, want als ik haar smorgens soms uit de haalde, liep ze mooi mee. Deze keer niet dus.. Het padje naar de stallen was ze nog redelijk braaf (een beke hinneken en dat was het) ik wou haar dan vastzetten aan de stal, begint ze te stijgeren en te trekken dat ze terug naar de wei wilde, ik kon ze in geen geval houden, dus ik riep één van die mannen die aan het werken waren aan de deuren (ze waren al klaar met de deuren, ze moesten nog iets klein doen). Ik en die man hadden samen nog moeite om te houden, dus zei ik zet ze maar terug op de weide (dom van mij maar als ze de hele boel afbreekt of begint te trappen naar mij ) Ik ging dan savonds terug, om te rijden en vertelde aan de staleigenaar wat ze gedaan had en hij besloot van ze uit de weide te nemen. Ging goed tot ze in de stallen kwamen, begon ze weer te stijgeren en te trekken (dat stijgeren is trouwen niet hoog 20cm ofzo) Kwam er nog een man helpen en ze stond dan eindelijk vast, begon ze met haar voorbeen enorm te krabben (nou ja trappen in de lucht) ze stond geen minuut stil, ze zou je zo tussen de muur duwen. Op een gegeven moment werd ze zo druk dat de staleigenaar haar een paar flinke trappen gaf (lijkt erg, maar ze reageerde er ook slecht op) Ze was al helemaal bezweet toen ik met de harde borstel erover ging en haar opzadelde, en in de piste stond ze geen seconde stil, kreeg ze nog wat trappen. We hebben dan maar even aan de longe gestapt en gedraaft en uiteindelijk gewoon gereden. Ze was erg druk, heel de tijd hoofd omhoog, luisterde bijna niet.. Heb ze dan maar eens lang laten galloperen (het was al heerlijk fris) en ze als het aan haar lag gallopeerde ze nog. Ze was vreselijk bezweet (zelfs wit schuim waar mn zadeldek lag)
Toen ik ze dan terug in de weide wou zetten deed ze weer ongeloofelijk druk, heeft dan maar een volwassenen haar erin gezet (hij kon haar moeilijk houden en ze wou alleen draven)
Ik heb ze nog maar een week, en toen ze de eerste keer reed was ze 10 keer braver. Het is gewoon omdat ze hengstig is, maar ik vind dit toch ongeloofelijk gevaarlijk. Mijn ouders ook, als ze zo blijft, hebben ze liever dat ze verkocht word en dat ik een ander paard krijg.. Ik wil dit natuurlijk niet, maar in het weekend gaat de bijna de hele stal op wedstrijd (zelfs de staleigenaar) Dus in het weekend sta ik er alleen samen met een jongen van 8. Ik weet dus niet wat ik moet doen.. Ze laten staan in het weekend of wat.. Ik kon gisteren niets met haar aanvangen, ik begon gewoon te huilen.. Ik ga nu wel een martingaal of een thiedeman kopen (denk het beste een martingaal)

Dus wat moet ik met haar doen? Verkopen en een braver paardje zoeken? Haar laten staan? en wat koop ik het best, martingaal of thiedeman (ze loopt altijd te sterrekijken, ze loopt ze los als iets maar haar hoofd houd ze hoog)

Sorry voor het lange verhaal maar als dat altijd is als ze hengstig is Huilen Ik wil er niet altijd staan huilen omdat je haar zelfs niet kan gewoon kuisen, laat staan rijden..

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 11:55

Wat een verhaal zeg!! Het klinkt inderdaad niet echt safe allemaal. Je zegt dat je haar niet goed houdt als je haar naar of uit de wei haalt? Bind een keer het halstertouw om de neus en haal het door een ring van het halster. Als ze klooit, trek je die aan, en dan is ze direct een stuk braver. Ze krijgt dan veel druk op de neus. En het lijkt me verstandig een cap op te doen als je met haar bezig gaat, want als ie een keer verschrikkelijk gaat steigeren, word je niet direct heel hard geraakt. Longeerlijn met uit de wei halen en naar de wei begeleiden lijkt me ook een goed idee. Want een halstertouwtje om de neus doen, tja dan heb je een stuk minder om vast te houden.

Dit gedrag is eigenlijk wel abnormaal, nog nooit gezien dat een paard zo deed. Maar deed die dit niet voor het hengstig zijn al? Hij wil zijn maatjes misschien niet verlaten.

Ik denk dat straffen niet de oplossing is, aangezien die opgefokt is van alles wat er in de buurt is.

En ik zou eens goed nadenken waar dit gedrag vandaan komt, maar als de situatie gewoon te gevaarlijk word. Zou ik als ouder beslissen.....verkopen en nieuw braaf paard weer aan te kopen. Bij voorkeur een ruin dan?

Ik wens je veel succes, en pas op met dat gesteiger

Groetjes BounceBabe

gelukkig zijn er hier op bokt veel mensen die je helpen, dus ik ben vast niet de enige reactie!

Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 11:59

nee ze deed het niet voor ze hengstig was Verward
had gisteren toen ik ze wou terug in de weide zetten, touw om haar neus gedaan, geen effect, werd ze nerveuzer van.. Normaal als ik haar van de weide haalde, gaf ze niets om andere paarden (als ik samen met iemand in de bak rijd, oren plat in de nek als paarde in haar buurt kwam) maar nu ze hengstig is, wil ze niets anders dan terug naar de andere paarden..
ik wou ook een ruin, ik zat eerst op een ruin, en die was erg bang van alles (van een deur die 5 cm open was) en zij was de kalmheid zelf..
Anders was ze erg braaf, alleen toen ik ze opzadelde, kon je merken dat ze niets liever wilde dan werken.. en nu.. *verdrietig*

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:15

Je hebt dit paard nog maar twee weken. Dit is de eerste keer dat ze hengstig is. Een paard heeft langere tijd nodig om te wennen aan een nieuwe situatie.
Wat jij beschrijft klinkt erg als 'onzekerheid' samen met 'verlatingsangst'. Ons paard heeft ook enige tijd op de weide gestaan en als wij hem eruit wilden halen precies hetzelfde verhaal. Snuiven, steigeren, hinniken, bezweet worden, geen moment stil staan, niet meer op jou letten en op momenten dat het werkelijk link werd lette hij ook niet meer op zichzelf. Opzadelen was dus: hop zadel erop, vlug hoofdstel in, erop stappen, knoerthard achteruit (initiatief paard), ging hij daarna weer voorwaarts was alles weer voorbij.
Wij hebben hem dus na een paar keer proberen samen met zijn beste vriendinnetje uit het land gehaald en alle problemen verdwenen als sneeuw voor de zon.

Geef je paard dus een kans, ze is nog aan het wennen. Best mogelijk dat als de hengstigheid voorbij is je weer een ander paard hebt. Kijk anders of je haar samen met een ander uit de wei kunt halen zodat ze niet alleen is.

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 12:18

Ik heb ook zo een verhaal gehad maar dan met een ruin. Uiteindelijk hebben we zelfs de DA erbij gehad omdat we dachten dat er wat aan de hand was, bleek dat meneer gewoon bij de andere in de wei wilde blijven omdat hij de baas was. We hebben hem toen alleen in de wei gezet en niet meer tussen de andere en met hoofdstel om in en uit de wei gehaald/gezet. Na een week was het verhaal voorbij en was het of er nooit wat was gebeurd en kon ik hem gewoon weer aan het halster ophalen en wegbrengen.

Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 12:24

Bij ons staan de paarden allemaal in hun eigen weide.. Daarom dat ik nog vreemder vind, omdat ze er niet bij staat, ze niets van ze moet weten, dus echte verlatingsangst Verward maar ben je eindelijk in de stal, word ze gek (het wel een eindje stappen van de weide naar de stallen, en onderweg op het padje kijkt ze alleen en snuift ze wat.. Toen ik ze vroeger uit de weide haalde, stond ze al aan het hek en kon ze niet wachten.. Als 2 volwassenen mannen moeite met haar hebben, wat moet ik dan? Verward

esme
Berichten: 257
Geregistreerd: 17-04-03
Woonplaats: ede (gld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 13:07

als ik jou was ging ik toch eens vragen of er soms in het verleden iets met het paard is gebeurd en anders een paar dagen op stal houden en kijken of dat helpt en misschien als het helpt daarna alleen na het rijden even een uurtje en het zo opbouwen. Het is niet altijd gezegd dat het paard je uitprobeerd of gewoon niet te vertrouwen is. Soms heeft een ander haar uit de wei gehaald en misschien op haar gemoppert, vind eerst het probleem want als je dat niet uitzoekt dan heb je straks niks meer aan het paard en kan je verkopen ook wel vergeten want wie wil er nu een ongemanierd paard. En met geduld maar wel volhouden ga je het wel redden. Doe bijvoorbeerd de longeerlijn achter haar kont langs zodat je haar mee kan trekken zonder aan haar mond te zitten of misschien heeft ze last van het halster voel eens achter haar oren of ze soms een bultje ofzo heeft want vergeet niet dat zij je niet kan vertellen als ze ergens pijn heeft. Als ze de eerste paar weken heel lief is geweest moet er toch een reden voor zijn, het komt nooit "zomaar". Heel veel succes en als je nog vragen hebt mag je mij best pb-en ik heb heel wat probleem paarden op stal gehad en zijn allemaal goed gemanierd vertrokken.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 16:12

Dit is zeker een moeilijk onderwerp, maar ik ben er het wel mee eens dat ze kennelijk nog moet wennen, of dat er iets in het verleden is gebeurd ofzo.. Moeilijke situatie! Maar ik wens je veel succes verder! Ik weet het verder ook niet echt meer namelijk.

Groetjes BounceBabe

Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 13:55

ik weet dat ze nog moet wennen, maar het rare is dat ze vorige week braaf was (alleen wat kijkerig) en nu is ze met momenten gevaarlijk. Gisteren was ze weer zo druk, en er stonden paarden naast haar in de gang, en dat maakte niets uit. Met het rijden is ze braaf, alleen wil ze graag snel. Met het rijden is ze dus gewoon wat moeilijker, maar dat is het.. Komt ze uit de bak, word ze weer druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:52

Ik zou het even aankijken als ik jou was, dus niet direct verkopen. Wij kochten een paar jaar geleden een Fjordenmerrie. Ze was hartstikke braaf en schrok nergens van. In de eerste week deed ze ineens heel raar. Ze had haar oren plat in haar nek, ogen lieten veel wit zien, ze stormde op alles af wat in de buurt kwam om aan te vallen en sloeg hard, maar dan ook echt keihard om haar heen. Mevrouw was hengstig. Ik wilde haar eigenlijk direct terugbrengen naar oude eigenaar (garantie), maar goed, we konden haar niet pakken. Eenmaal weer rustig (gelukkig was het vrij snel over) kon ik het niet meer over mijn hart verkrijgen. Het beest was verder zo lief en we besloten nog maar een hengstigheid af te wachten.

Gelukkig maar achteraf... het is bij die ene keer gebleven. Aan de pony die zo gevaarlijk leek heb ik echt een superbeest gehad. Volledig betrouwbaar, zeer verkeersmak en een ontzettend lief karakter. Natuurlijk is ze nog wel hengstig geweest, maar nooit meer op de manier zoals ze de eerste keer bij ons was.

Ik denk dus dat het best een kwestie van wennen kan zijn op de een of andere manier, of een kwestie van domme pech. Daarnaast kan het natuurlijk ook een hormonaal probleem zijn (vraag dierenarts).

Verkopen kan altijd nog, ik zou het even afwachten (wel goed opletten met wat je doet trouwens).

Als je je merrie zonder gevaar voor leven kunt pakken en zadelen, dan zou ik wel gewoon rijden trouwens.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-08-03 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 15:53

Je paardje begint te wennen en nu gaat ze uitproberen hoe ver ze kan gaan. Je moet haar nu consequent aanpakken en laten zien dat jij de baas bent. En dat bereik je niet door geweld te gaan gebruiken, een keer een tik is goed maar niet aan het slaan of schoppen blijven. Ze moet ook nog vertrouwen in je krijgen, en als je dat vertrouwen hebt in elkaar dan zul je zien dat alles goed gaat komen. Vertrouwen krijg je niet door haar bang en onzeker te maken door te schoppen en slaan.

Succes ermee.

Let_be
Berichten: 7796
Geregistreerd: 25-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 19:25

Als je echt hopeloos bent en als je echt bang bent voor haar is het niet leuk om lekker te gaan rijden. Neem begeleiding met rijden en laat je helpen of tips geven door deze persoon!
Houd het niet op en blijf je bang, wordt het nog erger, ze voelt dat namelijk...
Dan zou ik zelf wel overgaan tot verkopen, want bang zijn van je eigen paard is net zo erg als bang zijn voor je vader, moeder of vriend!
En paardrijden moet wel leuk blijven en geen ding wat je MOET!

Er zijn genoeg mensen die haar graag willen en goed behandelen.
Mijn vorige pony En paard zijn super terecht gekomen....

Farjen

Berichten: 7989
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-03 19:28

Maar ik wil haar niet weg, mijn ouders wel. Maar vandaag was ze al heel braaf, nog niet zoals vroeger, maar ze ziet mij nu wel al meer als baas. Dus ik zal niet weg doen, want vandaag was ze braaf Lachen